Kneeproblemer
|
Fersking
|
OP
Fersking
God kveld:) HAr noen av dere erfaring med asterisk kneebeskyttere?(www.asterisk.com) Jeg ahdde ett styggt fall i fjorsesongen,røk korsbånda,begge meniskene pluss det gjikk en bensplint inni kneet,så da er kneet mitt utrolig svakt i forhold til ett 100% friskt knee,har trent gjevlig etter operasjonen,men for å forårsake at noe ikke hender igjen lurer jeg på å kjøpe disse kneebeskytterne, Håper på svar,håper ingen sliter med det samme som meg,det er fuckt:(
|
|
|
 Re: Kneeproblemer
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Kneeproblemer
|
Fersking
|
OP
Fersking
Det blir for mykt,kneet mitt kolapset bakover,,så jeg må ha noe som er litt stivere enn som så:)fungerer ikkje så nra med teip,med tanke på vridning osv.
|
|
|
 kne
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har tatt kneet selv, begge meniskene, korsbånd og knakk den tappen som korsbåndet sitter fast i ++.. Har samme problemet selv, at kneet ikke kan bøyes for langt fram eller bakover. Kneet er heller ikke så stabilt, så er redd for vridning. Eneste som fungerer skikkelig er en skikkelig skinne. Vil anbefale deg og legge et par tusen i en skinne hvis det er så ille som det høres ut. Man får også skinne med knebeskyttere hvis det er telemark du kjører. Det har reddet meg et par ganger!:)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Anbefaler og snakke med legen din. Regner med at en lege bæ
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
trykte feil og fikk ikke skrevet ferdig. Men regner med at en lege bør kunne hjelpe deg med dette. Eventuelt henvise deg til noen som kan hjelpe. Det og bare kjøpe en beskytter uten og få råd fra noen som vet nøyaktig hva han snakker om kan få ganske store konsekvenser. (Med andre ord kan ting bli mye værre).
|
|
|
|
|
|
 Asterisk
|
Medlem
|
Medlem
Hei. Har røket fremre korsbånd i høyre kneet to ganger og reparert det, men blir jo ikke helt tipp topp. Gikk til innkjøp av asterisk kneskinner i fjor og brukte de hele sesongen. Må si jeg er veldig fornøyd med de. Du kan stille de inn etter hvor mye strekk du vil ha i kneet, samt at de støtter bra opp. Man kan feste de til støvlene og for å forhindre vridning. Jeg har gjort det og har ikke hatt noe problemer. Har kjørt ca 40 dager på de, mest snowboard, men og en del ski. Brukt de både til vanlig heisbasert kjøring og på toppturer. Funker som bare det. Man blir litt klam under skinna, men ikke noe plagsomt. De kommer med en beskyttelse over kneet som man kan ta bort hvis man vil, men er jo kjekt og ha hvis man skulle slå seg... Kjøpte mine i USA og det var det mye å spare på, tror de ligger på rundt 8500,- i norge. Betalte vel ca 3300,- i statene (men det kommer jo an på $ kursen)
|
|
|
 Støtte til hjelpemidler
|
Fersking
|
Fersking
Hvis du har en snill lege kan jo han/hun skrive under på at du trenger en skinne for å kunne fungere i hverdagen. Da kan du ommgår reglene fra folketrygden om at de ikke dekker sportsutstyr eller konkruanseutstyr. Se her: http://www.nav.no/page?id=903
|
|
|
 Don Joy
|
Fersking
|
Fersking
http://www.donjoy.com/ Dette er noe av det beste du får tak i, om ikke det beste. Alpinlandslaget bruker disse. De modeller for både å forebygge skade, eller å håndtere allerede skadde knær. Derimot er dette sykt dyrt, fort 8 laken pr. kne, men er som sagt det beste. Samboeren er fysio, og forteller at disse normalt kun blir distribuert gjennom hjelpemiddelsentralen (mener jeg det var). Hun har vært så heldig å få prøve slike selv, og kan bekrefte at disse fungerer.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan bekrefte det "vallak" skriver. Har du behov for hjelpemidler i samband med arbeide får du det gratis men gjelder det hobby/idrett må du selv betale. Hva legen ev skriver har alt å si. Skriver denne minst mulig er det muligens det beste. At vi skal fungere best mulig totalt i samfunnet er ikke NAV sin tankegang. En kneskinne, som jeg har, kan fort komme opp i kr 10.000.
|
|
|
 Asterisk
|
Medlem
|
Medlem
Til info så skal Asterisk hvisstnok være "folkeutgaven" av donjoy og c.t.i skinner. De lager kun standard str, ikke noe custom produksjon etter ordre. Selskapet ble startet av en som utviklet skinner for c.t.i og skinnene skal være bygd opp på samme måte som custom skinnene, men med tanke på å passe til flest mulig.Asterisk selges forøvrig kun parvis... Får man støtte fra staten/har veldig god råd er nok donjoy el c.t.i. best, men asterisk er et godt alternativ
|
|
|
 Spæne
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
....noen som har hatt hell med å kjøre disse eller andre skinner i forhold til meniskskader?
|
|
|
|
|
|
 Spæne
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
....noen som har hatt hell med å kjøre disse eller andre skinner i forhold til meniskskader?
|
|
|
 Skinne
|
Fersking
|
Fersking
Jeg fikk igjennom hjelpemiddelsentralen, gratis.Men nå har jeg papirer fra lege og fysio på at jeg er 8% invalid pga kneskaden. Har en skinne fra Bauer i karbon og er meget fornøyd. Virker bra mot vridning i kneet og har sperret den så jeg ikke strekker benet for langt eller bøyer det for mye da jeg mangler noen grader begge veier. Om du virkelig trenger skinne er jo bare spekulasjoner når ingen av oss egentlig vet din medisinske tilstand. Jeg ville snakket med legen din for at han henviser deg til en fysioterapaut og sender med papirene dine. Da får du et ordentlig svar, og han/hun vet garantert hva som er best for deg av skinner og lignende alternativer.
|
|
|
 forreste
|
Fersking
|
Fersking
Den skinna jeg fikk kostet forresten kr 9500,-
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
I mitt forrige innlegg skrev jeg "At vi skal fungere best mulig totalt i samfunnet er ikke NAV sin tankegang". Dette er vel ikke helt korrekt da det er politikerene (altså vi?) som har bestemt dette. Når jeg antyder at det har noe å si hva legen skriver på rekvisisjonen er det grunnet at jeg mener man også bør få gratis skinne ved behov selv om det "bare" er for å drive sport. Selv var jeg nok i grenseland men legen skrev bare "Trenger skinne for å stabilisere kneet". Derfor ble det ikke foretatt noen videre vurdering av om jeg trengte den i arbeide, daglig virke eller til sport. Jeg fikk selv bestemme nøyaktig hva slags type skinne jeg ville ha. Det endte opp med en DonJoy skinne best mulig tilpasset alpint ski. På denne kan man selv justere grensen for utslag i kneet begge veier. Skinnen er lett og så behagelig at man etterhvert glemmer den når man står på ski. Merker den litt i heisen da den sitter ganske tett på kneet, men det må den nok gjøre når det som hos meg var røket leddbånd i tillegg til korsbånd.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
http://www.youtube.com/watch?v=jCsximG1Pbc&NR=1 Litt halvveis off topic men la nettopp merke til at han her bruker en kneskinne i videoen.
|
|
|
 tusen takk for alle svar:)
|
Fersking
|
OP
Fersking
setter stor pris på alle svar:)takker og bukker:)
|
|
|
|
|
|
 Breg!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kan varmt anbefale Breg kneskinne, det er en skinne av aluminium, men er veldig solid. Har selv korsbåndskade som ikke er rekonstruert, og er veldig fornøyd med denne skinnen. Den kan justeres slik at kneet ikke overstrekkes og gir i tillegg god støtte sideveis.Det du trenger er en henvisning fra spesialist, dvs ortopedisk kirurg, da vil du få skinnen gratis. Det er ingen krav til invaliditetsgrad. Ta kontakt med f.eks Lars Goplen på Nimi på Ullevaal stadion, der vil de kunne fortelle deg mer om framgangsmåte. Skinnen er forøvrig også godkjent for bruk i idretter som f.eks håndball. Anbefales!
|
|
|
 Litt klargjøring?
|
Ivrig
|
Ivrig
Det er helt riktig som "Botta" skriver "Det er ingen krav til invaliditetsgrad" også med den skinnen jeg har. Det som er avgjørende er om du trenger skinne grunnet arbeide eller ikke. Samme skade vil for en skogsarbeider automatisk gi gratis skinne mens en som kun har stillesittende arbeide kan måtte betale selv for skinne til sport. "toth" skriver mht videohenvisning "Litt halvveis off topic". Nei "toth" det var en fin henvisning. Jeg har selv fått flere henvendelser vedrørende hvordan en sånn skinne ser ut så det er nok interessant. Min skinne er tilnærmet lik den på videoen. Totallengde 35 cm (15 cm under midtpunkt ledd og 20 cm over).
|
|
|
 menisk
|
Fersking
|
Fersking
ein som spurte om nokon hadde prøvd ut skinne ved meniskskade, men ser ikkje noko svar! så er det ingen som har erfaring med det?Har sjølv teke menisken i begge knea og skal ta ny operasjon til jul og vurdera derfor å skaffe meg slike skinner!"Botta" kor for du tak i Breg kneskinne??
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Vodl:ein som spurte om nokon hadde prøvd ut skinne ved meniskskade, men ser ikkje noko svar! så er det ingen som har erfaring med det?Har sjølv teke menisken i begge knea og skal ta ny operasjon til jul og vurdera derfor å skaffe meg slike skinner!"Botta" kor for du tak i Breg kneskinne?? Nemlig! Hva finnes for folk med råtne slitne menisker???
|
|
|
 ??
|
Fersking
|
Fersking
samme spørsmål som ovanfor! altså ingen som har noko erfaring med meniskskade og kneestøtte??
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg drar denne tråden opp igjenn. Dette grunnet at jeg kjenner en som har litt samme problem mht menisk. Jeg tror faktisk at noen av dere der ute har litt peiling på dette og kan komme med en vurdering. Det er det vi ønsker, iallefall i første omgang, kun en vurdering!
|
|
|
|
|