Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp!!! noe er galt med Fox 40 RC dempern min:(
#7455 26/06/2007 5:34 PM
olek Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Var å syklet i hemsedal i dag.. på slutten av dagen kom det en slags klikke lyd ifra demperen min. Det er når man dytter ned demperen ca halve travellengden.. altså på ca 10 cm så kommer det en liten klikkelyd.. Utrolig irriterende, demperen er helt ny også, kankje brukt 10 dager i år... Noen som har anelse om hva dette kan være?

Re: Hjelp!!! noe er galt med Fox 40 RC dempern min:(
olek #7456 28/06/2007 1:48 PM
Fersking
Fersking

Hadde det samme i min 40RC gjennom en hel sesong.Dette kan være flere ting, men er sjelden farlig.

- Sjekk om bremsekabelen på utsiden av gaffelen ikke slår inn mot gaffelen når den komprimeres.- Husk at gaffelen har så lite oljekammer at den bør vendes opp/ned på starten av dagen, og gjerne etter en lengre pause også, for at alle pakninger og hele gaffelbeinet skal få smøring.

Re: Hjelp!!! noe er galt med Fox 40 RC dempern min:(
olek #7457 28/06/2007 1:50 PM
Fersking
Fersking

Hvis du er av den litt mer tekniske typen, kan du sjekke om strømpa har sklidd av fjæra inni gaffelen. Da kan det være denne som slår inn mot gaffelbeinet.

Vanilla 32
olek #7458 28/06/2007 9:25 PM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Hei.Har en Fox Vanilla 32 gaffel med de samme symptomene som du beskriver. Hadde gaffelen inne på service, hvor pakninger og fjær ble byttet uten lyden forsvant. Ble fortalt at det skyldtes at en av de små skruene i toppen på gaffelbeinet ikke tettet godt nok slik at gaffelen suger inn litt luft som gjør at man får en luftlomme før man får opp oljetrykket i gaffelen. Det skal nytte å komprimere gaffelen noen ganger før sykkelturen for å få opp oljetrykket.Har og hørt at man kan surre litt tetningstape/gjengetape rundt skruen som ikke tetter, noe jeg ikke vet fungerer eller ikke siden jeg ikke har prøvd det selv (sjanse for at garantien ikke gjelder lenger ettersom man modifiserer gaffelen på egen hånd).