Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Full Tilt T.wall Tongue
#116688 28/02/2011 6:09 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Etter å ha fått kraftige legg-bang fra mine FT Tom Wallisch støvler, ble jeg anbefalt å kjøpe en ny tongue med flex på 8 isteden for den orginale på 6. egner denne flexen seg på jibbe-støvler ??

trenger svar ganske fort :wink

Re: Full Tilt T.wall Tongue
tj tomas #116689 01/03/2011 11:33 PM
Entusiast
Entusiast

Med en flex på 8 vil støvelen bli stivere og det vil bli mer press på leggen.

tj tomas #116690 02/03/2011 10:00 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Ok, takk for svar. Men med en flex på 8 vil de fremdelses funke bra til jibbing?

tj tomas #116691 02/03/2011 10:30 AM
Entusiast
Entusiast

Ja det vil de, men de blir stivere:)

tj tomas #116692 02/03/2011 11:13 AM
Entusiast
Entusiast

om du skal ha en stivere tounge for å få mindre shinbangs kommer helt ann på forskjellige faktorer, som feks hvor høy du er, hvor mye du veier, og ikke minst hvor stort du går når du hopper.

det som ofte gjør at man kan gå fra å ha null vondt til og få super vondt bare etter et hopp er det at skoen er for myk. altså når støvelen bøyer seg eller flexer så kan den bare gjøre det til et visst punkt. når den treffer dette punktet så får man ofte ganske vondt. det handler derfor om å finne en tounge som ikke er for stiv og ikke gir etter (for dette vil også føre med seg smerte), men en som demper bra "fallet" ned til det punktet.

korrekt meg hvis jeg er feil men mener at full tilt sine jibbe sko ofte kommer med en tounge som har flexindeks på 6 eller 4, mens den på 8 er ofte til frikjøring.

tilbake til poenget, du må altså finne en tounge som passer deg og din kjøring. høy vekt og store hopp betyr høy fleks, lav vekt og små hopp betyr lav fleks.

jeg har også lagt merke til at profesjonelle kjørere som feks Wallisch bruker mykere tounges når de kjører urbans og stivere på parkshoots. dette er jo en slags bekreftelse på det jeg nettop skrev.

tj tomas #116693 02/03/2011 3:09 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

tusen takk for svar :grin hjalp ganske mye!

veier ca 70, 183 cm høy. pleier ikke å hoppe på de største hoppene ettersom det ikke er så veldig mange store der jeg kjører. kjører for det meste på rails. vil du da anbefale å kjøpe 8 ?

tj tomas #116694 03/03/2011 10:18 PM
Entusiast
Entusiast

personlig så syntes jeg myke støvler er smud, jeg er 185 og 85kg, og kjører med salomon kaos sko. hvis ikke jeg tar feil så er fleksen på de 90? litt annerledes fleksindeks på fulltilt, så vet ikke helt hva det tilsvarer, men jeg ville kjørt med 6 tror jeg. men hvis det gjør vondt så ikke noe galt i å bytte. du kan enten bytte til 4 eller 8, men siden han i butikken sa at du burde kjøpe 8 så gå for det;)hvis du merker at det ikke passer heller så kan du altids kjøpe 4 også. men som henrik sier så vil en flex på 8 gjøre støvelen stivere og det vil bli mer press på leggen. mulig at fulltilt ikke passer foten og benet ditt så godt. men husk at man får som regel legbang av alle støvler.jeg har riktig nok ikke hatt noen store problemer med leggene etter at jeg byttet til salomon kaos.

et annet tips er å løsne opp støvlene vær gang du er i heisen, da får du løsnet opp presset på leggen og får bedre blod sirkulasjon. du kan også gå mer drastisk til verks og shave leggen. hårene skaper mer friksjon og kan være en faktor som kan gjøre at du får fortere vondt i leggen. du kan også, hvis du kjører med alpintsokker eller lange sokker, når du har dratt sokken helt opp drar du den litt ned igjen, da får du hårene til å ligge i "riktig" retning og det vil bli mindre friksjon.

tj tomas #116695 03/03/2011 10:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hei, har fulltilt booter (08/09 tror jeg, blå og hvit) og de tror jeg har flex på 2? har denne sesongen fått litt vondt i leggene og noen ganger når jeg har landet hardt og litt dårlig (?) har det kjentes ut som skoen knekker, den bøyes langt fram på en måte og kjennes litt myk. Lurer på om jeg burde gå opp til 4, er 160 og veier ca 45kg og kjører de største triksa og største hoppa, men er ikke så kraftig bygd, er fleks 4 et lurt valg?

Og hvor kan jeg kjøpe nye tongues (helst i norge)!

tj tomas #116696 03/03/2011 11:03 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Br0witZZ:hei, har fulltilt booter (08/09 tror jeg, blå og hvit) og de tror jeg har flex på 2? har denne sesongen fått litt vondt i leggene og noen ganger når jeg har landet hardt og litt dårlig (?) har det kjentes ut som skoen knekker, den bøyes langt fram på en måte og kjennes litt myk. Lurer på om jeg burde gå opp til 4, er 160 og veier ca 45kg og kjører de største triksa og største hoppa, men er ikke så kraftig bygd, er fleks 4 et lurt valg?hadde valg fleks 4 om jeg var deg daOg hvor kan jeg kjøpe nye tongues (helst i norge)!

tj tomas #116697 03/03/2011 11:29 PM
Veteran
Veteran

Sitat Br0witZZ:hei, har fulltilt booter (08/09 tror jeg, blå og hvit) og de tror jeg har flex på 2? har denne sesongen fått litt vondt i leggene og noen ganger når jeg har landet hardt og litt dårlig (?) har det kjentes ut som skoen knekker, den bøyes langt fram på en måte og kjennes litt myk.

<p></p>
Sammme skjer med mine Das Booter (flexindeks 4). Jeg er riktignok en god del tyngre enn deg. Men vurderer uansett gå opp til 8 i flex. Noen som har testet både 6 og 8 og vet hvor stor forskjellen er?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå