Grotesk? Tatt med seg den døende ned igjen?
Er det noen som virkelig forstår hvor marginalt livet er over 8000m? Det er praktisk umulig å bære en mann ned igjen, spesielt på en teknisk og eksponert rygg som nordsiden av Everest er. Har aldri hørt om noen vellykkede redningsoperasjoner over 8000m, når omstendighetene er som i dette tilfellet, dvs at forulykkede knapt nok er istand til å gå. Et eksempel er det heroiske forsøket til Rob Hall på å få med seg en døende klient ned igjen fra toppen av Everest i 1996. Han døde med det forsøket.
Den forulykkede var en såkalt "solo-climber", og hadde ikke et sikkerhetsnett i tilfelle ting skulle gå galt. Det er også kritikkverdig at han tok sjansen på å klatre Everest uten oksygen, og ikke hadde tilstrekkelig backup av oksygen. Han har kanskje gamblet på å få hjelp eller oksygen fra andre klatrere? Jeg ønsker ikke å uttale meg i denne konkrete saken, men på generell basis vet jeg at det finnes ganske mange "snylte-klatrere" som spekulerer i å benytte andre ekspedisjoner sin infrastruktur/logistikk, som f.eks telt, mat og oksygen.
På Hillarys tid var det ikke uvanlig å bruke sherpaer som prøvekaniner i rasfarlig terreng. Så man kan ikke påstå at menneskeverdet var 100% intakt på den tiden heller....
Å trekke inn Tormods redningsaksjon er helt irrelevant i denne sammenheng. Dette var en "postclimb" aksjon, og dessuten på mye lavere høyde. Noen av kritikerne ville vel kanskje hevdet at Tormod øyeblikkelig skulle tatt seg helt ned i bunnen av Norton renna for å redde Thomas. Men dette ville vært å gamble med Tormod sitt liv også....