Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fucka demper
#7688 06/12/2005 4:04 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

I det siste har eg merket at demperen min har begynnt å bli dårligere; når jeg legger vekten min på den, synker den ca 3cm ned før den stopper brått... når jeg snur sykkelen oppned renner det skitten vann ut av den. tror dere den kan ha blitt full av dritt og rask? skal være ca 10 cm vandring på den... nå er det bare 3 :-S... går det ann å åpne en demper? takk for svar... begynner å bli lei av å pese rundt i skogen på noe som er like stivt som bestemors pikesykkel

Er mulig det ja
JenteTruls #7689 06/12/2005 4:58 PM
Medlem
Medlem

Dra på et sted som fører det merket du har og be dem ta en service på den. Hvis du ikke trenger en med litt større slaglengde da? Se gafler til salgs på markedet her. skal på nice price siden d er jul..

åpne dempern
JenteTruls #7690 31/12/2005 5:50 PM
Medlem
Medlem

for å åpne dempern tar du av hjulet(hvis det kom som en bombe;)) også tar du på...husker ikke hvilke av gaffel beina den skrua sitter på, men det ser du jo, så skrur du den helt av. så DRAAAAAAR du dempern av, den kan være sinnsykt hard, særlig hvis det er mye dritt inni der! så renser du, hvis du tar en litt lang ting med høl i, og stapper papir og renser ordentlig inni..etter det bør du fette den...og bytte pakning, er vell ofte pakninga som er blitt fucka når det kommer dritt og møkk inn i dempern

Slik gjer du det!
JenteTruls #7691 01/01/2006 6:55 AM
Fersking
Fersking

Om du ikkje har eit bra sykkelverkstad i nærleiken er det best å ta service på gaffelen sjølv. Det er lett.For å opne gaffelen er det ein umbrakoskru på enden av kvart gaffelbein du må skru ut (på enkelte gafler sit desse inne i gaffelen og du må då ut fjørene/stemplene for å kome til med ein laaaang nøkkel). Så er det bare å dra gaffelsliderene rett av. Nei forresten -først må du sleppe ut lufttrykket/opne ventilene på toppen/slakke fjørene/skru av "toppdekslene" slik at det skal verte lett å dra av gaffelslidene. Så er det berre å tørke alt reint. Grunnen til at det kjem møkk og fukt inn i gaffelen er at tetteringane er slitne/øydelagde, eller at du ikkje har vore flink å smøre gaffelbeina ofte nok. Kjem det fukt i gaffelen vert eigenskapane som du beskriver. Då må du byte desse. Problemet er at det kan være vanskeleg å finne gode smurnunger til gaffelben. Har prøvd fleire spesialfett utan at dei fungerer (utanom "girvin" og "slick honey" som er vanskelig å få tak i). Det eg gjer er å lage mitt eige smøremiddel og det fungerer utruleg bra. Bruker motorolje og blander i akkurat så mye kulelagerfett/vaselin til at det ikkje dryp og renn. Veit ikkje om alle gummipakninger toler motorolje, men det har aldri ført til problem for meg.Om du også velger å pille frå kvarandre innmaden i ein gass/oljedempar må du være klar over at enkelte skruer kan trenge locktite ved montering.Husk å skru saman delene i riktig rekkefølgje.Om gaffelen var god då den var ny vil den mest truleg bli minst like god etter ein service. Om du hugser å tørke gaffelbeina reine for skit og smør dei litt etter at du har vore på skitne turar vil den ikkje trenge service særleg ofte.Lukke til

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå