Du skjønte nok ikke helt hva jeg mente. Etter det jeg og mange venner har erfart, og vi sykler mye, det er at det er ofte slik at jo dyrere sykkelen er, jo bedre geometri har rammen, og sykkelen har en bedre set-up (alt annet enn rammen) og det fører da til at sykkelen er
1. LETTERE Å MANØVRERE2. OFTE LETTERE I VEKT
Punkt 1 er veldig viktig for å få en maximal sykkelopplevelse.Punkt 2 er også ganske lurt. Lette sykler er letter å håndtere, og leke deg med enn tunge sykler.
Dokka skrev: Det er ikke kjekkere å sykkle etter som sykkelen blir bedre! Kjekkheten vurderes ut i fra vær, venner, humør, at du mestrer nye ting osv................Altså; han ville komme igang med freeride. Da er han ute etter å sykle, ikke å henge med venner, så da er sykkelen høyest prioritert. Vennene kan han ta ellers. Selvfølgelig kan han sykle med venner osv. men... Du skjønner hva jeg mener.
Det er også morsommere å sykle hvis han mestrer nye ting, det har du rett i, og da kommer vi inn på Punkt 1. Jo lettere sykkelen er å manøvrere, jo lettere er det også å mestre nye ting.
.. og forresten, hvis han bare skal henge med venner trenger han ikke en freeride-sykkel. Da kan han kjøpe en BMX-sykkel. De er kulest å henge med 
Føler jeg har fått fram poenget mitt nå...?