Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
trenger hjelp!!!!!!!ski
#96271 21/11/2008 10:19 PM
sigvald Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

har et par spørsmal eg treng svar på grin

1. kan jibbeski kjørest i skitrekk og brukest som vanlige slalomski.

2. de er twintipski, ikkje sant?

3. går de fort?

4.har lurt på noen K2 juvy twintippski jr, er de bra?d e bere d d står at d e "for unge jibbere"

PS. har egentli bere lyst å gå fort, kunne svinge å kjøre baklengs, må ikkje nødvendigvis vere jibbeski:wink

HÅPER PÅ SVAR FRA ERFARENgrinwink .

fra samme mannen
sigvald #96272 21/11/2008 10:28 PM
sigvald Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

veit nokken om en bra ski ogso ,helst onder 2-3 tusenso hadde d våre kjekt.:wink

vist ikkje K2 juve twintipp jr e d best priskjøpe du fe.:wink

Re: trenger hjelp!!!!!!!ski
sigvald #96273 22/11/2008 4:31 PM
Avhengig
Avhengig

For å svare kort på spørsmålene dine:

Jibbeski og twintipski er det samme.

Men innenfor denne type ski så finnes det utall ulike typer, som passer til div. typer skikjøring. Fra rene parkski som er designet for mer eller mindre KUN bruk i park og pipe og som ikke funker veldig godt til vanlig bakkekjøring eller utenfor løypene. Men, du finner også veldig gode allroundski med tupp i begge ender, og disse funker helt fint i skitrekk og til vanlig bakkekjøring.

Hvor fort skiene går, det varierer like mye fra modell til modell som det gjør med andre ski. Kommer veldig an på hva slags såle skiene har, hvordan de har blitt preppet, osv...

K2 Juvy er junior/barneski, og siden du er 13 år ifølge profilen din, ville jeg helt klart valgt å gå for et skipar beregnet for voksne.

sigvald #96274 22/11/2008 7:36 PM
Medlem
Medlem

De fleske jibbeski glir (eller går) like fort. Hvis du bare vil kjøre fort, ville jeg gått for en racing-ski. Skinene går vanligvis så fort som bakkene tillater, eller hvor fort du tørr å kjøre.

En jr. ski er en billigere, og "dårligere" utgave av den orginale skia. Disse er vanligvis lettere, og generelt dårligere. Dette kommer av at produsentene prøver å få skien så billig som mulig.

Det er feil
sigvald #96275 22/11/2008 8:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jibbeski og twin tip ski er ikke det samme. Eksempelvis er det twintip på armada ant eller völkl sumo. De er ikke i nærheten av å være jibbeski. Mer korrekt har alle jibbeski twintip. Det høres ut for meg som at du er rimelig fersk i faget? i så fall vil jeg våge to påstander: for det første; ikke heng deg så mye opp i hvilken såle den har og slike detaljer, for det andre; racingski er til å kjøre fort med for folk som er dyktige på ski, altså ikke noe for nybegynnere. Jeg tror òg den K2 juvy skia er ment for de aller yngste, og du burde ta et steg opp. Hvis du går på oslosportslager sine hjemmesider vil du finne eksempelvis fjorårets k2 Fujative i en lengde som jeg tror kan passe eg for rett over 2000; m/binding. Dette r gode ski som du kan hoppe med, kjøre i bakke med eller leke rundt utenfor løypene. Eller du kan kjøpe brukt. Mye gode tilbud der ute på billige pakker for folk som er ferske i faget, og du trenger ikke den prfoffeste signatur modell skia med de feteste bindingene preppet til kamp i Hanenkamrennet...:wink

I stand corrected
sigvald #96276 22/11/2008 9:16 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat trekuk:Jibbeski og twin tip ski er ikke det samme. Eksempelvis er det twintip på armada ant eller völkl sumo. De er ikke i nærheten av å være jibbeski. Mer korrekt har alle jibbeski twintip.

Jeg burde vært mer spesifikk og nøyaktig, men det var altså det at alle jibbeski er twintips jeg mente og ville frem til.

Jeg ville ikke akkurat kalt Völkl Sumo for en jibbeski, nei!

:grin

sigvald #96277 22/11/2008 9:26 PM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

tungt lesestoff min venn

sigvald #96278 23/11/2008 4:24 AM
Entusiast
Entusiast

Tungt lesestoff?? Mulig at det er tungt for en 13 åring ja, hvis det var det du mente. Enten det eller så har ikke du lest noe "tungt" stoff før! Kommentarene dine har for øvring sett ut som en gammel norsk lærer som surfer formuet for første gang i hele kveld Håkon!!

sigvald #96279 23/11/2008 9:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det var da svært til kritikk?

mer hjelp!!!
sigvald #96280 24/11/2008 7:19 AM
sigvald Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

finst det noen twintip ski under 1000 kr?eller kansje 2000 kr?

komplett med binding og sko?litt bra ska dei vere ogso, men trenge ikkje vere d beste.:grin

Finnes, men bra...?
sigvald #96281 24/11/2008 10:22 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat sigvald:finst det noen twintip ski under 1000 kr?eller kansje 2000 kr?komplett med binding og sko?litt bra ska dei vere ogso, men trenge ikkje vere d beste.:grin

Man får nok tak i komplett pakke med ski, bindinger og støvler for rundt kr 2000,-

Men å kjøpe det til noe annet enn små barn på 4-5 år...? Det ville jeg ALDRI gjort.

Mulig følgende er en påstand jeg får pepper for, men for til alt annet enn nevnte gruppe ovenfor (altså, veldig små barn, som kun skal lære det mest grunnleggende med ski på bena) så er komplett, nytt utstyr (ski, bindinger og støvler) til samlet pris rundt kr 2000,- SØPPEL!

Kommentar
sigvald #96282 24/11/2008 10:27 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat tb77:<blockquote><p>Sitat sigvald:finst det noen twintip ski under 1000 kr?eller kansje 2000 kr?komplett med binding og sko?litt bra ska dei vere ogso, men trenge ikkje vere d beste.:grin

</p>

Man får nok tak i komplett pakke med ski, bindinger og støvler for rundt kr 2000,-

Men å kjøpe det til noe annet enn små barn på 4-5 år...? Det ville jeg ALDRI gjort.

Mulig følgende er en påstand jeg får pepper for, men for til alt annet enn nevnte gruppe ovenfor (altså, veldig små barn, som kun skal lære det mest grunnleggende med ski på bena) så er komplett, nytt utstyr (ski, bindinger og støvler) til samlet pris rundt kr 2000,- SØPPEL!

</blockquote>

Hvis du vil få bra utstyr til en redusert pris, Sigvald, så kjøp deg et par helt OK støvler nye (de bør helst være nye, etter mitt syn, ettersom støvlene er den viktigste delen av skiutstyret, og de skal være best mulig tilpasset din egen fot)

Så kjøper du heller ski/bindinger pent brukt.

Bruktmarkedet her på FF eller på finn.no har som regel en del brukbart/bra utstyr til bra pris.

sigvald #96283 24/11/2008 12:27 PM
Ivrig
Ivrig

For betre å kunne gi deg råd "sigvald" hadde det vært greit om du hadde oppgitt høyde og vekt. I den alderen du er vokser dere jo ofte i rykk og napp også wink

Men; rådet om nye støvler og brukt resten er jeg ganske enig i. I tillegg kommer selvsagt hvor mye penger du har å legge i dette (som jeg ikke mener du skal forklare her).

sigvald #96284 23/08/2010 9:06 PM
Fersking
Fersking

Jeg kjøpte ski i forfjor (altså 2 år siden), for kun ski uten bindinger eller noe kostet de 3000 hos XXL noe som ikke virket alt for gale. Men så såg jeg akkurat de samme twintip skiene på Coop Mega tror jeg det var. Der fikk jekk akkurat de samme skiene for 2000 kr inkludert bindinger og sko smile. Skiene er av typen Rossignol S4 som er funket fint for mg som jibbeski smile funker till rails hopp smile er helt topp :)Men nå skal jeg sikker kjøpe nye ski, Armada eller noe sånn smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå