Mitt livs største pest, plage og hatsobjekt!
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
I hele vinter har jeg irritert meg over kanskje parkene sine værste fiender. Han keesen nevnte noe om danskevoldgrav, selv om det ikke var av den mest serriøse typen måtte jeg bare få dette ut.UNGER som ploger opp hopp, og som ploger rett ut i ei landing evt kjører rett inn i en setup mens du alt er syka opp og i vei på ditt livs triks er det VÆRSTE JEG VET!I hele vinter har unger ødelagt for meg.Da jeg skulle øve switch 7 i påska brukte jeg 12 forsøk på å komme meg inn til kickern.. og da jeg først gjorde det kom en unge å suste rett forbi kickern og tværs over landinga!En gang gikk det nesten helt galt.Da er vi over på det største problemet; Nemlig mødre og fedre som tar med barna sine i terrengparken for å cruise og ødelegge for oss som er syka opp, og prøve å være serriøs!En boarder kom i full fart over en 16 m booter da han ser mor og barn som kjører jævel-breie slalomsvinger i landinga. enda de viste at det stod 30 stk på toppen lissm!Boarderen sneia hodet til kidden og mora holdt på å fikk hjertestans. Og værste av alt var at hun kjefta på ungen! Og ikke minst boarderen.Fy fader jeg blir så lei.Det må skje et dødsfall før eller siden før noen skal skjønne alvoret i dette.Men folk tenker vel at det aldri skjer de!Noen som har opplevd det samme? Men uansett.. Gjett om jeg skal inn i en slalomtrening å trippe mellom portene mens en prøver å sette ny pers ! Evt berøre mål føleren mens løperen er midt i løypa. God Sommer!
|
|
|
 Jeg føler med deg ..
|
Ivrig
|
Ivrig
selv om jeg ikke selv kjører park! Er det noe skianleggene kunne gjøre i denne sammenheng? Jeg bare spør. Dette er ikke bare spørsmål om irritasjon, men direkte ødeleggelse for de som vil utvikle seg innen parkkjøring! Som utenforstående; med ønsker om at andre skal kunne utvikle seg; ønsker jeg respons på dette! Hva er beste tiltak?
|
|
|
 ja
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
det er et problem.... må få gjort no med det
|
|
|
 Noe må jo gjøres....
|
Medlem
|
Medlem
Dødsfall har jo allerede skjedd, opptil flere ganger... Er jo ikke bare i parken det er uvettig kjøring, men det er vel kanskje der det er mest synlig, og de mest kritiske situasjonene kan forekomme. Jeg har foreslått det før; golferne får det til. Lag et system der du må være god nok for et "grønt kort" for å kunne få lov til å forlate barnebakken. Og så et "hvitt kort" for å kunne kjøre i sorte løyper og parker. Det vil da bli et system som går på ferdigheter og ikke alder. For alle veit jo at det finnes tuuusen norske kids på 10år som er sinnsykt mye bedre enn han danske barnefaren som står på ski en gang hvert femte år......
|
|
|
 Bra forslag
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 hæ?
|
Fersking
|
Fersking
det er vell å dra den litt langt? det er jo et stort problem, husker godt trysil i påsken! fullestendig kaos i parken da... tror man er godt på vei med mere gjenomtenkte parker.. det her er vell egentlig først og fremst et problem i de største annleggene, og de har mere enn nok på bok til å sette opp et system på det.. i whistler har de jo en veldig bra løsning på det...
|
|
|
|
|
|
 Det finnes et BRA system
|
Fersking
|
Fersking
Da jeg var i whistler måtte jeg skrive under på en egenerklæring vedrørende ferdigheter og ansvar for å få tilgang til "high level terrain park". Etter å ha skrevet under fikk vi et eget park pass. Dette måtte man altså vise for å komme inn i expert parken. Det hadde ikke vært dumt å innføre et sånt system andre steder. Da slipper man de nevnte problemene.
|
|
|
 Det systemet der høres ikke så bra ut
|
Medlem
|
Medlem
Det der er typisk saksøkingspolitikken i Nord amerika.. Sånn som Anders beskriver det, så er det jo ingen som står og vurderer ferdighetene dine og bestemmer om du kan kjøre eller ei, men du bare skriver under på at hvis du finner ut at du skal gi gass å hoppe, finner ut at du ikke var god nok i svevet og går på snørra, så kan du ikke saksøke anlegget.Jeg måtte jo skrive under på at bindingene mine var riktig satt på, slik at jeg ikke kunne saksøke butikken jeg kjøpte dem i (for eks).Men hvis det derimot står en der, vurderer og gir adgang så kanskje. Men å kreve underskrifter på egenerklæringer på sånne ting... jeg vet ikke helt... Det er jo bare lek. Og anngående å kjøre innom stikka løyper for å ødelegge.. Det er det nok av folk som gjør. Jeg syns ikke dere skal rakke ned på de som trener på å kjøre løype. Spesielt dere "jibbere" har mye å lære innen skiteknikk av de.
|
|
|
 .
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg og en kamerat kjøre i parken da. Han skulle kjøre mot et hopp, men så la han merke til at det kom ei gammal dame kjøranes på sida mot hoppet. han prøvde å svinge fra hoppet, men da hekta brettet og han hold på å brekke håndleddet. Han hadde vondt i hånda leeeenge etter
|
|
|
 UFF
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg trodde det kanskje var storlien i sverige og slikt som hadde det, men nei! Alle parker har slike som tror de vet best å stiller seg under hop, kjører inn i landingen mens en er på vei osv..Da jeg var på NTG opptaket hadde vi 5 run å gjøre noe på. Jeg tenkte som så at jeg måtte vise først at jeg kunne basic triks, og bli kjent med parken. Da jeg skulle dra en 900 for første gang på det hoppet var jeg litt nervøs, og hadde syka meg opp litt. Da kom det en unge under hoppet så jeg måtte svinge forbi. Dette skjedde flere ganger, og de stilte seg under først etter den som skulle hoppe var på vei!Jeg bannet høylytt på de ungene for jeg var så irritert, er ikke helt sikker på om treneren var så fornøyd med førsteinntrykket mitt for å være helt ærlig ;-) Men for å nevne det, hadde det på en side vært greit med grønt og hvitt kort opplegg slik som i golf. MEN, det er jo bare en lek, og hvordan skal unger forbedre seg når de ikke får kjøre i pro parken. Så vi har et dilemma!
|
|
|
 Noe bør gjøres!
|
Fersking
|
Fersking
Det må tilrettelegges så folk kan kjøre i fred og ro(til en viss grad). Opplegget i Whistler er bra, og spesiellt Hemsedal burde følge den samme linja! Det finnes alternativer for de som ikke hører hjemme i expert parken, og om de føler seg kompetente nok til å bruke expert parken får de skaffe seg et Park-pass. Er de yngre en 16(el no i den duren) må de ha underskrift fra foreldre.. Enkelt og greit...Jib-mester bob! Formuler et brev til Hemsedal skisenter og hør va de har å si om saken, så kansje det er i boks til neste år hvem vet?? Lykke til!
|
|
|
 Skipatrulje?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan ikke dette løses enkelt med litt jobbing fra skipatruljen sin side? Skianlegg som har store parker burde ha en person fra skipatruljen konstant i parken, som kan bortvise personer som ikke burde være der, eller som oppfører seg som nevnt over. I tillegg burde det være STORE skilt i toppen av parken som forteller enkle regler for oppførsel. Burde holde med 2 setninger. "Ingen kjøring om du ikke skal benytte parkelementene" og "Ingen stopp under hoppkanter eller andre uoversiktelige steder". Den siste er kanskje en selvfølge for de som har vært i bakken noen år men det behøves kanskje en påminnelse likevel... Om de til slutt gjerder inn parken slik at folk kun slipper inn på toppen og forbi skilt&skipatrulje burde det vel kunne bli en del bedre?
|
|
|
|
|
|
 Som anders skriver:
|
Entusiast
|
Entusiast
Systemet de har i whistler fungerer veldig bra! Der har de rett og slett stengt av den delen av parken på blackcomb (ene fjellet) der de store hoppene og rails'ene er. Problemet med dette er at det finnes veldig få anlegg i norge som er store nok til å gjennomføre dette.- Det med familier/under på villspor er et problem som vi nok aldri blir kvitt. Aldersgrenser slår ned på de som faktisk har noe der å gjøre til tross for lav alder. Fysiske sperringer gir deg færre valg, for det er ingen park i Norge som kan sammenlignes med f.eks. Whistler, der bare High Level parken er større enn de fleste norske parker. Men større bruk av nett i landinger og bedre merking med skilt er ikke å forakte.
|
|
|
 nett e lett
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
sett opp nett de er fett.
|
|
|
 sett opp nett!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er jo ikke værre enn å la de kjøre i parken samt og nette rundt hoppene, slik at hvis de på død og liv skal ned i landingen, så må de på hoppkanten først.. Og da ser vi ihvertfall at det er noen der.. Er det bare meg, eller var det en Jibber som ble hoppet på i Kirkerud bakken i vinter (skulle få fart til c-railen i bånn)?
|
|
|
 aldersgrense
|
Medlem
|
Medlem
skal innføres i noen parker rundt i landet.. håper d skjer til neste sesong..;)
|
|
|
 TA TAK I DINE TANKER
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke la deg hisse opp....bare senk skuldrene, og tell sakte til ti....så skal du se at alt går SÅ mye bedre!
|
|
|
 hmmm
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
|
|
|
|
|
|
 Hemsedal?
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
hva skal jeg snakke med de for? Aldri vært der...
|
|
|
 Aaight Bobby!
|
Fersking
|
Fersking
D var vel ment om et eksempel, jeg vet ikke hvor du jibber men du får ta det opp med de som driver parken du bruker mest, og hvor d evt er et problem for deg..
|
|
|
 jea...
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
men det som er problemet er at det skjer ingenting før flere reagere på samme problem... mulig at jeg er den eneste som har såpass hatstanker om emnet... men men
|
|
|
 DesmoSkier
|
Entusiast
|
Entusiast
Det DesmoSkier skriver her funker jo bra. Virket på hafjell før hvertfall.. for en del glade år siden.. da det kun var forbeholdt snowboardere.
|
|
|
 hehe
|
Medlem
|
Medlem
har vært i samme situasjon selv mange ganger.... det er helt forferdelig.!!!
|
|
|
 Her er trikset (dersom skisentrene ikke gjør noe med det):
|
Medlem
|
Medlem
Bestikk dem. Mot at de enten sitter i kanten og ser på, eller holder seg helt unna parken bortsett fra mellom 12 og 1 mens du spiser m.m., får de autografen din. Evt bygg et lite hopp eller tre til dem, lag litt stas over hele greia (les: barnehageonkel-stil), og smyg dere ubemerket tilbake til "storparken" når de er helt oppslukt av det nye hoppet og alle som samler seg rundt det. Kall de nye hoppene ("miniparken") noe som høres mye tøffere ut enn det den egentlige parken evt heter. Vær litt kompis/barnehageonkel etterpå: spør om hvordan det gikk, at hvis de trener mye der så blir de flinke m.m. Vinn-vinn situasjon, hurra.
|
|
|
|
|
|
 Hoppla kom med trikset
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bortsett fra barnehageonkel-trikset, kan det vær en idè å unngå å de største stedene i vinterferien og påsken. Da er bakken full, og alle som har heiskort kan kjøre hvor de vil! Det er mulig å få bakken nesten for seg selv om morgnen de fleste steder, så får man heller ta after ski fra kl ett! Stikk til Oppdal eller Kvitfjell, der er det lite folk og turister! Men uansett så skjer det ingen ting før en ulykke intreffer! Sånn er det i Norge!
|
|
|
 enig..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
med Indigo! dette landet er heilt håplaust før det skjer noko...elle..heile verden er sånn!! det MÅÅÅÅ skje noko seriøst gale før de bjynner å vurdere om de skal gjera noko...irriterande
|
|
|
 kjøring i ukedagene
|
Fersking
|
Fersking
for de som har muligheten: jobb i helgene og skaff deg ett par fridager i løpet av ukedagene, da får du parken for deg selv! du kan risikere å bli HELT alene uten kamerater og men... da får du hvertfall kjørt tur på tur uten folk i veien og uten att parken blir oppkjørt!
|
|
|
 tja
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
blir vel en ordning når man starter på NTG får jeg håpe 
|
|