Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
akklimatisering ved skianlegg over 3000 moh ?? trenger info!!
#6425 12/04/2012 5:49 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har nettopp kommet fra en 10 dagers tur i alpene rundt Innsbruck (574 moh)

Det eneste problemet er at hver gang vi var kommet opp på toppen ved stubaier Gletscher 3165 moh med heisen så ble jeg svimmel og susete i hodet.. Kameraten min ble ikke svimmel, men han merket jo at luften var tynnere...

Jeg prøvde å akklimatisere meg med ca 20 min. på 2600 og 2900 m men det var ikke noe merkbar bedring.

Nå skal det sies at jeg blir litt fort svimmel i utgangspunktet.

Vi overnattet i sentrum i Innsbruck under hele oppholdet. kan det ha noe å si med mine høydeproblem på Stubaier Gletscher.

Vi var også å stod i Kühtai 2000- ca 2580 moh og merket ikke noe høydesymptom.

Vet det finns medisin mot høydesyke og skal snakke med legen om dette, men kom gjerne med innspill om dette.

Re: akklimatisering ved skianlegg over 3000 moh ?? trenger info!!
Pulken-75 #6426 16/04/2012 10:06 PM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

Om du reagerer på 3000moh så er ikke det unaturlig. Mange reagerer med svake symptomer på de høydene, mens andre ikke. Dette er veldig individuelt. Om du tenker aklimatisering ved å oppholde deg i høyde, så holder det nok ikke med type 20 minutter. det er nok heller at du kan få mindre symtomer over flere dager om du oppholder deg på høydene på dagen og sover "lavt".Høydesyken er heller ikke bare knyttet til høyde over havet men også noe avhengig av dagsform ol. Noen dager reagerer man sterkere enn andre. Hlydesyken er ofte vanskelig å unngå ved medisinering. Jeg vil heller anbefale å heller innfinne seg med kroppens naturlige måte å reagere på, og vær litt tolmodig.

Pulken-75 #6427 17/04/2012 6:03 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takker for meget enkelt og greit svart..

Nå skal det også sies at jeg har gått hjemme den siste tiden før vi reiste ned til Innsbruck og Stubaier Gletscher og bare ligget i sofaen hele dagen hjemme, så jeg vil tro at dette også kan spille inn på reaksjon i høyden. Enn blir ikke akkurat i god form av å bare sitte i go'stolen hele dagen.

Neste år blir det igjen en tur til skianlegg som strekker seg opp mot 3100-3400 eller mer, men skal ihvertfall da være i mye bedre fysisk form..

Pulken-75 #6428 17/04/2012 9:48 PM
Fersking
Fersking

Ta med Diamox til neste år, det er høydesyketabletter som fungerer bra i ditt tilfelle.

Pulken-75 #6429 19/05/2012 3:40 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har funnet ut at jeg kunne vært i litt bedre form i høyden om jeg hadde tatt hjertemedisinen jeg går på siden jeg har en liten ulyd/urytme eller hva det var på hjertet..

Kuttet ut hjertemedisinen Carvedilol noen uker før alpeturen, noe fastlegen min nå i etterkant har kritisert meg litt for.. Dette var noe jeg måtte ta på alvor. dvs å ta carvedilol hver dag som foreskrevet..

Sitter i skrivende stund og venter på operasjon av mandlene, da jeg i lengre tid har hatt vondt i halsen og hostet både før og etter alpeturen..

Regner med at luftveisproblemene tar slutt etter operasjonen og at jeg takler høyden mye bedre neste år uten luftveisproblem/hjerteproblem.. Jeg tar ihvertfall medisinen min daglig og rusler noen lengre turer innimellom.

Jeg satser på i utgangspunktet på alpeturer uten Diamox, men kanskje en liten oxygenflaske i sekken for dykkere ned til 5 meter som kan funke som en slags reserveløsning, noe alà de lille flaskene de bruker i Baywatch..

Pulken-75 #6430 12/09/2018 7:39 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Di siste årene har jeg hatt flere "alpeturer", der jeg i januar 2017 var en uke i Cervinia, der hotellet låg på 2000moh og skiheisene gikk over til Zermatt, der høyeste gondol gikk opp til 3820moh, for så ta en loddrett heis opp inne i fjelltoppen (Klein Matterhorn/Matterhorn Glasier Paradise), der en til slutt måtte gå i en slak trapp opp di siste 10 høydemeterne.Jeg taklet høyden aldeles strålende på skihøydene opp til nest høyeste skiheis, som sluttet på 3 480moh på Cervinia siden av skiområdet.På Klein Matterhorn ble jeg ørlite småsusen i hodet om jeg gikk litt for fort gjennom tunnelen på 3 820moh, men taklet å gå i trappen opp til utsiktsplatået på 3 883moh aldeles strålende og uten noen form for symptomer av noe slag!Jeg var jo som di fleste di par første dagene, lett andpusten når vi måtte gå i slak oppoverbakke fra hotellet til heisene på morgenen, men ellers var det bare en sann fryd å stå på ski fortrinnsvis på høydene 2500-3 480moh.Det viktigste er å stå på ski i et litt roligere tempo enn i skisenter i norge, noe en gjør lurt i å gjøre i skisenter i alpene, siden løypene fort kan bli både 10, 15-22 km lange! ;-)                                                                                                                                                                      Selv jeg som egentlig ikke var i så bra form, rakk fint å nå helt bort til borterste heis ved Rothorn og Sunnegga, med innlagt matpause ved Riffelberg/Gornergrat banen, før tidslimiten kalte på oss og vi måtte bevege oss tilbake mot Cervinia igjen, der siste heis opp til Klein Matterhorn/Testa Grigia-Plateau Rosa, var rundt kl 15:30 tror jeg.Vi passet på å drikke godt med vann både i bakken og ellers, i tillegg til mye annen god mat og drikke! ;-)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå