Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Egen klatrevegg
#6422 30/03/2012 12:29 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vurderer å lage egen klatrevegg hjemme slik at det blir lettere tilgjengelig smile

Har vurdert to alternativer men er litt usikker på fordeler/ulemper ved dem så da spør jeg her. Begge alternativene er på eller i et nedlagt fjøs.

Alternativ 1: Silokumme, den er innendørs og er lett å få til buldring/topptaufest, er muligens noe fukt. Lurer litt på om man kan bruke betong som vegg eller må man skaffe treplater?Til buldring vurderer jeg å dekke gulvet med tjukkas(sånn man har i idrettshaller). Det er to kummer så ene kan være buldring og andre topptau.

Alternativ 2: Fjøsveggen, den er 1/3 betong og resten trevegg. Er den beste løsningen å kle inn veggen med treplater eller er det bare å skru inn grep? Veggen er vanlig plank, ca 1-2cm tykke smile Enkelt å feste topptau her også.

Det hele er et lite fremtidsprosjekt da jeg ikke har overtatt gården helt enda smile Men er alltid greit å legge litt planer!

Hva er viktig å vurdere eller tenke på når man skal lage slikt selv? Evt hva ville dere ha gjort?

Re: Egen klatrevegg
GeirSouth #6423 16/04/2012 10:14 PM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

Hvor dyp er silokummen? Husk at mange dype kummer er oksygenfattige i bunnen, og man må ha tilført frisk luft via lufteanlegg. Om du vil kle en betongvegg vil det kreve ganske tykk utforing (siden du skal ha plass til boltene som du skrur takene med), og det blir dyrt.Betong er ofte best å bruke som den er. Borr hull i rutemønster så du har godt utvalg av hull. Lim inn gjengede hyldser i hullene, eller bruk ekspansjonsbolt.Når det gjelder klatretak på kledning, så trenger du noe som er stivere. Du kan ikke skru klatretak direkte i dette (untatt små tak med treskruer) Du bør antagelig vis stiva av noe på innsiden (i stenderverket), samt kle veggen med finer som er borret og fylt med klomutre. Husk å lekte ut/ha rom for at boltene du skrur klatretakene med kan komme igjennom. VViktig at ankerfester er skikkelig dimensjonert, både selve ankeret, og det du fester ankeret i.

Re: Egen klatrevegg
GeirSouth #6424 17/04/2012 10:45 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Silokummen er rundt 5-7meter høy med mulighet for å ha ei luke åpen litt under midten av veggen. Luken er ca på størrelse med ei dør så jeg tror luft skal gå greit. Blir nok ikke kledning i kummen da som du sier at det fungerer uten.

Har satt ytterveggen på vent og går heller for å gjøre silokummen i skikkelig stand før jeg går på neste prosjekt.

Tusen takk for tilbakemelding laugh