Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
andesfjellene
#6146 02/11/2005 11:02 PM
rogerb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg skal til sør amerika i januar og har planer om en tur opp i høyden ett eller anna sted i andesfjellene. er det noen som vet om det er noen seriøse firmaer med guider som tar med folk opp og evntuelt web adresser. samme hvilket land bare det kan bli en fjelltur..

Equador
rogerb #6147 03/11/2005 12:07 AM
Medlem
Medlem

Rimelig mange alternativer her. Det som er "i sesongen" for sommerbestigninger i januar er vulkanene i sør-Peru, Equador, Argentina og Chile.

Hvis det ikke er så nøye mht land/fjell kan Equador være et greit alternativ. Her ligger fjellene i kort avstand fra byene, det er kjørevei passe høyt opp på fjellene og det er som regel en enkel hytte å overnatte i som i Alpene. Det er visstnok masse mennesker som skal opp på disse vulkaner, men det er antageligvis ikke køtendenser.. De kuuleste toppene er dekket av breer så full bre- og vinterutrustning kreves. Guidingfirmaer er det nok av, men jeg har ikke vært der og kan anbefale noen. Equador er antageligvis det kjappeste alternativ hvis man vil over 5-6000 m uten for mye styr.

Vulkanene i sør-Peru bikker over 6000m men disse er litt kjiipe så det er antageligvis lite guiding her. Alternativene i Argentina ligger noe lenger unna alfarveien og krever mer tiltak (Les: ekspedisjonsstil).

Det er ålreite fjell i nærhetene av Santiago (Chile) men jeg vet ikke hvor utbredt guidingindustren er der.

Hvis man ikke er så opptatt av å komme på et seriøst høyt fjell, men bare et kult fjell, ville jeg valgt noe i Patagonia (sørlige Argentina og Chile).

Konklusjon: hvis du vil over 5-6 000 meter søk etter firmaer i Equador. Ellers prøv noe å finn et firma som driver i en av nasjonalparkene el.l. i Patagonia.

Aconcagua
rogerb #6148 03/11/2005 7:54 AM
Entusiast
Entusiast

Hvis du først vil på tur, hvorfor ikke velge det høyeste? Aconcagua er med sine 6962 moh. det høyeste i Amerika og det høyeste utenfor Asia. Var der i fjor. Mange seriøse firmaer. Du velger selv om de skal fikse alt, eller om du vil gjøre litt selv for å få ned prisen. Mendoza i Argentina er utgangspunktet. Kan sikkert tipse om noen firmaer dersom du er seriøst interessert. Send mail.

Aconcagua
rogerb #6149 03/11/2005 10:03 AM
Medlem
Medlem

.. er oppskrytt. Selvfølgelig er den høyest og det er krevende å komme opp, men den er jo bare en svær steinrøys. Hvis man ikke på død og liv må på den absolutt høyeste toppen er det masse andre og mer interessante alternativer i Andesfjellene. Riktignok er alternativene noe begrenset i januar (altså nix Peru og Bolivia), men man trenger ikke lete særlig lenge før man finner noe mer interessant enn Aconcagua.

Dette kan sammenlignes med norske forhold: Hvis man besøkte Norge bare en gang ville man gått på Galdhøpiggen eller Storen?

Oppskrytt?
rogerb #6150 03/11/2005 10:48 AM
Entusiast
Entusiast

Det kommer vel an på hvem man snakker med. Før jeg dro fikk jeg stort sett bare høre negative ting. Jeg ble derimot positivt overrasket. Dessuten er det nok av teknisk vanskelige ruter på det fjellet dersom ikke utfordringen med høyden alene er nok. I sydveggen finner du noen av de mest krevende høy-alpine klatrerutene i verden. Men at det er mye sand der, det kan jeg skrive under på:-) Dessuten er fjellet såpass høyt at en bestigning får litt ekspedisjons-preg, noe du ikke får på toppene i eksempelvis Ecuador. Men smaken er jo som kjent som baken, og noen like mora og andre dattera. Noen synes Aconcagua er kult, andre synes det er møkk.

Sjekk ut!
rogerb #6151 04/11/2005 12:06 PM
Fersking
Fersking

Her kan du kose deg med alle fjellene i søramerika, og resten av verden!http://www.summitpost.orghttp://www.peakware.com

Ha det fett!

takk
rogerb #6152 04/11/2005 9:11 PM
rogerb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

takk for svarene. nå er resten bare opp til meg

Forutsetninger:)
rogerb #6153 07/11/2005 7:05 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Burde du ikke trent litt før du begir deg ut på en sånn tur roger..? Knærne dine tåler jo ikke en liten ekspedisjon i jotunheimen en gang...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå