Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye skivebremser gnisser :-(
#7088 03/05/2006 11:01 PM
maggern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. Kjøpte meg for første gang sykkel med skivebremser for noen dager siden.

Men når jeg sykler så gnisser skivene inntil bremseklossene. Dette skjer fordi bremseskivene ikke er 100% runde.

Det gnisser såpass mye at jeg merker det når jeg sykler. Setter jeg sykkelen på hodet og spinner på hjulene, spinner hjulene merkbart mindre enn f.eks min gamle sykkel med v-bremser.

Er slik gnissing vanlig? Det er forresten denne sykkelen:http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=8091

Håper at noen har noe kunnskap her...

mvhM.

hallo
maggern #7089 03/05/2006 11:37 PM
666 Offline
Fersking
Fersking

jeg har akurat samme bremse system. mine bremser gnisser også det er helt normalt. ikke noe å beskjymre seg over det er bare skiven son er sjeiv eller kalipperen..

gnissing...
maggern #7090 10/05/2006 10:06 PM
Fersking
Fersking

Hei! Skivene skal ikke gnisse, det er i så fall så lite at det ikke hindrer hjulene å rulle lett. Det er mulig å justere kaliperene noe med skruene som fester dem på ramma. Hvis skivene er så skeive at det ikke lar seg justere så må du klage.

ikke fornøyd
maggern #7091 11/05/2006 7:40 AM
Fersking
Fersking

G-Sport har 100% fornøydgaranti. Bytt sykkel!!!! du er jo tydeligvis ikke 100% fornøyd.

normalt..
maggern #7092 15/05/2006 8:03 PM
Fersking
Fersking

Det er helt normalt at skivebremser nå nye sykler ikke er skikkelig innstilt. Litt kast i skiver er også fullstendig normalt. Skivene retter seg sannsygligvis ut av seg selv etterhvert. En hard nedbremsing når skivene allerede er varme pleier gjerne å hjelpe til med å fjerne sideveis kast.

Litt innstilling må gjerne også gjøres for å få det bra. Hayes har et ganske enkelt system for å stille kaliper. Før justering bør du ideelt ta ut bremseklossene og slipe dem litt ned med sandpapir ettersom dem har slitt seg feil til. Det gjør du ved å føre klossene i et åttetallsmønster mot sandpapiret på et flatt bord. Justering foretas ved å løsne kaliper i bakkant slik at den kan beveges inn/ut fra skive.

I følge Hayes skal du:1. Løste kaliper slik at den kan beveges inn/ut fra skive. To unbrako må løsnes. 2. Klem inn bremsehendel. 3. Stram inn unrako.

Best resultat før du etter min mening om du: Bakbrems:1. Sett sykkel i stativ2. Løsne kaliper i bakkant slik at den kan beveges inn/ut fra skive.3. Dra pedalene sakte rundt samtidig som du trykker bremsehendel forsiktig inn. Trykk slik at den går inntil, men ikke hardt nok til at hjulet stopper. Stopp å dra pedalene rundt og slipp bremsehendel forsiktig ut.4. Stram inn kaliper vekselsvis.

Framhjul:Samme som over men spinn hjulet rundt før du starter å bremse. "Drar" du hjulet rundt mens du bremser blir det ikke skiven stående naturlig i kaliperen.