Ikke at jeg har peilling, men er ikke det litt forskjellig med betenelse på hårrøttene langs leggbeinet og beinhinnebetenelse? Har ikke hatt beinhinnebetenelse, men hatt de smertene chris_spk refere til på leggen. Du kjenner denne smerten langs leggbeinet, det kommer av at det går betenelse i hårrøttene. De fleste av oss har mye hår på beina, jeg har iallefall det :cool
Jeg får ofte denne smerten etter mye sammenhengende ski kjøring. Alpin støvler lufter dårlig og mye svetting + sammenhengende "gnissing" med leggbenet inne i støvelen under kjøring. Da har du en ganskebra bakterie flora inne i støvelen som kan føre til betenelse i hårrøttene spessielt på leggbeinet. Det er min erfaring. (Kan ikke si at jeg har rett her, men har hatt dette problemet før.)
Det jeg gjør for å unngå disse smertene, spessielt når jeg drar på langtur. Kjipt å få spolert mange ski dager på grunn av disse smertene.
1.) Raker vekk alt håret på leggbeinet. Må være forsiktig med rakingen. Bruker damehøvel og masse barberskum. Bruker også mye lotion og smører på hver dag slik at ikke huden blir tørr og irritert.
2.) Passer på ha en støvel som passer, ikke ha for stor støvel som man kompansere med å ha et ekstra sokke par i. Dette fører bare til ekstra svetting. (har hatt for stor støvel)
3.) Passer på å ta av støvelene når jeg ikke kjører på ski. Prøver å få til minst mulig timer i støvelen. Dvs når jeg ikke kjører ski, går jeg ikke med støvlene.
4.) Tørker støvlene etter bruk, slik at de er tørre til nestegang. Støvel tørk er det første jeg gjør etter endt dag.
5.) Bruke alpin sokk.
6.) Har det gøy på ski :grin
Disse tiltakene har funket for meg, kjørte hele sessongen i fjor uten smerte. Kjørte 5 uker sammenhengende i alpene på vinteren og 3 uker i Sør-amerika med disse tiltakene og det funket!