Montering av P18 på breie ski, anbefalte butikker/verksteder?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Som tittelen sier. Jeg har et par P18 (kjøpt brukt) og et par ski (kjøpt direkte fra produsent i USA), som skal bindes sammen i hellig ekteskap til døden tar en av dem... Jeg kan bøye stoppere selv (skia er 128 på midten), men er ikke sugen på frihåndsmontering. Noen som har anbefalinger på hvem man kan stole på til å gjøre jobben, uten å ta seg altfor høy pris? Område Oslo-Lillehammer.
|
|
|
 Re: Montering av P18 på breie ski, anbefalte butikker/verksteder?
|
Fersking
|
Fersking
Skirurgene i Nydalen har jeg hørt mye bra om. Oslo Sportslager er vanligvis til å stole på. Antonsport Stabekk har dyktige medarbeidere. Vet ikke hva de ulike tar for montering, men det finner du ut etter en rask telefonsamtale. Gudd løkk!
|
|
|
 Straff
|
Entusiast
|
Entusiast
Snakket med en ansatt på Ski og støveldoktoren, skirurgene, for litt siden. Grunnet all importen av ski privat skulle de nå ha 1000,- for å montere ski som ikke er kjøpt hos dem. Da følger riktignok full sålebehanding med. Straff for å ikke være 100% kunde, spør du meg.Anton på Stabekk er dyktige, men ikke regn med god pris. Har du ikke kjøpt utstyret der finner de alltid på en grunn til å legge på prisen. Straff. Har erfart dette flere ganger.Har god erfaring med Murstad Skiservice, men ikke prøvd dem med så breie ski.Si fra om du finner noen seriøse, da.Lykke til.
|
|
|
 Monteringsplate
|
Fersking
|
Fersking
Hei. Jeg jobber med og bygge om en monteringsplate fra Rossi om til ekstremt breie ski.Det er en del maskinering og kveldsarbeid så hvis det går bra så er den klar i slutten av neste uke, håper jeg. Holder det for deg så kan jeg montere BILLIG. Jeg har kjøpt ett par A LOTTA selv så det er grunnen til prosjektet.Vidar.
|
|
|
 Lillehammer
|
Fersking
|
Fersking
Er du på Lillehammer kan du høre med Intersport på Mesnasenter. Dyktige skifolk som jobber der :o)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hm...? 128mm på midten. Hvilke ski er dette? For de som trenger breie ski: www.bluehouseskis.com (de har forhåndssalg, $370 for monsterplank. (er det disse du har kjøpt?) Evt: 50% rabatt på backcountry.com, følg linken i første post.http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=133212
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
I dette tilfellet stikker du til Henrik E. på Sportslageret.Å bøye p15 og p18 bindinger selv kan være et lite helvete, særlig når stopperne splitter seg fra resten av mekanismen. Det er viktig å få knekken på stopperne riktig sted så de folder seg oppå skiene. Henrik har bygd en stålplate å bøye rundt, som tilpasser p15 og p18 bindingene til bredere ski. Har bøyd 3-4bindinger av denne typen hos Henrik tidligere og det fungerer supert. Den gamle racingmalen som passer p15/18 bindingene passer ikke på brede ski, men fjern gummien på føttene til malen, og mål med målebånd at den er sentrert, tentativt sett den oppå en annen mal, slik at du får bindingen i senter av skien. Dette er egentlig enkelt, men vær nøyaktig.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Bærnt:Snakket med en ansatt på Ski og støveldoktoren, skirurgene, for litt siden. Grunnet all importen av ski privat skulle de nå ha 1000,- for å montere ski som ikke er kjøpt hos dem. Da følger riktignok full sålebehanding med. Straff for å ikke være 100% kunde, spør du meg.Anton på Stabekk er dyktige, men ikke regn med god pris. Har du ikke kjøpt utstyret der finner de alltid på en grunn til å legge på prisen. Straff. Har erfart dette flere ganger.Har god erfaring med Murstad Skiservice, men ikke prøvd dem med så breie ski.Si fra om du finner noen seriøse, da.Lykke til. 1000 spenn for å montere bindinger? Kødder du? Det er det mest latterlige jeg har hørt. Malene får de gratis fra produsent og selve montasjen tar under et kvarter. 4000 spenn i timelønn blir for drøyt. Det finnes folk som har laget egne papirmaler og lagt ut cad-tegninger eller vektorgrafikk på nett. Skal være mulig å finne med litt søking. Hvis noen vet hvor foreslår jeg å linke de hit, så kan vi lage en egen tråd der vi samler bindingsmaler for ulike produsenter og modeller. Butikker som tar 1000kr for å montere et par bindinger bør drives ut av markedet og kjøres konk.