Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
HVilket klatretau
#6296 21/11/2008 8:08 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Jeg er en ikke veldig erfaren klatrer som trenger tau til ute og innebruk. Hvor langt tau trenger, eller bør jeg ha? Skal jeg kjøpe et dynamisk eller statisk tau og hvilken tykkelse bør jeg ha på det? Jeg går også en del på slakkline og skulle gjerne hatt et tau jeg kunne bruke til å sikre høyliner med. Er det forskjeller på klatre og linebruk?

Re: HVilket klatretau
Curlyboy #6297 21/11/2008 8:16 PM
Entusiast
Entusiast

Du burde ha et dynamisk tau. Det burde være minimum 10mm tykt og minst 50m. Men de fleste selges i 60m som også er en mye brukt lengde.

Sikre høyline med? Som i ta deg i mot om du faller av? Sånn tau som du taper under lina?

Det kan også funke til det ja. Men et tau må kasseres etter for mange lange fall på det.

Tja.
Curlyboy #6298 21/11/2008 11:23 PM
Entusiast
Entusiast

Tror nok at Beal Tiger eller Flyer II kan passe til klatring både inne og ute. Bruker selv Flyer utendørs. Innendørs bruker det å funke med tau opp til 50m, men 60m har vel tatt over som standard taulengde.Jobber i en klatrevegg, så vet litt om hvilke tau som har god slitestyrke.

Om du skal bruke et tau til å sikre høgliner, bør du iallefall ikke bruke det til klatring. Det blir for stor statisk belastnig på tauet til at det kan absorbere et eventuelt ledfall skikkelig. Noe av dynamikken blir borte. Kanskje semistatisk tau er bedre til høgliner. Ikke vet jeg..

Curlyboy #6299 22/11/2008 1:32 AM
Fersking
Fersking

Som klatretau ville jeg satt følgende krav:- ca 10mm eller tykkere- 60 m (så kan du klatre det aller meste)- dynamisk

hvis du skal bruke det i våte omgivelser som teknisk klatring/isklatring eller bruke det som bretau når du har kassert det, ville jeg kjøpt et dobbeltimpregnert (double dry/golden dry/super dry) tau (både kjerne og strømpe er imprignert). Min erfaring er at impregnerte tau holder bedre.

Som sikring til høyline, tenker du å feste tauet mellom deg og lina? I så fall ville jeg kjøpt et eget kort dynamisk tau. sjekk ut http://www.slacklineexpress.com/highline.htm

http://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-matterhorn-superdry-60m-klatretau-19347.aspx" target="_blank">Her er et GODT tilbud på 60m 10,2mm dobbeltimpregnert:http://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-matterhorn-superdry-60m-klatretau-19347.aspx

Jeg kjøpte et 10,2mm 60m dobbeltimpregnert Mammut-tau til samme pris i sommer, og er kanonfornøyd!

Hvorfor?
Curlyboy #6300 22/11/2008 3:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvorfor over 10mm?

Hvorfor?
Curlyboy #6301 22/11/2008 3:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvorfor over 10mm?

Curlyboy #6302 22/11/2008 4:38 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat trekuk:Hvorfor over 10mm?

Fordi et heltau/enkeltau som er tynnere enn 10 mm koster gull og grønne skoger.

Dessuten er det lettere å bremse et tykkere tau, greit når man er ny i gamet.

Vel....
Curlyboy #6303 22/11/2008 5:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vanskeligere å bremse på tynnere tau er en sannhet med visse modifikasjoner. Nyere taubremser som ATC XP, Reverso 3, eller Simond Toucan er laget for å takle de moderne tynnere tauene. Eldre taubremser som gamle BD ATC eller DMM bug har riktignok visst seg i tester å ha til tider svært dårlig bremseevne, men dette har også gjeldt for tykkere tau.

Prismessig må jeg innrømme at jeg ikke akkurat har inne alle priser, men jeg fant ved en rask nettsjekk av norsk nettbutikk eksempelvis et 9,5 mm mammut tau til under tusenlappen. Erfaringsmessig virker det mer som hvilken behandlig (impregnering) tauene har fått spiller sterkere inn på diameteren. Det er forøvrig verdt å merke seg at det er stor forskjell på strømpeimpregnering og tau der kjernen er impregnert når det gjelder slitestyrke og hvor lenge impregneringen holder. Jeg mener at hva du skal bruke tauet til er viktig å ha klart for seg før innkjøp. Et 10,5mm 70 meters fullimpregnert tau til innebruk er dyrt og unødvendig. Et 9,1 mm 50 meters uimpregnert tau til flerdagers teknisk tur er litt ute å kjøre. Tynnere tau er lettere, både i vekt og å jobbe med, de passer godt til sportsklatring, eller støting. Tykkere, gjerne fullimpregnerte tau, er mer solide og holdbare og passer godt til hard bruk som for ekesmpel ekstensiv topptauing ute i naturen.

Forøvrig,
Curlyboy #6304 22/11/2008 5:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Fiffen:Du burde ha et dynamisk tau. Det burde være minimum 10mm tykt og minst 50m. Men de fleste selges i 60m som også er en mye brukt lengde.Sikre høyline med? Som i ta deg i mot om du faller av? Sånn tau som du taper under lina? Det kan også funke til det ja. Men et tau må kasseres etter for mange lange fall på det.

Hvis du skal lede på dette tauet MÅ du ha dynamisk tau. Hva angår slakkliner har jeg ikke peiling for det driver jeg dessverre ikke med.

Curlyboy #6305 25/11/2008 7:13 AM
Fersking
Fersking

Det er relativt vanlig at folk som er ferske i gamet sliter mer tau på topptauing o.l. en folk som har holdt på litt, derfor er det vanlig å anbefale ett litt tykkere tau de(n) første gangene.

Impregnering er ikke alfa omega, men prøv å styr unna de aller billigste tauene man får. Finner man ett tau på salg eller noe er det sikkert fint, men de _absolutt_ billigste har en lei tendens til å glippe strømpe og tvinne seg som kunne fått Dalai Lama til å sprekke.

jeg synes du skal kjøpe 60m, ellers kan du få deg en kjip overraskelse på crag her og der. husk knute i enden.10-10,5mm, jo tykkere jo lengre varer det, men blir tyngre.

Helt klart dynamisk. Statisk er ikke til sikringsbruk!

Det finnes egne lineprodukter, men er mye klatreutstyr ute og går også. Går ikke på line selv, så det er ikke mitt felt, men jeg tror mange som har både klatre og lineutstyr holder det delvis adskilt selv om begge deler i utgangspkt er klatreutstyr.

10,2 mm Supersafe fra Mammut
Curlyboy #6306 25/11/2008 7:13 PM
Fersking
Fersking

Funker veldig bra til det meste og er grei på vekt. Kjøp 60 m så kan du klatre de fleste steder både inne og ute.

Klatretau
Curlyboy #6307 02/03/2009 12:55 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Konge. Nå ligger jeg bra ann. Takk for hjelpen.

Klatretau
Curlyboy #6308 14/04/2009 1:29 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Endte opp me mammut 10,2 mm. Eg er veldi bra fornøyd. Takk for hjelpen.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå