Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sykkelproblem.
#7929 08/06/2005 4:57 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 13
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 13

Har akkurat investert i nytt kjede og ny krans(xt), men sliter med at kjede glepper. Sinnsykt irriterende. Kanskje eneste måten å løse dette på er å investere i nye tannhjul foran, hvis da ikke noen av dere har et godt forslag?


Til hjelp?
Onkel Erlend #7930 08/06/2005 6:37 PM
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 367
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 367

er det på tannhjulene forran det glipper? er det det så er tannhjulene så slitt, at du må bytte.. Det kunne funke bra da kjedet ditt var strekt, men nå sitter kjedet så bra sammen, og avstanden mellom festepunktene på det er mindre, da vil det glippe på de slitte tannhjulene fremme..


GLippe??
Onkel Erlend #7931 09/06/2005 12:08 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 211
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 211

GLipper det grunnet at krank kransen er slitt? (se om det er noen tagger igjen på tanhjulet)

Eller er det for mye slakk i kjedet? når du setter det på de to største utvekslingene foran og bak skal enden møtes, pluss to ledd til så er det riktig (dette er uten å ta det gjenom noen gir)

Eller så kan det hende giret ditt er feiljustert?


defekt boss
Onkel Erlend #7932 09/06/2005 7:56 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 69
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 69

siden du ikke skriver hvor eller hvordan det glipper er det litt vanskelig å si hva som er galt. det kan f.eks være at bosset ditt er defekt. at kranktannhjulene er så slitte at de glipper skal mye til. du vil oppleve chainsuck lenge før det.


Takker.
Onkel Erlend #7933 09/06/2005 8:04 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 13
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 13

Glipper på tannhjulene foran! Er nok ingen tvil om at de må byttes!

Har forresten to framvekslere til salgs. En xt, og en lx, lx veksleren er brukt en del, men funker fint. Xt skifteren er i svært god stand.


Neinei...
Onkel Erlend #7934 12/06/2005 10:49 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 245
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 245

Nå skal jeg forklare(og tro meg, det er sant):

Når du har syklet i et år på en sykkel er drivverket slitt. Dvs. at tannhjulene er slitt, kjedet er slitt osv. Det som er litt spesielt med sykkel er at delene skal "slites inn i hverandre". Så sykkelen skal gå greit hvis du lar den være som den er. Men hvis du plutselig bytter kjede, blir kjedet helt nytt og perfekt, og tannhjulene er fortsatt slitt. Dette gjør at den glipper osv. Så skal du kjøpe nytt kjede, må du ha tannhjul og hele pakka.

Konklusjon:Kjøp deg nytt av resten i tillegg til nytt kjede. Det skal slites i hverandre. På en måte "bli vant til hverandre". hehe, høres litt rart ut men slik er det.


 
 
nja...ikke helt enig
Onkel Erlend #7935 12/06/2005 1:04 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 3
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 3

Normalt bør du bytte krans når du bytter kjede, kranksettet skal ikke være nødvendig å bytte like ofte. Hvis du bytter kjede relativt ofte slipper du å bytte krans like ofte, og dette kan lønne seg i lengden.Du sliter mye mindre på tennene på kranken enn på kransen, men hvis du er slapp med renhold og olje kan alt slites superfort. Er du usikker på om du bør gjøre noe med kranken anbefaler jeg deg å ta den med til en butikk med litt snøring.


.
Onkel Erlend #7936 24/06/2005 11:05 AM
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 86
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 86

kjøp ny sykkel:p da gjorde eg


forresten
Onkel Erlend #7937 24/06/2005 11:08 AM
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 86
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 86

enig med sindre, han har nok rett


Desverre ..
Onkel Erlend #7938 24/06/2005 11:44 AM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

det koster litt å holde en sykkel i orden.


bytt ofte
Onkel Erlend #7939 24/06/2005 12:08 PM
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 137
Che Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 137

Det er helt riktig det sindre sier, men hvis du bytter kjede ca. hvert halvår slipper du å bytte krans hver gang, slik som a.k.a sier..


Slitte deler?
Onkel Erlend #7940 23/05/2006 12:06 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 6
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 6

Ser flere har snakke om slitte deler både framme å bake. Klart mest sansynelig er det nok årsaken, men du sier at du har kjøpt ny kjede? har du riktig lengde å størrelse? =) Men sjekk nu først ut tannjule forrut og bake først.. =)


 
 
Hadde samme problem.
Onkel Erlend #7941 23/05/2006 5:54 PM
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 299
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 299

Jeg både kjede og frikransen bak. Etter det har jeg ikke hadd så store problemer.Betalte 700kr for både Kjede og Frikrans.Som noen sa. Det koster å holde en sykkel i orden.


og en lite ting til
Onkel Erlend #7942 23/05/2006 8:15 PM
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 50
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 50

pass på å holde sykkelen godt justert gjennom sesongen - det hjelper mot unødvendig slitasje, og kan spare deg for noen kroner over tid...

det gjelder selvfølgelig ikke bare kjeder, drev og kranser, men også dempere, hjul og eker, etterstramming av styrelagre og alle slike ting. godt vedlikehold sparer deg for dineros, selv om det selvfølgelig krever litt innsats.

men: SYKKELEN ER EN BRUKSTING - OG SKAL SLITES!!!!



Mest lest på FRIFLYT.NO