Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lakkering av ski?
#96381 27/11/2008 2:25 PM
Kenneth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Jeg har et par ski som begynner å se litt slitne ut.

Tror dere det vil funke å lakke skia - forutsatt at jeg:

- sliper godt- maskerer stålkanter- grunner nøye- sprayer mange tynne strøk med lakk- og til slutt mange lag med klar lakk

Noen som har erfaringer her?

Vil lakk og klarlakk sitte med tanke på at skia flekser mye?

Tips o.l mottas med stor takk!

har tenkt på det samme
Kenneth #96382 27/11/2008 10:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

har tenkt på det samme ass. ingen som får like ski og du kan fikse dem akkurat som du vil

takker for svar :surprisedtakk for inlegget foressen.:)

Kommer vel litt an på
Kenneth #96383 27/11/2008 10:49 PM
CCH Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvilken lakk du bruker. Antar det største problemet er slitasjen i heiskøen. Lakkerte selv en sykkel med lakk fra biltema. Det ble rimelig bra, men flasset av litt enkelte steder i løpet av sesongen. Så antar den eneste måten å få det skikkelig på er å bruke ordentlig airbrush utstyr. Mener å ha hørt at spraybokslakk er svært tynn for å gå gjennom dysen og derfor ikke er like lett å få noe godt resultat med.

Sprekker
Kenneth #96384 28/11/2008 6:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har ikke hørt om noen som har prøvd dette, men haddde vært sinsykt fett. Selve lakeringen er nok ikke noe problem, men det at skiene bøyer seg er stress. Lakken vil sikkert slå spreker når den bøyes, men det gjør jo ikke så my. Hvis man sprayer dem helt hvite, kan man bare tegne med spritusj, litt etter litt, og hvis man blir lei er det bare å lakke omigjen. Tenkte jeg skulle spraye mine, når jeg blir lei av mønstert (mine er ganske stive).

Kult
Kenneth #96385 28/11/2008 8:02 PM
Avhengig
Avhengig

Det hadde vært skikkelig kult å mestre airbrushlakkering (og hatt slikt utstyr), for så å gi sine egne ski et helt eget, proft design.

smile

Men jeg tror nok også at skiens flexing vil føre til at lakken sprekker opp.

Likevel, skiprodusentene lakker jo skiene de også, uten at lakken sprekker.

Men hva slags type spesiallakk de bruker, blir det nok verre å få ut av dem...

Takk for alle svar...
Kenneth #96386 28/11/2008 10:24 PM
Kenneth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har nå lakkert en plast plate med grunning, hovedfarge og klarlakk.

Når alt er tørket i morgen skal jeg teste ut hvorvidt lakken sprekker ved bøying.

Dette blir spennende :-)

Det er bare å komme med synspunkter her. Eventuelle erfaringer også...

Interessant...
Kenneth #96387 28/11/2008 11:10 PM
Fersking
Fersking

Du er nok til å holde oss oppdatert. Jeg skal begynne lakkeringsarbeidet på mine ski på mandag... Det er samme type lakk som brukes på biler og den skal dermed tåle litt! Og for å si det sånn; skiene er jo i utgangspunktet lakkert, så jeg har tro på dette.

Jeg kommer til å lakkere skiene i to grunnfarger og så legge på klistremerker som jeg lager selv for så å toppe det hele med klarlakk...

Resultatet? MIN EGENDESIGNET SKI!!! Helgen brukes til å gjøre den siste finpussen på designet!!!

PS! Sjekk www.extrem.se for tips på design om du trenger det...

Båtmaling tror jeg kan være løsningen!
Kenneth #96388 29/11/2008 12:13 PM
Kenneth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har sjekket litt på nettet å funnet ut at det finnes masse maling (både for rull, pensel og spray) som er laget for båter. Tenker da på maling som brukes for glassfiberbåter og RIB'er.

Båtene flekser jo hele tiden under kjøring, pluss at malingen etter sigende skal være ekstremt slitesterk.

Skal innom noen båtrekvisitabutikker på mandag å sjekke utvalget

takker!
Kenneth #96389 29/11/2008 8:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

venter med å prøve til dere har gjor det jeg :)fint vis dere kunne lagt inn noen flere tips etter at dere er ferdige i dette innlegge :wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå