En sykkel har forskjellig geometri tatt bruksområde i betrakning. Det vil si at for en downhillsykkel er geometrien, spesielt på styret, mye spissere. Slik unngår det at du står, sete ligger lavere en styret og du får litt følelse at du sitter på en motorsykkel. Konkurransesykler er vanligvis slakere og ikke så bratt i styret, da har du en mer liggende sittestilling og er mer ubehagelig å sykle nedover på, fordi du føler at fronten dykker. Men det vil hjelpe med å sette på en lengre dempergaffel, for da kommer styre til å heve seg, men geometrien endrer seg ikke. Fuel bruker som vanlig ikke mer en 110 mm, vel? I så fall prøv med en demper på 150 mm eller 170 mm. Det som er viktig at hjulene dine tåler dropp og hopp og sånt. Derfor er det anbefalende kjøpe hjul med 20 mm aksling, istedenfor 10 mm aksling som er vanlig på XC, så slipper du oppleve at hjulet ditt kollapser etter noen dropp.