Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Langedalselva - kraftverk
#1096 17/12/2008 1:44 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tryggestad kraft har fått konsesjon på utbygging av kraftverk i Langedalselva på Hellesylt. Padlernes sak er ikke hørt eller tatt til grunn når konsesjonen er gitt. Vi skal prøve å få tatt opp igjen saken pga feil sakshåndtering og feil grunnlag for konsesjonen.

Dette står i sakspapirene: Forbundet (naturvernforbundet) mener videre at Langedalselva brukes til padlin, men søker kommenterer at dette er svært sjelden da elva ikke er egnet til padling. Etter NVEs oppfatning vil hyppige overløp ved inntaket og minstevannføring kunne ivareta opplevelsen av elva fra postvegen. Det samme gjelder for padlerinteressene som etter vår oppfatning uansett trolig er marginale og ikke kan tillegges vesentlig vekt.

Sakspapirer kan du finne her.http://www.nve.no/modules/module_109/publisher_view_product.asp?ientityID=11341

I tillegg er det flere elver i området som det er søkt om utbygging i. Hvis hastigheten på utbyggingene av norske elver fortsetter på samme måte så er det snart ingen elver igjen. Trenger vi en organisasjon slik som American Whitewater er?

jo, det er en tanke..
øivindandré #1097 17/12/2008 7:53 PM
Fersking
Fersking

Dette er kanskje noe som bør bli tenkt litt mer på, det er egentlig helt utrolig at vi i dagens samfunn fortsetter å bygge ut elvene i et slikt tempo. Bare i Gudbrandsdalen er et klassisk eksempel Otta-elva, som er hovedelva for all Familie-rafting for alle firmaene i Sjoa, i tillegg til at den blir hyppig brukt av kajakkpadlere. Og hva gjør kommuna? Jo, Sel kommune støtter forslaget av TO kraftverk, enten Pillargurikraftverk, eller Åsåren Kraftverk, det ene ikke særlig bedre enn det andre. Ser de virkelig ikke den fremtidige verdien i frittrennende elver?Man har blitt for grådig, tror jeg.

Re: Langedalselva - kraftverk
øivindandré #1098 17/12/2008 7:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Opprop.no, lag ett opprop! Jeg skriver fint unna.

opprop
øivindandré #1099 17/12/2008 9:08 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvor mye kan et opprop gjøre når konsesjonen allerede er gitt? Noen som har erfaring fra lignende saker?

Det som i tillegg værre er:I tillegg til at Langedalselva er gitt konsesjon, så er det også søknad inne om å legge i rør Embla (Elva som renner gjennom Stranda), og det kommer nok en søknad om å legge Stordalselva og seljebotnenelva (en liten sideelv til stordalselva, som også er en padleperle) i rør også. Da mister sunnmøre fryktelig mange av de elvene som er verdt å dra dit for.

Jeg er skremt over utviklingen....

øivindandré #1100 17/12/2008 9:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er ikke umulig og hindre utbygging. Vannkraftutbygging ødelegger elvene i landet her, har selv 2 elver i nærområdet som er blitt bygd ut.

Ellers så finnes jo dynamitt...

Miljøvernerne har skylda
øivindandré #1101 18/12/2008 7:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Og jeg er et av de svina som er med og sørger for at elver blir utbygd.Har akkurat støpt ned varmekabler i gulvet på badet mitt, og jeg har panelovner rundt hele huset.Jeg har til og med en lampe ute på trappa som lyser hele tiden, i tilfelle noen kommer på besøk.Miljøvernerne vil jo at vi skal begynne å kjøre el-biler, og kull og atomkraft er fyyyyyy!Da er det bare en ting å gjøre.......Norsk miljøvenlig vannkraft.Hvis ikke fabrikken jeg jobber på har hatt tilgang på masse strøm, ville jeg vært arbeidsledig og kunne vært ute og padlet hele tiden.Det største problemet er at staten ga fra seg alle rettighetene, og at det er private selskaper som driver kraftproduksjon i Norge. Da er det interessant å bygge ut kraft i alle elver uansett størrelse.Jeg foreslår å bygge ut gudbrandsdalslågen i stedet.Flytt E6`n opp på fjellet og dem opp fra Lillehammer til Dombås. Fyll hele dalen , og produser kraft så det holder til alle.Dermed vil vi kunne frede alle andre elver i resten av landet.Eller kanskje det beste alternativet: Atomkraft......Bygg et digert anlegg, så vi kan frede alle elver.

Alvorlig talt: det er bare en måte å redde elvene i landet, og det er å bygge noen få store kraftverk i stedet for alle små i hver kommune.Og for å få til dette må vi få politikerene til å skjønne at staten må styre kraftproduksjonen og ikke private interesser. Kommunene blir for grådige.

øivindandré #1102 18/12/2008 8:12 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Problemet er ikke kommunene en gang, det er private grunneiere med elveinteresser. I tilfellene jeg er kjent med snakker du om "sønnen som flytta fra gården og ble big buisness i oslo". Og så dauer foreldrene, han arver og gir faen i gården og søker om rettigheter til elva ved siden av.

Lite og gjøre med det, men karrierevalget terrorist frister bare mer og mer.

ikke dra alle over en kam..
øivindandré #1103 18/12/2008 9:46 AM
Fersking
Fersking

mange av grunneierne langs ottaelva er motstandere av utbyggingen, og jeg og min familie. Men det er en tung kamp å kjempe når kommunen ser et snitt til "lettvint" inntekt.. slik at de for eksempel får råd til å legge ny asfalt i Otta sentrum når kongeparet kommer på besøk. Sykt!

øivindandré #1104 18/12/2008 9:51 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I motsetning til mitt eksempel så har du ett forhold til landet du eier. Det jeg blir sur på er det faktum at mange eier land som de har arvet og egentlig ikke bryr seg om. Det blir kun en potensiell intektskilde..

Noen store
øivindandré #1105 18/12/2008 10:16 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Som du sier Frode, vi trenger noen store og ikke mange små. Hjemme prøver de å få rørlagt omtrent alt som finnes av elver.

Samtidig er vi som forbrukere nødt til å bli bevisst på våre valg. "Behovet" for elektrisk kraft i norge har blitt fordoblet det siste tiåret. Vi forbruker mye mer kraft per person enn hva vi gjorde for ti år siden.

Satsningen på andre fornybare ressurser enn vannkraft burde også økes. Vindkraft, bølgekraft og solkraft har unytta potensial...

Vi må samle oss
øivindandré #1106 19/12/2008 2:12 PM
Fersking
Fersking

Detta er trist Øivind, her forsvinner jo alle padleperlene...

Alle konsesjonssøknader blir lagt ut på NVE sine sider. Det er viktig at alle padlere rundt omkring i hele norge følger med her slik at man kan komme med uttalelser i høringene. NPF hjelper til med det når de får beskjed. Det er letter å påvirke i forkant enn i etterkant.

I første omgang er det jo lokale padlere som argumenter for at elva brukes til padling. Mer push fårman jo også når det viser seg at padlere reiser langveis fra for å padle nettopp den elva.

Tror at vi (elvepadlere)bør samle oss i et felles fora for elvevern hvor vi vasler hverander når vi får greie på at noe er på gang. Her kan man gi tips og hjelp til å argumentere mot utbygging av kraftverk. Og ikke minst får hele padlenorge greie på hvor det er noe i gjære og har mulighet til å protestere ytterligere.

Oppfordre alle til å reise til Sunnmøre å padle når seongen er i gang. Er et fantastisk padleområde, og bruken må synliggjøres.

Stå på!

En ide er jo et felles fora hvor alle padlere bidrar med tips

øivindandré #1107 19/12/2008 4:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Bra innspill, Heidi.

Friluftsliv og rekreasjon står høyt i Norge, og hvis vi tidlig (ved høring)signaliserer at en utbygging vil ødelegge for oss her, så er det en sjanse for at det kan bli stoppet.

Elvepadling er en "usynlig" sport, noe du ser fra sakspapirene for utbygging i Langedalselva ("svært sjelden da elva ikke er egnet til padling"). Derfor er det viktig at vi gjør oss hørt, at det faktisk er noen som bruker denne elva og har veldig stor glede av den.

På NVE sine sider kan du sette opp at man får varsling på mail hver gang det kommer inn en konsesjonssøknad, og det er viktig at vi elvepadlere følger med her. Padlere fra forskjellige deler av landet kjenner hvilke elver som er viktige å bevare.

Naturvernforbundet har en en egen gruppe som jobber med vassdragsvern (www.vassdragsvern.no), og det kan kanskje være en ide å snakke med dem når det er konkrete saker som kommer opp. Padleforbundet likeså.

Men, det koker ned til at vi elvepadlere må ta ansvar og drive saken frem, fordi det er ingen andre som gjør det.

Håvard

samarbeid
øivindandré #1108 19/12/2008 4:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, vi er nødt til å komme mer på banen for å hindre utbyggingen av mange elver i norge. Både lokalt og nasjonalt. Personlig har jeg snakket med naturvernforbundet i møre og romsdal og vi holder på å lage et samarbeid. Rett og slett en liste over vassdrag som vi padler i og hvilke vi har på lista over mulige padleelver. Så hvis de ser en konsesjonssøknad på en av elvene, så vil de ta kontakt for at vi begge skal kunne uttale oss. Selv om dette ikke er den beste nasjonale løsningen, så er det bedre enn ingenting...

I saken om Langedalselva har søker ment at alle fakta er på bordet, fordi vi padlere er for usynlige. Og fordi de har uttalt seg om noe de definitivt ikke har peiling på. Saken har blitt annonsert i media, men dette må være svært lokalt da jeg ikke hadde hørt om det før nå sent i desember.

Langedalselva ser tapt ut....
øivindandré #1109 22/12/2008 10:07 AM
Fersking
Fersking

Hei. Ja ser desverre ut som Langedalselva er tapt..:frown Kraftintaket skal være like over "putin" på padlestrekka og kraftstasjonen vil ligge omtrent nede ved normal "takeout". Minstevannføringa i elva vil være rundt 2,5 m3/s i sommerhalvåret. Dermed blir det for lite til å kunne padle ser det ut som. Synd ikke vi padlere har vært på banen tidligere. For her er det flere feil ang elveaktiviteter i elva. Her er et lite utdrag fra hva de seier om padling av normalstrekket på Langedalselva.

" Vi har registrert at Langedalselva har blitt nytta til padling ein sjeldan gong iblant. Men dette er nokså avgrensa episoder, og det er ikkje knytt nokon fast padleaktivitet til Langedalselva. Grunnen er sjølvsagt enkel: elva er ikkje egna til padling, til det er ho for kronglete med for mange hindringar."

Dette er det som blir sagt om vår aktivitet på normalstrekket på Langedalselva.. Så vidt meg bekjent er det vel 2 kanskje 3 bæringer på denne strekka. Så de som sier dette kan ikke ha satt seg mye inn i padling på denne elva.

Vi padlere skulle vært på banen tidligere. Men til alle padlere. Dra til Langedalselva til våren og sommeren. 2009 kan bli siste gang Langedalselva er padlbar.

Være tidlig ute
øivindandré #1110 22/12/2008 10:59 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er ikke til å komme unna at elvefolket er en liten gruppe og at hvis vi bare har et lokalt engasjement når "vår" elv blir berørt så vil vi så godt som aldri komme gjennom med våre synspunkter.

Jeg tror helt klart at det er viktig å samle flest mulig padlere fra hele landet, for hver lokale sak. Følg med på konsesjonssøknader og komme med felles, velbegrunnede argrumenter for hvorfor elva ikke bør bygges ut. Her er det igjen viktig å tenke på at vi som leker oss uti elva er en liten gruppe, andre berørte må bli med i samme oppropet. Det kan være lokale fiskegrupper, friluftslivorganisasjoner og andre...

En annen mulighet for å sikre våre interesser er å komme i forkjøpet av alle utbyggingsplaner. Norge er helt klart en kraftnasjon og det ligger mye kroner i vannkraft, men det vi også er, er et land som har lange friluftslivstradisjoner og en tradisjon for vern. Nesten alle våre store fjellområder er vernet mot utbygging og flere statsråder har prøvd å bygge opp et "miljøimage" gjennom akkurat dette med vern.

Til nå har det stort sett dreid seg om områder som folk bruker til fotturisme, men gjennom økt fokus på hvilke verdier(utenom kraftproduksjon) som ligger i elvene våre så kan vi kanskje få vernet flere elver. Alt dreier seg om et bevisst samarbeid og utnytte evt. kontakter man har. Tilfeldige lokale opprop kommer vi ingen vei med, men kanskje vi kommer lenger med en felles innsats, i samarbeid med andre brukere av elven og naturen...

En kjempe ide
øivindandré #1111 22/12/2008 3:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hva om vi kloner Øyvind Andre, og infiltrerer alle kommunestyrer og stortinget.

Jeg tror vi blir, som dere andre nevner, alt for få i disse avgjørelsene.Selv om, som Mariann skriver, at grunneierene langs elva ikke ønsker utbygging, så presser kommunene det igjenom. Og hva skal VI ha å si, når ikke engang de som eier området får bestemme.........

Jeg tror dette må løftes opp på et høyere nivå enn bare enkelttilfeller.Vi må få politikerene til å forstå at elver også må vernes på lik linje med fjell og vidde.De har jo akkurat skjønt at havområder skal vernes.Det er i gudbrandsdalen kommet forslag om å verne lågen i sin helhet, men de som har kraftinteresser ønsker at det skal diskuteres for hver konsesjonssøknad.Det er lettere for dem når de kan behandle en og en konsesjon, for da er det ingen som ser på helheten i hele regionen.Hvis man kan få bestemt at det skal kun bygges ut en hviss prosent av vassdragene i hver kommune, så må de velge den største og mest lønnsomme.Resten må de holde fingrene unna.

Men vi må nok på et meget høyt politisk nivå for å bli hørt.....desverre...

Diverse feil
øivindandré #1112 22/12/2008 6:02 PM
Fersking
Fersking

Det skal sies at det er gjort diverse feil i denne saken:1. Elvepadlerne er tydeligvis ikke blitt spurt, og utbygger har uttalt seg på grunnlag som ikke kan dokumenteres. NVE vil ikke gi ut noe informasjon om dokumentasjon.2. Vannstanden er alltid god i denne elva. Nesten hele året. Har selv padlet elva fra april til Desember, og aldri hatt problemer med å få padlet den.3. NVE har ikke informert Padleforbundet om saken. De har bedt om dette generelt flere ganger, men har blitt oversett flere ganger det siste året. Denne saken er ikke et untakk desverre.

Dette er grunnlag nok til å anke saken mener jeg. Hva mener dere?

øivindandré #1113 22/12/2008 6:33 PM
fwa Offline
Fersking
Fersking

Jeg tror desverre at etter onkel Jens uttalte seg om at tiden for de store utbygninger var over, han valgte å støtte 'små' utbygninger. På politisk språk betyr dette at SV fikk drive en form av 'dobbelmiljøvern':twisted.

Vil man stoppe sanne prosjekter kan det faktisk bli vanskelig.

Riziannese på Korsika blir demmet opp, Oetz i Østerike følger nok etter.Miljøvern er inn. Selv om dette går på bekostning av frie elver. Ren strøm (snart blir det solgt som ekologisk vare!) for elbilene er fremtiden...

Litt mer seriøs: finnes det en oversikt om søkte konsesjoner? Da kan man jobbe aktiv imot i forvei...

Konsesjoner
øivindandré #1114 23/12/2008 12:22 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fant en oversikt over saker til høring her:

ttp://www.nve.no/modules/module_109/publisher_view_product.asp?iEntityId=1718

Og til Benji, det kan i hvert fall ikke skade å fremme disse synspunktene for de som har behandlet saken.

Her er forøvrig en liste over vassdrag som per i dag er vernet:

http://www.nve.no/modules/module_109/publisher_view_product.asp?ientityID=1142

Kunne gjerne vært flere:)

Trenger vi en org. som American Whitewater??
øivindandré #1115 23/12/2008 3:00 AM
Fersking
Fersking

Litt av problemet her er vel "hvem er elvepadlerene??" Ikke så enkenlt å spørre elvepadlerene når ikke elvepadlerene selv har en organisasjon som representerer dem. Vi har jo padleforbundet, men kan de representere elvepadlerene sine interesser i saker som har med elveregulering og lignende??Eller trenger vi å starte en interesseorganisasjon lik American Whitewater?? Slik det er idag og slik det kan virke i denne saken så er det Norges Naturvernforbund som har talt elvepadlerenes sak. Fint er det, men hadde vi blitt spurt kunne vi ha lagt frem og dokumentert mye bedre den bruken som elvepadlerene driver i Langedalselva og dokumentert at dette absolutt er en elv som er meget godt eignet til elvepadling. Muligt Norges Padleforbund kunne gjort en god jobb her hadde de blitt spurt. Jeg mener Norges Padleforbund må anke denne saken siden de ikke er blitt tatt med i høringen før konsesjon ble gitt.

Anken er allerede behandlet
øivindandré #1116 24/12/2008 11:27 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Saken om langedalselva har allerede blitt behandlet av NVE, ble anket av NOF og Naturvernforbundet. Anken ble kommentert av søker og NVE (og det er her de fleste feilene ligger...) og så behandlet av Olje- og energidepartementet som opprettholdt konsesjonsvedtaket fra NVE. Vi kan ikke bare anke, det er for seint. Fordi anker er behandlet og vi kommer på banen for seint. Vi må påvise sakshåndteringsfeil eller påklage via retten for å få tatt opp igjen saken. Hadde det bare vært å anke så hadde jeg skrevet en anke istedenfor å diskutere i forumet her... (selv om det også er nyttig, men det hjelper ikke saken om langedalselva...)

Anke
øivindandré #1117 24/12/2008 11:32 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Benji: jeg er forøvrig med på å anke saken uansett, det er verdt et forsøk. Og uansett bør det komme ut i media at NVE unnlater å si ifra til NPF. Akkurat som om de prøver å slippe unna det bryet som padlerne kommer til å lage...

øivindandré #1118 24/12/2008 1:09 PM
fwa Offline
Fersking
Fersking

Er NVE pålagt å informere NPF? Hvis dem er det og har unnlått så kan det være et grunnlag å anke på grunnet saksbehandlingsfeil.

Jeg mener det er på tiden generell at vi kommer os på banen....

Hvordan best organisere seg?

anke
øivindandré #1119 24/12/2008 3:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Støtter helt det med å anke. Ingenting å tape og om ikke annet så får vi i hvert fall minnet dem på at brukerne av elven må tas med neste gang en sånn sak dukker opp.

En interessegruppe for elvesport hadde nok heller ikke vært en ulempe ved senere saker.

Langedalselva
øivindandré #1120 03/01/2009 2:45 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Dersom det i sakshandsaminga ikkje har vore dokumentert og tatt omsyn til elva sine kvalitetar når det gjeld friluftsliv-elvepadling, så har det mangla vesentleg saksinformasjon då vedtaket vart fatta.

Eit mest mogeleg heildekkande bilete av situasjonen bør ligge til grunn for forvaltning av vassdrag. Nye vesentlege saksopplysningar bør være grunnlag for å anke saka.

På tide med Norsk Kvitt Vatn?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå