Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
nybegynner
#8004 08/04/2005 3:20 PM
seba Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

jeg er 15 år gammel fra oslo som har lyst å komme i gang med freeride. hva skal jeg gjøre? Klubber???

Freeride
seba #8005 08/04/2005 5:15 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Smake på ordet freeride. Det består av 2 deler: "free" og "ride". Det betyr rett og slett at du kjører som du vil selv, og hvor du vil. Begynne med det? Enkelt. Finn et sted med nedoverbakke, kom deg opp til toppen av bakken ved å gå opp, eller med en skiheis noen har plassert der. Stram støvlene og sett utfor. Om du vil kjøre prepartert bakke eller utenfor løypene er opp til deg, dette er freeride - ikke sant?

Jeg forutsetter at du har ski fra før, hvis ikke kan det være lurt å stikke innom en sportsbutikk før du setter i gang.

Sykkel.....
seba #8006 08/04/2005 7:41 PM
Fersking
Fersking

Det seba snakket om var sykkel!!!!!!!

dette
seba #8007 29/05/2005 9:25 PM
Fersking
Fersking

var lættis svar.

lol
seba #8008 30/05/2005 2:12 PM
Entusiast
Entusiast

heavy lurking alpiner?

..
seba #8009 04/06/2005 8:10 PM
Entusiast
Entusiast

hmm... DesmoSkier:Du vet at han postet det på sykkelforumet? laugh

Hvis du ikke vet om du synes det er morsomt, så kjøp en sykkel til 5-8000. Om du vet du kommer til å drive litt med det, kjøp en dyrere. Det spørs også om hvordan du vil sykle. Vil du sykle litt i gata, og hopp så bør du ha en dirtsykkel(da kan jeg anbefale Specialized P.2 til 11000). Vil du kjøre stier, droppe osv. bør du kjøpe en fullsus (har både framdemper og bakdemper). Gå på utfor.com og spør der også. Det er folk med vanvittig peiling der. Ikke begynn i klubb med det første. Sykle med venner, ha det gøy, tøy grensene for hver gang. Husk: Det er ekstremsport.Hvis det er noe, kan du bare spørre.Lykke til!

.
seba #8010 04/06/2005 8:12 PM
Entusiast
Entusiast

Vil også presisere at jo dyrere sykkelen er, jo morsommere synes du det er å sykle på den pga. at alt fungerer så bra.

.
seba #8011 04/06/2005 11:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjøp deg en hardtail sykkel (les: uten bakdemper) som er laget for freeride. Den trenger ikke å være særlig dyr. 4-8000 kr. Kom deg ut og kos deg på sykkelen. Hopp og sprett etter som du føler for det. Frognerseteren er vel plassen å henge i Oslo.

Det er ikke kjekkere å sykkle etter som sykkelen blir bedre! Kjekkheten vurderes ut i fra vær, venner, humør, at du mestrer nye ting osv. Dyr sykkel kan du kjøpe etter at basillen har bitt deg og hardtailen til 4999,- er skamkjørt.

..
seba #8012 06/06/2005 8:37 PM
Entusiast
Entusiast

Du skjønte nok ikke helt hva jeg mente. Etter det jeg og mange venner har erfart, og vi sykler mye, det er at det er ofte slik at jo dyrere sykkelen er, jo bedre geometri har rammen, og sykkelen har en bedre set-up (alt annet enn rammen) og det fører da til at sykkelen er

1. LETTERE Å MANØVRERE2. OFTE LETTERE I VEKT

Punkt 1 er veldig viktig for å få en maximal sykkelopplevelse.Punkt 2 er også ganske lurt. Lette sykler er letter å håndtere, og leke deg med enn tunge sykler.

Dokka skrev: Det er ikke kjekkere å sykkle etter som sykkelen blir bedre! Kjekkheten vurderes ut i fra vær, venner, humør, at du mestrer nye ting osv................Altså; han ville komme igang med freeride. Da er han ute etter å sykle, ikke å henge med venner, så da er sykkelen høyest prioritert. Vennene kan han ta ellers. Selvfølgelig kan han sykle med venner osv. men... Du skjønner hva jeg mener.

Det er også morsommere å sykle hvis han mestrer nye ting, det har du rett i, og da kommer vi inn på Punkt 1. Jo lettere sykkelen er å manøvrere, jo lettere er det også å mestre nye ting.

.. og forresten, hvis han bare skal henge med venner trenger han ikke en freeride-sykkel. Da kan han kjøpe en BMX-sykkel. De er kulest å henge med laugh

Føler jeg har fått fram poenget mitt nå...?

utfor.com
seba #8013 06/06/2005 8:54 PM
Entusiast
Entusiast

For spørsmål og løper finner du mye inne på www.utfor.com

Er en norsk side.

I oslo er et bra sted for DH frogerseteren. Les mer om den inn på utfor.com..

:-P

utfor er hacka
seba #8014 14/08/2005 11:47 PM
Medlem
Medlem

ja, det vet dere sikkert da men..og en annen ting, som en nevnte er det ekstremsport, og det er neppe deilig å lande på en stein på ryggen uten ryggplate..jeg driver både med freeride og crosscontry, og har blitt mere skada i cross contry, for all beskyttelesen man bruker der er jo hjelm og handsker! så kjøp legg,rygg, albue, fullface hjelm, handsker(tenk hvor sakte et sår du har inni henda gror når du har tatt deg i mot!!! den er sur jaaa!!) og hvis du har sykla litt før, og skal sykle downhill og freeride, ikke dirt og street syntes jeg du i grunn kan gå rett på fullsusp, men hvis du ikke har sykla så mye før er det nok greit med en Hardtail ja...