om du skal ha en stivere tounge for å få mindre shinbangs kommer helt ann på forskjellige faktorer, som feks hvor høy du er, hvor mye du veier, og ikke minst hvor stort du går når du hopper.
det som ofte gjør at man kan gå fra å ha null vondt til og få super vondt bare etter et hopp er det at skoen er for myk. altså når støvelen bøyer seg eller flexer så kan den bare gjøre det til et visst punkt. når den treffer dette punktet så får man ofte ganske vondt. det handler derfor om å finne en tounge som ikke er for stiv og ikke gir etter (for dette vil også føre med seg smerte), men en som demper bra "fallet" ned til det punktet.
korrekt meg hvis jeg er feil men mener at full tilt sine jibbe sko ofte kommer med en tounge som har flexindeks på 6 eller 4, mens den på 8 er ofte til frikjøring.
tilbake til poenget, du må altså finne en tounge som passer deg og din kjøring. høy vekt og store hopp betyr høy fleks, lav vekt og små hopp betyr lav fleks.
jeg har også lagt merke til at profesjonelle kjørere som feks Wallisch bruker mykere tounges når de kjører urbans og stivere på parkshoots. dette er jo en slags bekreftelse på det jeg nettop skrev.