Heisann! Jeg vil anbefale enten Klatreverket eller Oslo Klatresenter. Vulkan ligger i trangere lokaler og har en litt dårligere layout mtp kursing. Deres kortvegger er eksponert for hovedhallen og dermed ganske bråkete. Oslo Klatresenter har et eget rom med kortvegger som stenges for kursing. Klatresenteret er jeg usikker på hvordan organiserer deres kurs ettersom jeg aldri har kurset der, men de er meget dyktige.
Jeg vil anbefale deg å joine Happy Climbers på facebook framfor en klubb (med mindre du har planer om å klatre aktivt i konkurranser og lignende). Det er en rekke erfaringsnivåer der og ofte veldig lett å finne partnere. Jeg og kjæresten klatrer ofte med folk derfra som er relativt nye til sporten, og ser det er mye aktivitet på gruppen året rundt.
Med tanke på å klatre ute er det ingen grunn til at du må begynne inne. NKF har både grunnkurs inne og ute i sin kursrekke, og også et eget "inne til ute" kurs. Brattkort/Topptaukort er kun påkrevd for å klatre innendørs på klatrevegger, og metodesettene er de samme ute som inne. Om du vil klatre ute har både Klatreverket, DNT og noen andre aktører kurs for dette. Etter kursene har du det du trenger av info til å ta brattkort inne om du vil.
Håper det ga litt klarhet, bare å sende en PM/poste her om du har mer du lurer på.
/tetris
Erfaring: NKF Klatreleder