Har du litt god råd så bør du sjekke ut Spez sin Demo 7, kjøp den gjerne brukt! Ramma er "bullet-proof" og tror du blir helten til mange her i verden hvis du drar på så hardt at du ødelegger den ramma.
Ellers så har du jo mange lette freeride sykler. Intense So-Com f.eks! Der har du fulldempa freeride ramme som er helt latterlig lett!
Men er du ute etter en 100% dirt ramme så gå for stål rammer med singelspeed.
Ellers så begynner det jo å dukke opp endel kule sykler med kort bakvandring som er mer beregnet for såkalt slopestyle, som er en mellomting mellom dirt og freeride. Finner du noe i den klassen tror jeg du kan få mye "bang for the bucks"
Men uansett, stiv bakramme er for dirt og street spør du meg. Mange som kanskje ikke er enige der, men sånn som sykkel teknologien har utviklet seg på 2 år så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe en fulldempa sykkel når du først skal paye noen lakser.
Og en annen ting du skal ha i bakhodet er at de fleste steder de selger sykkel, så vet de at de vil tjene mer på å selge deg en tilsynelatende bra, men billig sykkel. Hvorfor? Fordi de har så mye peiling at de vet at du kommer til å herpe den og da kan de selge deg nye, dyre deler og gjerne slenge på 200-300kr for jobben
Der fikk jeg sikkert noen uvenner, men i det lille freeride miljøet som finnes i Norge tjener man nok mest på ærlighet =)