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for mange svar! kvisten: Meget interessant. Jeg tar kontakt med ff-mail. chriscross: Er det blackflip fra forumet her? Uansett, som jeg skrev er ikke stopperbøyingen noe problem, har gjort det før - men for et større antall bindinger er det sikkert nyttig med et fast oppsett. Fikling med maler er jeg mindre stø på, men jeg antar han gjør det også?  freeride4eva: Min favorittbutikk, alltid fått god service, bruker de så ofte jeg kan. Men jeg plaget de nok i fjor med dynafitene, så de skal få slippe  SiSt: 2 par Shoots ble bestilt for en liten time siden, hvorav du kan regne med å treffe minst ett par i Oppdal i vinter. Grattis med designet! Og hold disse fristene linkene unna, jeg trenger ikke flere ski nå... eller kanskje jeg må redigere bruktannonsen min. Har hørt om trenden som Bærnt beskriver og selv om jeg kan forstå årsaken, er jeg ikke enig i reaksjonen...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Du må jo ikke kjøpe ski, men du kan få deg px 18 med brede stoppere for $150... (pluss frakt og toll da, men det blir ikke så galt uansett.:wink)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat SiSt:Evt: 50% rabatt på backcountry.com, følg linken i første post.http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=133212 Det ble smell.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hehehe. Jeg var nære på å kjøpe LP XXL, EHP 193 og to par px18 i går (pluss et par hestra hansker som egentlig var det jeg ville ha), men så var det en liten stemme i bakhodet som fortalte meg at flere par ski er det siste jeg trenger... Hyggelig at noen fikk bruk for den linken uansett, hvor hard ble smellen?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Den ble på ca 500 daler.Et par hansker, to luer, en klokke, PX18 og to par Crowbars der den ene er med polariserte glass til 102,50$. Dèt er billig. Kun unødvendige ting, såklart.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Bra det er flere som får brukt penger..Vil den p18malen funke på p14bindinger? om både anton og skirurgene er så jævla dyre, kan det se ut som om jeg må ta saken i egne hender(LP).
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tror ikke det. P18/15 = "turntable", veldig tett plasserte skruer, spesielt i hælen. Samme som rossi fks. P14 = pivot, likner mer på px, ikke sikker på om pivot og px har samme mønster. PX18/15 har ikke samme mønster på hælen som px12/14, tettere plassering av skruene, annen justering av trykket i bindingen. Disse har samme tå som P/fks Vet ikke hvordan montasjemønsteret på tærne har endret seg fra p/fks til pivot og px varianter.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ålreit. Så på en kompis sine px18 her om dagen,og skruene i hælen virka tettere. Tror jeg bare får bite i det sure eplet og betale anton på stabekk når jeg en gang kommer hjem til østre bærum. Eller få BSLen til gamlefar og kjøre til kiruna og få det gjort(gratis). tenker over det nå, så tror jeg bekkestua har sluttet med alpint totalt, og jobber kun med langrennski og alpine begynnerpakker med systembindinger. kan ta feil her.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
**tettere på p14 enn på px18. (korreksjon)
|
|
|
|
|
|
 Dyre Anton
|
Entusiast
|
Entusiast
Siden det er jeg som har kommet med litt guff mht Anton Stabekk og priser, føler jeg det på sin plass med nyansering.Anton har i utgangspunktet helt normale priser på montering. I prislisten fra 07-08 står det: montering fra kr. 170,-. Dette er en helt grei pris med tanke på at det stort sett er folk som kan faget som gjør jobben.Så var det det med "fra" i teksten. Her forstår vi jo at en montering med bøying av stoppere, plugging, liming, banking og banning vil koste noe mer. Min erfaring er at det alltid blir mer når skiene ikke er kjøpt der. Måtte punge ut med 250,- for standard montering av px 12 på salomon foil, ingen bøying, 300,- for montering av px 12 på phantomski. Hvorfor? Jo, stopperne måtte bøyes. Nei, de hadde jeg bøyd selv. Eh... Jo, det er fordi det er en ski vi ikke fører, så da måtte vi bore tynne hull først for å se hva skiens kjerne var laget av...Montering av marker free 20 på sumo, 500,-. Hvorfor? Trolig fordi de klarte å montere bindingen i senter. Prisen ble redusert til 300,- da jeg kunne legge fram kvitering på kjøp av skipakka fra annen antonbutikk. Jeg har flere historier på lager.Jeg vil vel fremdeles bruke Anton Stabekk før jeg begynner med egne avanserte monteringsprosjekter, men det er kun fordi utfallet fort kan bli mye dyrere.Når det er sagt, det er noe med stilen på Anton som gjør at jeg helst går andre steder. Ser de ikke at de taper kunder på denne måten?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Spørsmålsstiller har forlengst takket for svar. Likevel vil jeg spørre deg "t_dahl". Dersom du er teknisk kyndig, noe det virker som du er ref tilpassing av stoppere: Er dette en montering du takler betre selv?
|
|
|
 Sportslageret
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Både jeg og Henrik har sluttet på sportslageret nå. ellers skulle jeg gjerne monter de for deg. Ikke no stress å montere p18 på breie ski. hvis du går på sportslageret, spør etter frode modal. (Det var han, ikke henrik som lagde plata i sin tid.) Han kan jeg garantere at monterer bindingene dine 100%.
|
|
|
 P18 på breiski! Noen som har prøvd shoots?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Fikk tak i et par shoots fra bluehouse, men bor i Bergen, noen monteringstips??
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Fikk mine montert i dag :grin Hatt det travelt før jul og var sent ute, men Intersport Lillehammer stilte opp! Endte opp med å sette et par Salomon 916 på de istedet for pivot, så det gjorde monteringen litt greiere. Gikk for -1 på mine, dvs 81cm fra tail, de fleste på TGR har gått for -0.5 eller -1 virker det som, og gitt bra tilbakemeldinger på det. Gleder meg til utprøving imorgen eller 2. dag...først skal store areal såle mettes med voks  Er det proto du har solgt SiSt? Og hva skal du erstatte de andre skiene du har ute for salg med?
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Solgte protoen, ja. Får et par av produksjonsmodellen i posten (kjapp dere DHL...) og et par 176 Districts til dama.  Skal erstatte det hele med en hverdagsski, ble litt for mye å velge mellom, så jeg tynner litt i boden. Vet ikke helt hva enda, men lurer på Line Mothership, Pmgear 192 eller 188 eller noe sånt. Hverdagsski med 111mm på midten høres jo litt tullete ut, men, men... Bøyde forøvrig nettopp stopperne på et par 997 Equipe, og kan bare fortelle at det var latterlig enkelt etter at den første var gjort.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hadde tilsvarende erfaring med mine S900, vesentlig enklere enn på P/FKS (om ikke helt i Marshalolsen-tempo). Foretrekker fortsatt konstruksjonen i de, men for 250 kroner var det vanskelig å motstå et par metallbindinger. Nå må jeg bare lære meg justering av tåa, og ta en omgang til med jernet, så blir snart testkjøring! Hverdagsski på 111 høres ikke så dumt ut...litt vanskeligere å forestille seg å være uten noe
|
|
|
 Bindinger til breie ski
|
Medlem
|
Medlem
Har noen marker m20 til salgs hvis noen trenger til breie ski........
|
|
|
 Dyr montering...
|
Fersking
|
Fersking
Grunnen til at vi hos Skirurgene velger å ta kr 1000,- for en "klargjøring" (montering og steinslip) er følgende: Ved montering av bindinger blir vi stående ansvarlige for jobben vi gjør.Dersom noe skulle hende med utstyr eller løper grunnet feil montering/innstilling kan vi bli holdt ansvarlige. Vi ønsker ikke å påta oss denne risikoen "gratis". EVEN.
|
|
|
 Merkelig begrunnelse
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Så kundene må betale fordi dere ikke er sikre på at dere gjør en god nok jobb? Det er i hvert fall slik din/deres begrunnelse oppfattes her.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
All den tid det finnes steder hvor man får vekslepenger på en 200-lapp etter montering (Murstad Skiservice) ser jeg egentlig ingen grunn til å irritere meg over høye priser andre steder. Uansett hvilken begrunnelse de har, er min konklusjonen at disse butikkene tjener så mye penger at de ikke har behov for å tiltrekke nye kunder, eller at de har så liten tillit til sine teknikere at de må regne med en høy prosent feilmontering. Ingen av delene gir spesielt godt inntrykk på meg som forbruker.
|
|
|
|
|
|
 I Trondheim
|
Fersking
|
Fersking
Noen med erfaringer med mounting i trondheim? Sportsbua? Helst noen som ikke monterer bindingene på sålen eller bak fram.
|
|
|
|
|