Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye carving/all round ski
#98119 09/01/2009 9:48 AM
jcw Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Trenger litt hjelp her på ett felt jeg er relativt grønn på. Kjører nå telemark, men skal ha ett par carvingski i tillegg. skal brukes primært til bakkekjøring, men det er jo hyggelig å kunne ta seg en tur ut i det løse også, men tenker vel en 80/20 fordeling? Noen som har noen gode forslag? På forhånd takk for hjelpen

carving ski
jcw #98120 09/01/2009 11:35 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det finnes ikke ski som er samtidig veldig bra i harde, isete preparerte løyper og i pudder. Carving ski og freeride ski - dette er jo helt annerledes konstruktjon;-) det som funker bra i carving på is, er ubrukelig i løssnø - og omvendt.Vil du kjøre carving og føle deg 100% tryg på is? Kjøp skikkelig raceski - f.eks. dynastar omeglass, Volkl racetiger - og kjør telemark i pudder;-) Raceski er så bra i isete løyper som freerideski i pudder og...skøyter på is - noe helt annerledes fra freerideski.Jeg vil ikke anbefalle allround carving ski - sånne ski er litt kjedelige. Ikke 100% tryg på is, ingen kjempeopplevelse i off-piste, ikke bra dynamikk i carving.

Hver carving ski er brukelig off-piste - hvis man har bra teknikk.Fischer Race SC er "user-friendly" i off-piste og samtidig kjempebra race carving ski.

Re: Nye carving/all round ski
jcw #98121 09/01/2009 12:37 PM
Fersking
Fersking

Völkl The Grizzly må være noe av det nærmeste en kommer en allroundski. Den er 89 mm på midten og man kan justere spennet i skien fra Cruise når det er mykere og til Power i harde løyper. Fungerer over all forventning og er langt fra kjedelig som allroundski ble karakterisert som over her. Skulle jeg bare hatt et par ski kunne jeg vurdert denne, men satser heller på en variert skipark.Ulempen er prisen, heldigvis for deg har Anton sport tilbud!! (Ikke ekstremt dyre ski lengre, bare veldig dyre ski)

grizzly
jcw #98122 09/01/2009 1:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

bteigeland: har du prøvd grizzly på hard snø, is? Hvordan funker de på is sammenlighet til vanlig racecarving ski (ca. 67mm i midten)? jeg er veldig nysgjerrig og ... litt skeptisk;-)

jeg har ingen erfaring med grizzly - men i forrige sesonger testet jeg noen allround ski: blant annet Atomic Metron. Skiene funket kjempebra i carving da det var mykt i løyper, men hadde verre kantgrep på is enn ... FR ski Dynastar Legend 8800, var veldig tunge (ca.8-9 kg???) og det manglet dynamikk på hard snø - ingen skikkelig carving følelse i forhold til raceski. I pudder var de omtrent så tungkjørte som raceski.

Re: Nye carving/all round ski
jcw #98123 09/01/2009 2:42 PM
Fersking
Fersking

vølkl grizzly er breie på midten og passe myk til å fungere i løsnø, pga powerswitch som gjør at en type vaier inne i skien forandrer skien til en skikkelig racecarver.finnes i 2 utgaver grizzly 10 og grizzly 12 begge utgaver kan fåes uten powerswitch(mener jeg å huske) den ene av de er bredere under midten og egner seg veldig bra i pudder mens den andre er renere racecarver. I en ski og nettbutikk fra england som er veldig seriøse( og billig, kan sikkert konkurerre med sport conrad ol.)snowand rock.com har de for første gang med en og samme ski med i 2 kategorier, carv og freeride,fordi den funker veldig bra på begge deler. vil anbefale dere og sjekke ut denne siden,spesielt på slutten av sesongen selger de ut skiutstyret veldig billig. grizzly skiene er mange tusen kr. billigere hos snowandrock.com enn i Norge

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå