Type sykkel kommer veldig an på hva slags sykling det faktisk blir. Sykler som kan tråkkes bortover og oppover har en ganske annen geometri enn de som bare skal nedover.
I tillegg er det en viss forskjell på freeride- og utforsykler. Sistnevnte er veldig ensretta mot konkurranse (i særdeles viderekommen fart), med mye fjæringsvei og litt lavere krankhus. Jeg antar at en freeridesykkel passer bedre som første sykkel. Fordi den er lettere å håndtere i lavere fart, og gir mer respons.
Siden syklene har en haug med svake punkter og slitasjedeler, er det en stor fordel med ny sykkel, siden det er vanskelig å vite eksakt hva du får brukt.
Specialized Big Hit er nevnt, og den finner du brukt til 12 000. Og ny til 13-14 000. Da er valget enkelt.
Det er fryktelig mange meninger om sykler og utstyr, men nedover synes jeg det er viktigst med bremser som er gode nok til å brukes med en finger, og en (riktig innstilt) gaffel. Ikke kjøp for stor sykkel. Jeg er 187 og sykler Medium.
Sjøl har jeg Specialized Demo 7 2007 mod på 3. sesongen. På den står det Rockshox Totem gaffel og Avid juicy 7 bremser som jeg er veldig fornøyd med. Den har 7 tommers fjæringsvei, som funker bra.