Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Look Px 12 Jib eller Marker The Jester?
#94895 01/10/2008 4:40 PM
Riple Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Lurte på om noen vet hvordan disse to virker i forhold til hverandre. har hørt fra en del at Marker ofte knekker en plass og at Px 12 jib skal være veldig gode.

Vet dere noe om dette? : )

Tilleggsspørsmål
Riple #94896 01/10/2008 4:56 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har inntrykk av at dagens Look bindinger har mye lengere vandring for utslag og retur på frambinding enn Marker. Dette fører til at Marker bindinger må og blir nærmest alltid justert til mye høyere DIN-verdi for full utløsning.

Men; dersom det jeg skriver er riktig, har ikke da Look bindinger betre egenskaper ved sakte vridninger som jo skaper veldig mange ødelagte leddbånd i kne?

hmm
Riple #94897 05/10/2008 12:22 PM
Riple Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

skjønte ikke det siste du skrev: " Men; dersom jeg har rett, har ikke da look bindinger bedre egenskaper ved sakte vridninger som jo skaper veldig mange ødelagte leddbånd i kne? "

Jibbere vs Marker
Riple #94898 05/10/2008 12:37 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Riple:Hei! Lurte på om noen vet hvordan disse to virker i forhold til hverandre. har hørt fra en del at Marker ofte knekker en plass og at Px 12 jib skal være veldig gode. Vet dere noe om dette? : )

Jeg har et veldig inntrykk fra både dette forumet, og andre (blant annet svenske Freeride.se) at jibbere som går stort i parken hater Markers bindinger. I alle fall deres rimeligere bindinger med DIN opp til 12. F.eks 12.0 Free.

Men Jester har jeg faktisk inntrykk av at folk ikke har opplevd problemer med, og at de får ros fra som kjører med dem.

Det er likevel en adskillig mer robust bidning enn Look/Dynastar PX12!

For øvrig har Animal nok rett i sitt inntrykk av at Markers bidninger må stilles til litt høyere DIN-innstilling enn andre produsenters.

Mitt inntrykk er at Jester (og dermed også Duke) har fjærer som tilsvarer noe mer i retning 14 enn de angitte 16.

Men, jeg kjører på Jester (Én sesong foreløpig), og veier drøye 100 kg. INGEN problemer så langt! Knallbinding etter min erfaring. Inntrykket og følelsen man får idet støvelen settes ned og låses i bindningen, er rett og slett at dette er SOLIDE saker!

Re: Look Px 12 Jib eller Marker The Jester?
Riple #94899 05/10/2008 12:40 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har brukket vingen på hælen på px14 to ganger på to sesonger. Kjører på DIN 9, ikke sinnsykt hardt, og ikke mye baklengs. Mulig jeg har vært uheldig, men jeg skulle forvente at de holdt bedre enn det. Har ikke hørt om at Jester skal være lett å brekke på noe sted, lett er den også.

Marker Jester har en annen tå enn de andre marker-bindingene, og løser ikke ut rett oppover i motsetning til de andre. Det er systemet som løser ut rett opp i tåa (biometric) som er bakgrunn for mye av kritikken mot marker. Ved landinger der du havner bakpå kan tåa slippe uten at du har mulighet til å ta deg inn. Dette skal skåne knær og leddbånd, men fratar deg muligheten til å redde deg inn ved landinger som er mindre enn optimale.

Det andre ankepunktet mot marker er at de har lite vandring i hælen før de løser ut. Du får ikke forvarsel før du plutselig mister den ene eller begge skiene. Dette er noe bedre på Jester og Duke enn på de andre marker-bindingene, men selv har jeg vært nødt til å stille Duke på DIN 11 for å unngå at de detter av alt for lett. I motsetning til look px og p/fks, som jeg kan ha på henholdsvis 9 og 8 uten at de faller av plagsomt lett.

Jeg har dog ikke hatt noen tekniske problemer med Duke-bindingen etter at jeg stilte opp DIN-verdien.

Heretter kommer jeg dog ikke til å kjøpe look-bindinger som ikke har hælstykke av metall (px15 eller px18), evt bare lete etter p/fks-bindinger (ettersom de er helt i metall og mye lettere enn px) eller salomon 916 eller eldre salomon-bindinger med metall hæl. (s900, 997 og tilsvarende) Tyrolia (samme som årets 4front deadbolt) peak 15, peak 18x skal visstnok også være bra.

takk!
Riple #94900 05/10/2008 12:46 PM
Riple Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

etter deres meninger å forstå er marker the jester en veldig bra binding smile

det hjalp veldig, så nå har jeg bestemt meg for å gå for marker bindinger.

takk for de gode svarene :grin

Re: Look Px 12 Jib eller Marker The Jester?
Riple #94901 05/10/2008 1:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Litt forskjellig prisklasse på de to bindingene. Mer naturlig å sammenligne Jester med PX15 med tanke på utløser og pris kanskje?

Hvis du valger Marker, men ikke trenger utløser som går til 16 er kanskje Griffon noe å tenke på. Den er (stort sett?) maken til Jester men går til 12 og er sikkert noe billigere.

Halv Pris
Riple #94902 05/10/2008 4:51 PM
Riple Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

får halv pris på marker bindingene så kjøper jester :wink

Bare høyttenking
Riple #94903 06/10/2008 3:39 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg skulle ønsket at FriFlyt gir betre mulighet til å søke på gamle innlegg.

Selv har jeg skrevet et lengere innlegg om temaet her for et par år siden. Jeg finner det ikke igjenn og makter ikke skrive det på nytt, desverre, da jeg mener innlegget var informativt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå