Everest, dokumentar
|
Fersking
|
OP
Fersking
Så dokumentaren om Everest, og kan ikke si annet at sympatien for de gutta der ble mindre og mindre.Makan til showoff har jeg ikke sett på lenge, det virket som de spradet rundt i basecamp og viste frem skia sine. Det hele var et dødsstunt av dimensjoner, og når det gikk som det måtte gå blir det feil å klage over at det gikk som det gikk,lite hjelp til redningsaksjoner,kritikk av den svenske ambassaden som ikke hjalp nok til osv osv.
|
|
|
 Provosere??
|
Entusiast
|
Entusiast
Er dette et innlegg du bare har lagt ut for å provosere andre folk på friflyt.no Jeg synes iallefall synd på deg hvis du mener det du har skrevet seriøst.
|
|
|
 Everest, dokumentar!
|
Fersking
|
Fersking
Jeg blir ihvertfall provosert! At man "sprader rundt" i basecamp med skiene er kanskje ikke så jævlig rart da man tilbringer 3-4 uker på en liten grusslette. Man er vel også avhengig av å gå med skiene, når man skal på akklimatiserings turer. Å kalle det ett dødsstunt av dimensjoner blir helt feil for min del, da dette var nøye planlagt og jeg ser på ulykken som kjempeuflaks for Thomas sin del. De burde kanskje ikke stolt på de rapell festene, men det er lett å være etterpåklok. Kritikken i ettertid kan jeg være noe enig, men sånn er det når man havner i en slik situasjon. Det er menneskelig å lete etter feil, både hos seg selv og andre.
|
|
|
 hmm...
|
Medlem
|
Medlem
jeg må si meg enig med glennyBIG!
|
|
|
 det skakke værra muli..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gikk som det måtte gå? det gikk som det kunne gå, men det var en risk de tok for å oppfylle sin største drøm. Hvis du fulgte litt med så skjønte du fort at granheim/olsson var ufattelig mye bedre forberedt enn de fleste andre. Når du har mista din beste venn må det vel for pokker være lov å bli litt deppa, og jeg hørte ikke en eneste klage under programmet, ikke har jeg hørt at tormod granheim skal ha uttrykt noen slik klage heller. shit happens, and it stinks...
|
|
|
 Utrolig
|
Medlem
|
Medlem
Det skulle ikke vært lov å kritisere disse gutta på den måten! De hadde en drøm, og ville utføre den, dessverre endte det ikke som de hadde tenkt, men de er blitt heltene mine, og det var rørende og se Tormod fortelle om turen på den måten han gjorde! Det var en kjempe dokumentar!
|
|
|
|
|
|
 Nett-tv
|
Fersking
|
Fersking
Ligger denne dokumentaren ute på nett noe sted? Var ikke hjemme da den gikk på TV.
|
|
|
 100 rett
|
Entusiast
|
Entusiast
Dette blir det samme som at man kan gjøre det rett 100 ganger, men trenger bare gjøre det feil en gang. De var godt forberedt, godt trent. De gjorde mange rette avgjørelser i løpet av turen. Dessverre feilet et rapell feste. Synd hvis det er det turen skal bli husket for. De kjørte jo tross alt ned nordsiden på verdens høyeste fjell. Jeg har iallefall STOR respekt for både Tormod og Thomas.
|
|
|
 Okei!
|
Fersking
|
Fersking
For det første så sippa ikke Tormod mye over tapet av sin aller beste venn, og for det andre så ble det for første gang tatt i bruk helikopter til en leteaksjon på Everest, så hjelpa var vel på plass?( ble funnet 2 kilometer lenger nede!!). For det tredje var guttene også 100 ganger mer velykket enn mange andre som har forsøket seg på "verdens tak". Det å "sprade" rundt i basecamp med skiiene må jo være lovlig....gutta var jo gode nok så hvorfor ikke bruke ski!? Det er jo mye lettere. Gjeesus se på Discovery Chanel.
|
|
|
 Modig gjort..
|
Ringrev
|
Ringrev
..men man blir ikke min helt av å kritisere Granheim og Olsson. Men Granheim og Olsson derimot, de har jeg stor respekt for.Hadde ikke det festet løsna så hadde Tomas også vært førstemann til å stå på ski ned fra Everest. Det er uflaks, og det stinker ja. Hvil i fred Tomas Olsson.
|
|
|
 ...
|
Medlem
|
Medlem
jeg har også stor respekt for Tormod og Tomas. Utifra de to forskjellige programmene som har blitt vist fra Everest på NRK og Discovery Channel. så så det for meg ut som at det amerikanske teamet var laaaaangt mindre forberedt, trent og uerfaren.
|
|
|
 Noen drøye spissformuleringer....
|
Entusiast
|
Entusiast
er det i innlegget til "irvine", men det er uansett lov å stille spørsmålstegn ved noen av vurderingene de gjorde. Hvor mange av debattantene her ville sluppet seg ned en ukjent renne med helling på +50 grader i det norske høyfjellet uten å ha gått opp ruta på forhånd? Når ruta i tillegg aldri har vært kjørt tidligere og ditt (og andres) eneste kjennskap til den er fra bilder og live observasjoner rett forfra på lang avstand bør vel ønsket om en besiktigelse være enda større? At ruta i tillegg ligger i verdens mest skredutsatte område og i større høyde enn man noen gang har vært tidligere burde vel trekke vurderingen i samme retning? Når det er sagt virket ikke denne ekspedisjonen å ha vært mer dumdristig eller dårligere planlagt enn mange andre prosjekter som har gått knirkefritt. Hadde alt gått bra hadde nok heller ikke jeg gjort disse refleksjonene, men med fasitten i hånda vet man alltid hva spørsmålet burde ha vært.
|
|
|
|
|
|
 Marco Siffredi
|
Fersking
|
Fersking
Denne ruta har vært kjørt en gang tideligere. Marco Siffredi kjørte fra toppen og til abc uten å ta av seg brettet i 2001. Det som er helt "rått" er at Tormod gikk fra abc til toppen og ned igjen på litt over 30 timer. Det normale er 5-6dager!
|
|
|
 Mange som ikke klarer det...
|
Fersking
|
Fersking
Fokuset på denne ekspedisjonen blir litt vridd etter min mening. Joda, det å stå på ski ned fra toppen er galt nok det, selv om mange har gjort det før, men det er jo faktisk en prestasjon i seg selv å komme OPP på toppen uten større problemer enn det Tomas og Tormod hadde. Tidligere i påska gikk det en annen Everest-doku på TV2 elns, der hvor Børge Ousland og gutta skulle forsøke seg opp på "den tredje pol". Ikke alle klarte det, bl.a. Børge som måtte snu. Dette viser at "skigutta" ikke har vært noen dumdristige bajaser som bare stakk oppå Everest for å sette ei linje. Målbevisst arbeid for å nå toppen, hvilket de klarte, og marginer som gikk mot dem på tur ned. Dessverre måtte de ta konsekvensen av at, hvis du gjør noe ekstremt risikofylt, så kan du faktisk dø av det...
|
|
|
 ikke de første
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
de var vel strengt tatt ikke de første som kjørte på ski ned fra everest da, mulig de var først ut på den nordsiden de prøvde seg på, men ikke først overall
|
|
|
 Etterpåklokskapens forbannelse.
|
Medlem
|
Medlem
Vi sitter i godstolen og blir servert en dokumentar om en, for meg, nesten utrolig ekspedisjon.Alle kan se at de tar en risiko uten om det vanlige. Alle kan se at dette krever mot, styrke, planlegging av en annen verden og ikke minst godt samarbeid mellom to kammerater. Noen vil kalle det overmot, noen vil kalle det altfor risikofylt. Vi kan alle være etterpåkloke og dømme dem der vi sitter. Men det har vi ingen rett til. Det finnes mange aktiviteter vi driver med til daglig som kan ta livet av oss på et øyeblikk, og graden av rissiko må settes opp mot kunnskaper, planlegging, evner osv. Der lå Granheim og Olsson langt framme. Enhver risikosituasjon kan gå to veier, og det er bare en gang det trenger å gå den gale veien. Utfallet ble denne gangen tragisk. Det ervi alle enige om. Hvilken rett har vi til å kritisere Granheim for for hans "sipping" eller mangel på sådann ifølge chuma? Patetisk. Jeg er derimot imponert over hvordan Granheim har taklet situasjonen. Og som han sa selv så ble turen helt uvesentlig når den endte som den gjorde. Jeg føler med deg! Takk for inspirasjon til å forfølge sine drømmer. Lasse.
|
|
|
 marco siffredi
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
døde ikke han når han skulle ned nordsiden?forrøvrig ikke noen som har påstått at de var først ned fra everest, kun nordsiden det er snakk om
|
|
|
 Marco Siffredi
|
Fersking
|
Fersking
Marco forsvant da han i 2002 skulle kjøre ned couloir Hornbein på nordsiden av fjellet.
|
|
|
|
|
|
 man kan mene mye om mangt
|
Medlem
|
Medlem
Er inponert over at de kom opp på toppen.Bare der er de inn blandt de få prosent som faktisk klarer det. Nedkjøringen kan man mene så mye man vil om, det er uansett forsent å gjøre noe med det nå. Ta lærdom av det som skjedde og sett nytt fokus. Jeg mener personlig at ekspedisjonen var seriøs. Det er min mening så er det opp til andre "forståsegpåere" og dømme....
|
|
|
 ny diskusjon
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg mener det kan være interessant å starte en ny diskusjon ved en senere anledning om vurdering av rapellfester, og faktorer som spiller inn på dette i ekstreme høyder. Foreløpig er det litt for tidlig for meg å ta den diskusjonen. Jeg ønsker meg også Tormod med i den når tiden er moden.
|
|
|
 Re: Everest, dokumentar
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
kan noen peke meg i retning av hvor man kan finne dokumentaren - enten ved kjøp eller nedlast.. vekker en gammel tråd til live, men det er jo fortsatt super-interessant stoff, som jeg desverre gikk glipp av den gang det ble vist på TV.. alex.
|
|
|
 ..
|
Fersking
|
Fersking
Filmen heter Bergtatt av Everest og kan bestilles på www.sherpadistribution.no
|
|
|