Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Preparering av ski
#98427 14/01/2009 9:48 PM
Henrik Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Bare lurte på en ting:Hvor ofte er det lurt å preparere skia?

Re: Preparering av ski
Henrik #98428 14/01/2009 10:07 PM
Entusiast
Entusiast

hm det kommer helt ann på hvor glad du er i skia dine....persjonlig glider jeg mine 1,2 ganger i månden....men hvis du føler at glien begynner å minke så kan det være lurt

Husk du må altid glide skia når du tar de ut første gang og når du skal sette de inn igjen etter sesongen :wink

Henrik #98429 14/01/2009 10:20 PM
Henrik Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for tipset:wink

etter hver gang
Henrik #98430 15/01/2009 10:43 AM
Fersking
Fersking

Det lureste er jo å gjøre det etter hver gang du er p ski. eller annenhver. Da holder de seg bra, og det er lettere å få solgt de, hvis du skal det etterhvert.. smile

Ofte.
Henrik #98431 15/01/2009 11:27 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kommer litt an på snøen også. Er det mye kunstsnø og is så blir det mer slitasje enn om det er natursnø. Sjøl prepper jeg de etter hver 2. - 3. dag på ski. Ser man at sålen begynner å bli hvit under er det hvertfall på tide å få preppa. Husk å mette sålen en gang i blandt også, med "baseprep" eller myk glider. Der bruker jeg gul CH til Swix (0 - +15 grader).

Henrik #98432 15/01/2009 3:41 PM
Medlem
Medlem

Sitat erikman:hm det kommer helt ann på hvor glad du er i skia dine....persjonlig glider jeg mine 1,2 ganger i månden....men hvis du føler at glien begynner å minke så kan det være lurtHusk du må altid glide skia når du tar de ut første gang og når du skal sette de inn igjen etter sesongen :wink

Nå vet jeg ikke helt hva du mente, men etter den siste turen er det best å sette inn skiene med en varm, myk voks, som de står i gjennom hele vinteren. Ikke skrap/sikle av når skiene ikke skal brukes på ei stund! Dette er for å forhindre oksidasjon av sålen, at sålen blir hvit under som Per-Eivind sier!

Tja, spørs!
Henrik #98433 15/01/2009 3:47 PM
Entusiast
Entusiast

Sett de inn med voks når de står ubrukte over en liten stund (i allefall når de settes til sides) Er sålen din tørr = voks.

Nå er det store forskjeller på såler. Har du raske såler trenger de mer behandling, har du plastbaserte såler som mange jibbe/freeride ski har suger disse til seg mye mindre voks, og er mindre sårbare.

Men, sett de inn med voks i hvertfall av og til, og hver gang du setter de til sides en stund.

Henrik #98434 24/02/2009 4:23 PM
Medlem
Medlem

Som gammel langrennsløper har jeg preppa ett par ski i min tid. Når jeg gikk, var det som regel hver gang jeg skulle ut å gå på ski, men nå når jeg bare står på twintip gjøre jeg det som regel en gang i uka.Du får jo forskjellige glidere til forskjellige fører osv.. også har du jo pulver eller vanlig vokskuber.Det viktigste er å ikke la sålen på skia dine tørke ut.Temmelig lurt å legge på et godt tykt lag som du lar ligge på når du legger bort skia for sommeren også!Det pleier jeg ihvertfall å gjøre, så ikke sålen tørker ut:)

Henrik #98435 24/02/2009 6:51 PM
Entusiast
Entusiast

Var på to ukers skiferie tidligere i vinter. Ingen av oss hadde med preppeutstyr. De som hadde desidert best gli hele ferien var de 2 som stillte med ski med et godt lag voks(CH7). Det var bare forsøkt lagt gjevnt på. Ikke siklet eller børstet. Greit det gav dårlig glid de første 2 turene, men så var det superglid resten.Jeg hadde siklet skia etter alle kunstens regler, men med kald voks (CH6). Og det skle dårlig første dag og ble straks veldig dårlig. Noen av de andre hadde "normalt" preppa ski med antar CH7. Detta var bra i starten, men ble dårligere etter noen dager.

Så etter det skal jeg kjøre deres teknikk å legge på en "passe" hard voks etter endt skidag og la det ligge.

Vi kjørte bare pudder, men det var i transportløypene forskjellen var størst.Når det gjelder bakkeskiene til de med best glid pleide de å sikle dem for at det ikke skulle lugge.Og dra av voksen på kantene.