|
 VERDENS FINESTE FJELL???
|
Medlem
|
OP
Medlem
Hva mener folket er det fineste og vakreste fjellet på kloden???
|
|
|
 Fjell
|
Entusiast
|
Entusiast
Spørs hva fjellet skal brukes til. Skikjøring, klatring eller bare se på?
|
|
|
 Tja...
|
Medlem
|
Medlem
Fineste...da betyr det vel egentlig ikke noe hva det brukes til, det har jo mer med funksjonalitet å gjøre...jeg sier vi lager en ny tråd som heter: "Hva er verdens mest funksjonelle fjell?"Men det fineste i Norge må jo være Stetind...det er jo tross alt nasjonalfjellet vårt. Matterhorn er jo ganske karakteristisk også...
|
|
|
 Fineste
|
Entusiast
|
Entusiast
Nei da vil jeg heller si Cerro Torre eller Trango Towers. Stetind er kanskje norges fineste.
|
|
|
 jeg visste det!!
|
Medlem
|
OP
Medlem
visste det spørsmålet ville dukke opp!!! jeg tenker på helheten! tenk stort..slipp fantasien og lystne løs.. skjønner??! BRA!! Jeg tenker mest på det estetiske og utseende, men for å formulere det på en litt annen måte da... hvilket fjell er ditt favoritt/drømmefjell, med tanke på hvilken aktivitet du bedriver. Det være seg: hangiding, paragliding, høydeklatring, storfjellsskikjøring, tinderangling, etc.Men jeg tenker primært på fjell med litt høyde... ikke kolsåstoppen eller andersnatten liksom.
|
|
|
 personelig
|
Medlem
|
OP
Medlem
syntes jeg matterhorn og denali er de fineste..
|
|
|
|
|
|
 Vanskelig
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
spørsmål da mann! Vi har jo uendelig mange og ufattelig vakre steinklumper å velge imellom. Vanskelig valg, men likevel: Norge: Stetind (www.stetind.nu) Verden: "Midgard" på Sydpolen, og Trango Towers Nå må man jo komme seg opp på toppene! Kjøre ski ned Trango er jo noe å tenke på........
|
|
|
 Hiorthfjellet!
|
Fersking
|
Fersking
Det er et fint fjell, ligger rett over dalen/fjorden for Longyearbyen. Er for det første veldig fint bare å se på, men tviler ikke på at det må være bra å stå på ski ned derfra og. Fikk desverre ikkje tid til det når jeg var der oppe, men drømte at jeg stod ned der flere ganger om dagen. Slett ikke så værst det heller, for når man tenker kjører man i alle fall de råeste linjene med stålkontroll og sinnsyk snø og.......ja alt er bare helt topp. Skal fysisk kjøre ned der ein gang og, det er helt sikkert!
|
|
|
 Matterhorn ! Helt klart
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Vakkert
|
Fersking
|
Fersking
Jeg synes Matterhorn er verdens fineste fjell å se på! Snøhetta er Norges flotteste=)
|
|
|
 Innlegget ligger under høydeklatring
|
Ivrig
|
Ivrig
Store Skagastølstind kommer vel høyt i Norge med tanke på høydeklatring. Jeg driver ikke med høydeklatring, men Matterhorn har jeg sett mange fine bilder av. Matterhorn er uansett et veldig flott og imponerende fjell!
|
|
|
 Stetind
|
Entusiast
|
Entusiast
Kan man stå på ski ned, eller er det like stupbratt på alle sider?
|
|
|
|
|
|
 Subjektivt, eller objektivt?
|
Fersking
|
Fersking
Smaken er som baken... Men eg føler likevel trang til å dele mine favoritter! Yerupaj, peru:http://www.summitpost.org/mountains/photo_link.pl?photo_id=60767&object_id=1097&type=mountain&mountain_id=1097&route_id= Amada da blam, nepal:http://www.summitpost.org/show/mountain_link.pl/mountain_id/52 D er lov å drømme!!!
|
|
|
 kolåstinden det
|
Fersking
|
Fersking
ingen over ingen ved siden:)http://www.nytunconsulting.com/eastbeach/bilder/galleri/torstein/paaske_04/images/IMG_1277.jpg
|
|
|
 Hiortfjell!!!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jess, ikke bare jeg som synes Hiortfjell er et flott fjell!
|
|
|
 Rent estetisk:
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fra et estetisk synspunkt er det vel Fuji som stikker seg ut (opp?). Like flott og majestetisk uansett hvor du ser det fra.I tillegg er det fullt kjørbart.
|
|
|
 Utrolig vakkre fjell ...
|
Ivrig
|
Ivrig
du henviser til "jonny". Jeg la øyeblikkelig Ama Dablam som skrivebordsbakgrunn.
|
|
|
 Stetind
|
Medlem
|
Medlem
Stetind er Norges fineste, ingen tvil om det. Påstår du noe annet er det fordi du ikke har vært der. Mest funksjonelle er en annen sak, ikke akkurat noe skikjøringsfjell....men utrolig majestetisk, og visstnok et bra klatrefjell, men det må jeg gjøre før jeg kan uttale meg om akkurat det.
|
|
|
|
|
|
 Fint med link!
|
Fersking
|
Fersking
Legg til en link bilde av fjellet så vi kan få nyte det vi andre og.
|
|
|
 Snønuten!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
I Norge har jeg ikke større erfaring enn lokalt, men mener bestemt at Snønuten i Rogaland er ett vakkert og funksjonelt fjell både i skue og som toppturfjell! I verden må jeg si at Matterhorn må slå mye!! http://hansmagne.com/category/ski/snnuten-open/
|
|
|
 Hallingskarvet
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg syntes norges fineste fjell er hallingskarvet som ligger på geilo
|
|
|
 Matterhorn!!
|
Medlem
|
OP
Medlem
fine bilder av meg og matterhorn på sida mi folkens!!!!!bare se, ikke rør...hehe;-)
|
|
|
 Stetind får min stemme
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Stetind er vakkert og estetisk. Det er også et fantastisk fjell å klatre i. http://www.klatrekurs.org/
|
|
|
 Brannfjell (Ekeberg, Oslo)
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Synes mine barn på 3 og 6 år, men de vill nok endre seg med åren.
|
|
|
|
|
|
 Vengetind!
|
Fersking
|
Fersking
I norge så synes jeg vengetindene kommer på topp.. i verdenssammenheng så kan man jo nesten ta hva som helst i karakouramfjellene.. det er vel noe av de flotteste man kan tenke seg..
|
|
|
 matterhorn er oppskrytt...
|
Medlem
|
Medlem
...synes jeg. synes det er mange andre fjell som er mer dramatiske, flotte, majestetiske, vakre og grusomme på en gang enn matterhorn. jeg liker franske grande casse...
|
|
|
 Mange vakre fjell
|
Fersking
|
Fersking
Matterhorn er majestetisk når du står nede ved byen og titter opp, særlig når du må se over skyene for å se toppen, og man føler seg så liten når man står der. Men størrelse har ikke alltid så mye å si, for Ama Dablam er av mange kåret til verdens vakreste fjell selv om den med sine 6800 meter ikke er blandt de mest ruvende toppene der nede. Men den er visst vrien nok å komme seg opp på.Men jeg synest det er mange kule i Antarktis jeg.
|
|
|
 Amadabalm!
|
Fersking
|
Fersking
Enig! Er ikkje så vrien å komme opp på, veldig høy topp%!! Angående antarktis, har du noen bilder av fete fjell der jonm?
|
|
|
 verdens fineste fjell
|
Medlem
|
Medlem
verdens fineste fjell er nok nede i de svetsiske alpene, med snø på toppene og litt lenger nede på de grønne engene står en barmfager budeie og ønsker deg velkommen med kald øl.... nett som på film.
|
|
|
 hmm
|
Entusiast
|
Entusiast
var noen ganske heftige topper jonny hadde lagt igjen oppi her..!
|
|
|
|
|
|
 Fjell i Antakrtks
|
Fersking
|
Fersking
Det var visst ikke så lett å finne noen bilder derfra, men jeg kan jo nevne Ulvetanna og Rondespiret.
|
|
|
 ULRIKEN
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Ulriken utfor
|
Medlem
|
Medlem
Dønn enig med den! Skikjøring ned på stadion er sterkt undervurdert. Verdens fineste byfjell! Hondalsnuten i Raundalen er utrolig vakker fra østsiden.
|
|
|
 ingen tvil
|
Fersking
|
Fersking
Høgstein og Litjstein....
|
|
|
 fjell ja
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
k2 er jo et fint fjell, ellers har du jo alpene.
|
|
|
 lokalt:
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vesoldo(sikkert ikkje ei sjel som har hørt om den) er eit flott fjell, pga midt på eit platå omriga av fjord på eine sida og dal på andre sida stiger opp eit mektig fjell(ser veeldi mektigt og stort ut) som heiter Vesoldo, som og heng samen med Tørvikanuten.vakkert flott fjellkanon å stå på ski:D:D:Dgidde itj skrive fleir toppar..hårteigen er jo spesiell då, "flosshatten"
|
|
|
 Depends...
|
Fersking
|
Fersking
Noe meget fete er Pamir/ TienShan: Khan-Tengri Himalayas: Ama DablamKarakorum: K2Europa: vet ikke...
|
|
|
 Antarktis
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Heilt enig med Jonm. Fjella i i Antarktis er vakre, høge og ein sterk kontrast til isøde. Har lyst å ta meg ein tur når 35 års krisa slår inn. www.amical.de/expedition/ antarctica/diary_2f.htmwww.perseusbooksgroup.com/.../ gallery.html Ulvetanna er 2931 moh.
|
|
|
 En subjektiv greie
|
Fersking
|
Fersking
Har selvfølgelig en egen favorit: http://tinyurl.com/cvrg3
|
|
|