Sitat toth:Er mulig jeg totalt har mistforstått her, men sånn som jeg forstår en carving ski's oppbygning vil ikke kantene i midten ha noe som helst og si. Du styrer kun med de bredeste punktene på skia. (venste og høyre helt framme og helt bak) Mens midten kun er der for og skape flyt.
Du har nok missforstått dette litt, når du svinger med en carvingski bøyer du skien slik at kanten på skien danner en bue, denne skjærer seg ned i snøen og gir deg grep.
At kanten er skarp i forkant og bakkant av skien gjør at du lettere får grep. En ski med veldig skarpe kanter hele veien kan dog fort føes litt agressiv og styrete, mange velger dermed å runde av denne kanten litt.
Til trådstarter:Personlig liker jeg meg best med begge ski plantet på bakken og sylskrpe kanter hele veien. Men jeg har hørt, av folk som driver med sånt, at det kan være lurt å runde av kanten midt under skien for å ungå nettopp at denne hekter i railen.De jeg kjenner bruker et kronestykke som dras 20-30 ganger mot kanten for å fikse dette.
Så lenge det er snakk om kun 20 - 30 cm. under binding vil nok ikke dette føre til en drastisk endring i skiens oppførsel i bakken. Men det er klart at isgrepet vil bli noe dårligere enn med skarp kant hele veien.