Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva skal jeg tenke på når jeg skal ha nye ski?
#95985 14/11/2008 9:18 AM
Petro Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

En kamerat av meg skal ha nye ski. eller egentlig sine første ski. han har på en eller annen rar måte klart å fått inn i hode sitt at jeg er ekspert på ski. så han vil at jeg skal hjelpe ham med å plukke ut ski.Hvilken ting og hva bør jeg tenke på når jeg skal hjelpe ham med å plukke riktige ski?

Jeg tror nok han vil ha Twin Tip, men jeg tar gjerne imot tips for andre ski typer også.

Re: Hva skal jeg tenke på når jeg skal ha nye ski?
Petro #95986 14/11/2008 9:26 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det kommer jo ann på hva han vil kjøre (super-g, slalom, twintip...)

Petro #95987 14/11/2008 9:37 AM
Petro Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Han vil kjøre twintip.Når jeg spørte om tips mente jeg ting som: lengde,bredd, hvordan sko, hvordan bindingen skal være stilt . og sånne ting.

Jeg vil tippe at han er 172 cm så

Nybegynner?
Petro #95988 14/11/2008 9:56 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat Petro:Han vil kjøre twintip.Når jeg spørte om tips mente jeg ting som: lengde,bredd, hvordan sko, hvordan bindingen skal være stilt . og sånne ting.Jeg vil tippe at han er 172 cm så

Kameraten din, han er kanskje helt nybegynner på ski? Eller har han leid utstyr en stund, slik at han kan kjøre ganske greit?

Bare DET vil jo være ganske betydningsfullt for hva slags ski han bør kjøpe. F.eks, et par brede twin-tip ski beregnet for avanserte til ekspert-kjørere er ikke det lureste å gå for hvis han er helt fersk.

Hvor har han lyst til å kjøre ski? (Hvis du vet det?)

Blir det mest i parken, eller kommer han til å kjøre mest i preppet bakke, men litt i park? Kanskje han ønsker å kjøre off-piste også?

Du sier at han vil kjøre med twintip? Da må jeg bare spørre (ikke vondt ment) om han vil det fordi det er trendy/kult, eller at han faktisk kommer til å bruke begge tuppene?

For hvis ikke han er (eller kommer til å bli) opptatt av å hoppe mye og/eller kjøre switch (baklengs) så kan man droppe twintip'ene!

Det man også må vite for å velge ski er hvor den skal brukes (bakke, park, off-piste, eller evt alle sammen) og hvor god den som skal kjøre med skiene er.

Klarer du å finne ut av det, så er det mange her på forumet som har gode tips.

Petro #95989 14/11/2008 10:35 AM
Petro Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Han har leid utstyr før, men det har ikke skjedd så ofte. Så mankan kalle ham nybegynner med litt peiling.

Akkurat nå liker han best å kjøre i de "terreng" løypene i barnebaken. Til neste år har han sikkert blitt lei av det så da vil han nok gå videre til preppete bakker eller parken. Så han trenger noen ski han kan bruke i flere sessonger mens ha utvikler seg og opner øynenefor nye ting.

Han er en av de "kule" guttene på skolen, så han skal bare ha twintip fordi det er kult og trendy. som du sier. Han er til og med for tøff til å bruke hjelm. (det er jo hannes problem men).

Hjalp det litt?

Petro #95990 14/11/2008 10:42 AM
Ivrig
Ivrig

Ref "Han er en av de "kule" guttene på skolen, så han skal bare ha twintip fordi det er kult og trendy. som du sier. Han er til og med for tøff til å bruke hjelm."

Kanskje han trenger å "kules ned"? smile Her har du jo virkelig en god mulighet til det. Si at i år er det rosa damemodeller som gjelder :grin

Petro #95991 14/11/2008 10:45 AM
Petro Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hehe

Nei, tror ikke han går på det.men jeg kan jo vise ham noen dame modeller, men de skiene pleier å være tøffe uannset så

Petro #95992 14/11/2008 10:54 AM
Ivrig
Ivrig

Det er av interesse hvor mye han veier.

Mht innstilling av bindinger vil jeg henvise til følgende link der det tas hensyn til utøverens erfaring http://www.dinsetting.com/

Ja
Petro #95993 14/11/2008 11:14 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat Petro:Han har leid utstyr før, men det har ikke skjedd så ofte. Så mankan kalle ham nybegynner med litt peiling.Akkurat nå liker han best å kjøre i de "terreng" løypene i barnebaken. Til neste år har han sikkert blitt lei av det så da vil han nok gå videre til preppete bakker eller parken. Så han trenger noen ski han kan bruke i flere sessonger mens ha utvikler seg og opner øynenefor nye ting.Han er en av de "kule" guttene på skolen, så han skal bare ha twintip fordi det er kult og trendy. som du sier. Han er til og med for tøff til å bruke hjelm. (det er jo hannes problem men).Hjalp det litt?

Joda, det hjalp det! smile

At han velger å kjøre uten hjelm, det får bli hans sak...det er dumt, for plutselig er du uheldig og tryner skikkelig, eller andre kjører deg ned...men, det får hver enkelt vurdere selv.

Siden han vil være så kul, så er jeg litt med på Animal sitt forslag om å anbefale en jenteski, for å få ned kulheten! :razz

Neida, skal droppe det, for da er det vel du som får pepper, Petro?

Siden han er fersk, og ikke helt vet hvor han kommer til å kjøre ski, så kan Armada Fleet El Rey være en ski som passer. Dette er en park ski med gode allroundegenskaper, og som har nok bredde over hele skien til å funke fint i off-piste.

Fordelen er at dette er ganske rimelige twin-tips, som likevel er så bra at TJ Schiller ofte kjører med de.

Kombinasjonen av å kjøre samme ski som Schiller, på samme merke som Tanner Hall kjører for (og var med å grunnlegge) burde være bra bonus for en som vil være blant de kule gutta!

Lengden på skiene (siden han er temmelig fersk) bør være alt fra hans egen lengde til 5-10 cm kortere. (Men jo kortere ski, jå dårligere flyt får man i løssnø)

Likevel, dette er nok ikke noe stort problem for en som er så fersk. Kortere ski er mer lekne og lettere å kontrollere. Det er viktigere i starten.

Hvis ikke kompisen din vil bli en rendyrka parkkjører, og det høres han vel ikke ut som ennå, så bør han droppe true center-montering av bindingene (altså, midt på skien)

Bruk standardmontering, så har han ski som kan brukes overalt.

Petro #95994 14/11/2008 11:29 AM
Petro Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Armada Fleet El Rey høres ut som en ski som passer for ham.du vet vel ikke tilfeldigvis prisen på skien i det norske mardetet?

Petro #95995 14/11/2008 12:32 PM
Ivrig
Ivrig

Se ev på tilbudet her http://groseth-sport.no/index.php?main_page=product_info&products_id=515

Look px 12 jib er jo også å anbefale.

.
Petro #95996 14/11/2008 10:58 PM
Avhengig
Avhengig

hvis kompisen din er ny og som du sier vil teste twintip i vinter. må du spørre deg selv (han). hvor skal han stå? skal han stå i bakken, skal han stå utafor løypene, er han toppturfrelst, liker han kansje parken best? hvis han er nysgjerrig på alt er det kanskje en ide å kjøpe en allroundski?, eller bare en allroudski som i tillegg sikter litt mot noen av de delene han er mer gira for enn andre. f.eks en god allroundski som også duger i parken, eller en allrondski som også er super i løssnøen.

(har ikke lest alt som er sagt tidligere ovenfor her, men regner med at mye alikevel er sagt før meg)

eller kanskje han kan låne ski av andre i starten , slik at han lettere finner ut hva han digger mest, også kjøper dere noen ski som duger til bruken hans.

bedre å legge inn litt mye penger i en ski du vet du kommer til å like, enn å slenge inn masse penger på en dyr allround ski hvis du finner ut at du er mer av en parkrotte/pudderbikje =)

k2
Petro #95997 16/11/2008 11:52 AM
Medlem
Medlem

http://groseth-sport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_89_90&products_id=454

Eh
Petro #95998 16/11/2008 12:09 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat skiordi3:http://groseth-sport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_89_90&products_id=454

Altså, jeg bruker ekstremt sjelden å kritisere andres skitips, men har du lest denne tråden, skiordi3?

Det etterspørres et par ski til en som er totalt fersk, men som gjerne vil ha et par allsidige ski (helst twin-tip, fordi det er kult)

Og da mener du at K2 Disorderly er et bra valg?

Dette er en symmetrisk twin-tip parkski, hvor det kun er beregnet å montere bindingene true center, og samtidig en ski som er ganske smal både foran og bak.

Det er dermed en ski som er bra for park/pipe, men som en allsidig allroundski?

Dessverre, men det er den ikke. Med den smale for- og bakskia vil den ikke funke bra i det hele tatt, og med true center-montering i tillegg, så er dette rett og slett en ski for parken, i noe særlig annet.

Og det er IKKE en ski jeg ville anbefalt en nybegynner som ikke helt vet hvor og hvordan han vil kjøre på ski.

Rettelse!
Petro #95999 16/11/2008 12:12 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat tb77:<blockquote><p>Sitat skiordi3:http://groseth-sport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_89_90&products_id=454

</p>

Med den smale for- og bakskia vil den ikke funke bra i det hele tatt, og med true center-montering i tillegg, så er dette rett og slett en ski for parken, i noe særlig annet.

</blockquote>

Sorry!

"...vil den ikke funke bra i løssnø..." skulle det være! (Den er sikkert fin i parken! :))

Når skal det bli mulig å redigere sine egne innlegg på FriFlyt??

Petro #96000 16/05/2009 9:46 PM
Entusiast
Entusiast

jeg kjønner ikke vitsen med å bruke flere tusen kroner på twintip når man bare vil være "kul". Men jeg vet at det finnes noen billige atomic ski, tror de har noen modeller igjen, eller så kan du se litt rundt på nettet. Og hvis han vennen din noen gang leser dette, det er fader meg KULT og smart og kjøre med hjelm. Det finnes mange kule modeller, f. eks. sweet trooper og protec classic snow!!

Petro #96001 16/05/2009 9:47 PM
Entusiast
Entusiast

oi, merket nettopp at innlegget er kjempe gammelt, sorry

rossignol s3
Petro #96002 19/05/2009 8:26 AM
R93 Offline
Entusiast
Entusiast

JEg ville anbefalt rossignol S3 som også er en allroundski...de selger den foresten billig på boarshop nå og:D, lengden får du finne ut av selv, jeg liker lange ski, helst 1 cm høyere eller noe sånt...Kun for smudere landinger og bedre flyt i snøen. Men som sagt er dette forskjellig fra perosn til person

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå