Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Problemer ved valg av twin tip
#96285 21/11/2008 10:37 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har tenkt å kjøpe meg nye twintip ski, men har litt problemer med å finne ut hvilke jeg skal velge.

Jeg tror vel jeg er kvalifisert over nybegynner (har satt meg noen mål: 720, backflip og frontflip for denne sesongen, hvis det kan være til noen hjelp). jeg trenger noen ski som er gode i park og kunne ha offpist egenskaper.

Jeg har sett litt rund og minimert antallet ski til: K2 Kung Fujas, K2 Disorderly, Dynastar Trouble Maker eller Völkl Wall. Alle med Dynastar PX 12 TI bindinger (vet heller ikke hvilke størrelse det skal være; wide eller lifter legend). Andre anbefalinger er velkomne.

Trenger også hjelp med lengde på ski. Jeg veier 70 kg og er ca 180 høy.

Håper på svar så fort som mulig.

PS: Har ikke tenkt meg over 5500 kr.

boots
Kakaogutt #96286 21/11/2008 11:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er i tilegg på jakt etter boots. Noen forslag? Er disse noe jeg kan stole på:http://www.skis.com/product/138845 http://www.skis.com/product/109029/Tecnica%2BModo%2B12%2BUltraFit%2BSki%2BBootshttp://www.skis.com/product/138863/Lange+Fluid+80+FR+Ski+Boots+2009

K2 Extreme
Kakaogutt #96287 22/11/2008 12:41 AM
Fersking
Fersking

Jeg har ingen erfaring med noen av de skiene du har plukket ut, men jeg ville gått for K2 Extreme allikevel. Jeg gjorde i hvert fall det, men jeg har ikke fått testa dem ennå.

Har hørt mye bra om skiene og de skal funke både i løssnøen og parken. Det er jo konkurranseskien til K2 så den bør ihvertfall være god i parken.

Du får et veldig bra tilbud på de skiene med look px 12 bindinger for 4500 på oslosportalger.

http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-extreme-twintipski-pakkepriser-19714.aspx

PK
Kakaogutt #96288 22/11/2008 1:06 AM
Avhengig
Avhengig

PK Hunder kjører jo Extreme (i dobbel forstand...:wink) i år, så det er garantert knallgode ski.

Har dog hørt/sett flere steder at de er ganske krevende.

Re: Problemer ved valg av twin tip
Kakaogutt #96289 22/11/2008 12:21 PM
Entusiast
Entusiast

Hva med noen salomon ski, Salomon Dumont skia er jo ganske gode, etter frif flyt å dømme i værtfall ;D

Ikke Disorderly
Kakaogutt #96290 22/11/2008 8:27 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg ville ikke gått for Disorderly om du skal velge en ski for både pudder og park. Som flere over sier, gå for Extreme. Jeg kjører Disorderly selv, de duger ikke i pudder. Jeg ser også du lurer på sko: Jeg kjører de nye Lange Fluid 80, det er de beste skoene jeg har testa. SPK er også bra sko.

Kakaogutt #96291 23/11/2008 4:52 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg kjøpte meg årets völkl wall med jester i canada i spetember. Prøvde dem når nysnøen kom til fonna i oktober. kan bare si at jeg er drit fornøyd! Funka MEGA BRA i bakken!

Fikk dem til og med prøvd dem i storslalomløypa til en eller aen skiklubb og funka veldig bra. (som tidligere racer kjører klarte jeg ikke holde meg!)

Fant en del drops og det var ikke noe stress å verken lande i pudder eller cruise i pudder.(montert på true center)

Men kan gjerne legge til at de var vell myke i typpene. Landa switch og måtte nedi å styre med hendene flere ganger. Men siden tuppene er myke, er de også lettere. Det gjør at du kan spinne bedre, samt at du får bedre stabilitet på midten av skien.. Blir nok vant til det tenker jeg!

anbefales! De andre nvente skiene har jeg ikke erfaring fra, og hvordan folk kan anbefale ski uten å ha prøvd dem vet jeg ikke!!

Kakaogutt #96292 23/11/2008 11:19 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat d-link:hvordan folk kan anbefale ski uten å ha prøvd dem vet jeg ikke!!

OK, jeg er helt ærlig litt enig med deg. Det er nok mange som synser en del hva angår skianbefalinger (for all del, jeg ER en av dem, noe jeg aldri har lagt skjul på her inne)

MEN, for mitt vedkommede, som er totalt hektet på skikjøring og alt rundt det, så bruker jeg en del tid like før og under sesongen med å lese mye stoff rundt ski(utstyr).

Altså, artikler og anmeldelser/tester både via blader (blant annet FriFlyt, SELVFØLGELIG! :wink), samt de to største amerikanske (Powder Magazine, og SKI Magazine), foruten en del nettsteder (freeride.se, og TGR)

Slikt fagstoff, kombinert med inntrykk fra andres foruminnlegg gjør at man faktisk får kunnskap om hva som er bra (og dermed til å anbefale)

Jeg har ennå ikke bare slikket på fingeren, holdt den opp i luften, og så kastet ut navnet på en tilfeldig ski når folk har spurt...

:grin

Og for øvrig, at selv om en som faktisk har kjørt på skien vedkommede anbefaler, så behøver ikke det si så veldig mye. Det sier at akkurat den personen liker de...

De som er på utkikk etter nye ski, behøver slett ikke like de.

Hvis jeg (og andre tilsvarende utstyrsnerder...jeg kan da ikke være alene!) som har fått med seg nok av stoff rundt ulike ski, anbefaler en ski som har fått masse skryt i flere tester, flere steder...er denne anbefalingen da mindre riktig og mindre verdt?

Jeg vil si nei.

Kakaogutt #96293 23/11/2008 6:54 PM
Entusiast
Entusiast

Du har helt rett du også tb77.

Jeg er jo også klar over at du er gjerne enda mer utstyrs nerd enn meg, så du stiller litt anderledes enn mange andre her inne.

Det er klart du kan lese deg til MYE og gjerne komme anbefalinger/forslag. Det er derimot ikke umulig, som du sier, kan en ski oppfattes anderledes av andre. Derfor blir det vel ikke helt rett å basere seg på skitester, forum innlegg osv for å gjøre seg opp sin egen mening heller. Har du derimot erfaring i tillegg så kan du hvertfall komme med anbefalinger.Teoretisk innsikt og erfaring er = viten! sitter å leser ex-phil og med metafysikken kan jeg se klare sammenhenger :P

Det skal godt gjøres å ha testet alle verdens ski selv også da, så ja jeg er jo enig i at teoretisk stoff hvertfall kan gi deg en pekepinn til hva du kan forvente deg. Men da ville jeg heller gitt vedkommende et forslag til hvilke ski som han kansje bør velge, ikke anbefale et par ski.

Enig? Tror diskusjonen bunner i det, siden jeg både er enig og uenig med deg :P

Kakaogutt #96294 23/11/2008 9:29 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat d-link:Teoretisk innsikt og erfaring er = viten! sitter å leser ex-phil og med metafysikken kan jeg se klare sammenhenger :PEnig? Tror diskusjonen bunner i det, siden jeg både er enig og uenig med deg :P

Helt enig i at teoretisk innsikt kombinert med erfaring er lik viten. (Bra sagt)

smile

Og jeg er for øvrig både enig og uenig med deg også.

Kort oppsummert: vi er begge to utrolig politisk korrekte!

:grin

he he

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå