Jeg har brukket vingen på hælen på px14 to ganger på to sesonger. Kjører på DIN 9, ikke sinnsykt hardt, og ikke mye baklengs. Mulig jeg har vært uheldig, men jeg skulle forvente at de holdt bedre enn det. Har ikke hørt om at Jester skal være lett å brekke på noe sted, lett er den også.
Marker Jester har en annen tå enn de andre marker-bindingene, og løser ikke ut rett oppover i motsetning til de andre. Det er systemet som løser ut rett opp i tåa (biometric) som er bakgrunn for mye av kritikken mot marker. Ved landinger der du havner bakpå kan tåa slippe uten at du har mulighet til å ta deg inn. Dette skal skåne knær og leddbånd, men fratar deg muligheten til å redde deg inn ved landinger som er mindre enn optimale.
Det andre ankepunktet mot marker er at de har lite vandring i hælen før de løser ut. Du får ikke forvarsel før du plutselig mister den ene eller begge skiene. Dette er noe bedre på Jester og Duke enn på de andre marker-bindingene, men selv har jeg vært nødt til å stille Duke på DIN 11 for å unngå at de detter av alt for lett. I motsetning til look px og p/fks, som jeg kan ha på henholdsvis 9 og 8 uten at de faller av plagsomt lett.
Jeg har dog ikke hatt noen tekniske problemer med Duke-bindingen etter at jeg stilte opp DIN-verdien.
Heretter kommer jeg dog ikke til å kjøpe look-bindinger som ikke har hælstykke av metall (px15 eller px18), evt bare lete etter p/fks-bindinger (ettersom de er helt i metall og mye lettere enn px) eller salomon 916 eller eldre salomon-bindinger med metall hæl. (s900, 997 og tilsvarende) Tyrolia (samme som årets 4front deadbolt) peak 15, peak 18x skal visstnok også være bra.