Rimelig mange alternativer her. Det som er "i sesongen" for sommerbestigninger i januar er vulkanene i sør-Peru, Equador, Argentina og Chile.
Hvis det ikke er så nøye mht land/fjell kan Equador være et greit alternativ. Her ligger fjellene i kort avstand fra byene, det er kjørevei passe høyt opp på fjellene og det er som regel en enkel hytte å overnatte i som i Alpene. Det er visstnok masse mennesker som skal opp på disse vulkaner, men det er antageligvis ikke køtendenser.. De kuuleste toppene er dekket av breer så full bre- og vinterutrustning kreves. Guidingfirmaer er det nok av, men jeg har ikke vært der og kan anbefale noen. Equador er antageligvis det kjappeste alternativ hvis man vil over 5-6000 m uten for mye styr.
Vulkanene i sør-Peru bikker over 6000m men disse er litt kjiipe så det er antageligvis lite guiding her. Alternativene i Argentina ligger noe lenger unna alfarveien og krever mer tiltak (Les: ekspedisjonsstil).
Det er ålreite fjell i nærhetene av Santiago (Chile) men jeg vet ikke hvor utbredt guidingindustren er der.
Hvis man ikke er så opptatt av å komme på et seriøst høyt fjell, men bare et kult fjell, ville jeg valgt noe i Patagonia (sørlige Argentina og Chile).
Konklusjon: hvis du vil over 5-6 000 meter søk etter firmaer i Equador. Ellers prøv noe å finn et firma som driver i en av nasjonalparkene el.l. i Patagonia.