Bygge egen snøkanon
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Denne tanken har tidligere streifet meg, å bygge en egen snøkanon. Tenk så digg da dere, å kunne ha snø i hagen til enhver tid d er minusgrader - ja, spesielt for oss som ikke bor i oppdal, men i bergen. Men så over til saken: Kan dette virkelig la seg gjøre? Det høres jo litt sånn petter smart aktig ut da, men er det noen NTNU folk her som vet om det er mulig å bygge en (svært primitiv) snøkanon til å ha gjemme i hagen, som man kan plugge på en vanlig skjøteledning, f.eks?
|
|
|
 Har hørt at
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
VANN+Høyt utskytningstrykk+minusgrader = snø så det må jo være mulig asså
|
|
|
 tja...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
det går kanskje, men det koster sikkert mye mer å bygge/ha en sånn enn å reise til fjells for å skli
|
|
|
 ..
|
Medlem
|
Medlem
Ja da er det bare å sette igang.
|
|
|
 en vanlig stikkkontakt
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
har 220 volt, til min snøkanon trenger jeg 350-400... hvilken generator bør jeg kjøpe?
|
|
|
 !!
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg og noen venner hadde planer om å kjøpe snøkanon engang. Man får kjøpt en for 2 tusen (eller noe slik), som man bare kobler rett fra hage slangen. Man får kjøpt en slik snøkanon fra clas olson :)Vi fikk aldri kjøpt noen, så har ingen erfaringer med den.
|
|
|
|
|
|
 Dette var jammen meg en ide!
|
Fersking
|
Fersking
"VANN+Høyt utskytningstrykk+minusgrader = snø" -Er ikke dette en høytrykkspyler i minusgrader da! Må nok drasse den også ut av garasjen neste dag det er noen grader og minus.
|
|
|
 de fleste stenger av kranen som er ute
|
Entusiast
|
Entusiast
på vintern vist ikke fryser det jo;P så vist kranen er ute tviler jeg på at du får noe som helst vann uta denn. men du kan jo ta et par imsdals flasker og sprute rundt huset..:D
|
|
|
 Det hadde jo vært fett
|
Entusiast
|
Entusiast
å få kjøpt en liten snøkanon man bare kan koble til vannslangen da. Som en sånn greie for å vanne gresset som går frem og tilbake, bare med snø... Ahh....
|
|
|
 fra en gammel snømann
|
Medlem
|
Medlem
Det er nevnt vann, trykk og minusgrader. Jeg må føye til at blandingsforholdet luft/vann er det som bestemmer om det blir is eller snø. Vi snakker bra trykk på whispern som er den eldste type kanon, denne hadde kun en dyse og hylte noe jævelig. Problemet med denne var at dysa frøys og ofte måtte tines med gassbluss, tror det er problematikken du vil få med en høytrykksspyler. Skal være en jævel av en høytrykksspyler for at det skal bli snø, eller bare jævla kaldt :)Lykke til uansett, gøy å legge snøv!
|
|
|
 Høytrykkspyler
|
Fersking
|
Fersking
På fredag er det meldt -15 der jeg bor, blir vell å prøve høytrykkspyleren da 
|
|
|
 javell...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
er det ikkje like greit å vente på at den SIKKELIGE snøen kommer? tror naboen hadde begynnt å lure visst eg hadde prøvd å snølegge hagen med høytrykkspyler
|
|
|
|
|
|
 Ved bruk av..
|
Fersking
|
Fersking
høytrykkspyler er vel fallhøyden til vannet relevant. Om en står på bakken rekker gjerne ikke vannet å krystallisere seg før det er kommet ned igjen? Vann-luft blandingen er vel lett å stille, og om det ikke er superkjølig tror jeg det skal litt til før fryser seg fast inni der..Dette må prøves!
|
|
|
 prøv med trykkulft
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
vet om folk som har laget med trykkluft og hageslange... og muligens noen hemmelige ingredienser som jeg ikke vet om men for å hjelpe dere litt på vei, en dysekanon som dere snakker om å lage spytter ut mellom 3000 og godt over 20000 liter vann i timen. og tilsvarende mellom 15000 og 40000 liter med luft og her kommer det gøyale, trykket i vannet bør være mellom 20 og 70 bar  men det skal ikke være problem og skalere det ned litte grann  dere får prøve dere frem lyke til
|
|
|
 eller
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
prøv herhttp://www.snowathome.com/external_mix_snowmaker.htm og denne gangen; et innlegg uten skrivefeil!
|
|
|
 Men!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man trenger vann DAMP for å få laget snø!
|
|
|
 nei, det gjør man ikke
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
tror du hemsedal med sine x antall kanoner varmer opp vannet for å få vanndamp? og de greier ikke å få så høyt trykk at det kan gjøres heller
|
|
|
 høytrykk ja
|
Medlem
|
Medlem
de tåler ikke å stå i en garasje ved 0 grader en gang, så blir litt optimistisk for å få den til å fungere i minus 10grader=)
|
|
|
|
|
|
 ikke noe problem..
|
Fersking
|
Fersking
så lenge spyleren holdes i drift så fryser den ikke.. kun stillestående vann fryser..
|
|
|
 Høytryksspyler, næææ.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Prøvde denne varianten en gang i ganske kaldt vær. Vannpartiklene blir for store. Da sto jeg 10 meter over bakken i tillegg. Det hele ente med 15cm tjukt islag i hagen og en ilsint mor. Anbefales ikke. men for all del....
|
|
|
 varmt vann?
|
Fersking
|
Fersking
veldig varmt vann trur eg e ett stikkord, i tillegg til høyt trykk og alle de andre tinga nevnt ovanfor... syns huske at noen oppi finnmark lagde snø når det var nærmere 50 minus ute, ved å varme vannet i en kjele til det kokte, for så å hive det ut i lufta... har du 50 minus og ett stormkjøkken klarer du med andre ord å lage snø hvorsomhelst!
|
|
|
 sikker på at det funker? ^
|
Entusiast
|
Entusiast
og hvis det funker så er meningen å ta med seg stormkjøkkenet på fjellet om høsten(når det er -50?), kokke opp vann, ha med seg bærbar høytrykkspumpe og blåse av gårde? tror ikke det...og de fleste finnmarkinger jeg har møtt er temmelig harde på flaska og er god til å fortelle historier.....
|
|
|
 pff
|
Entusiast
|
Entusiast
det er jo mye mer stress å lage en selv, enn å bare jobbe litt, skaffe deg litt grunger å kjøpe en gammal en som du ihvertfall vet funker..
|
|
|
 ang snøproduksjon
|
Medlem
|
Medlem
En LENKO snøkanon koster ca 150.000,- + at du må ha ei gedigen punpe som leverer minst 40kg trykk mot setngt ventil. da snakker vi fort 4-500.000,-. Ser at det debateres om varmt/kokende vann. Tror ikke Hemsedal buker vanndamp gitt. Kokende vann fryser når det kastes minst 180cm opp i luft som holder minimum -28grader. det er forde kokendevann inneholder store menger luft. kombinert med fallhøyde og temp, blir det snø.
|
|
|
|
|
|
 Inni mitt hode fungerer følgende..
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har gått og grublet på en ting i en tid nå... Om man tar en vanlig høyttrykkspyler med roterende dyse, vil den spre samme mengde vann over en større radius enn vanlige dyser, og derfor produsere "finere" vanndråper. Men teorien min er at jo mer luft man får ut, dess finere vanndråper vil det komme ut, ergo lettere å få til snø. Det finnes dyser hvor man kan koble på såpebeholder til bilvask (den blander såpe og vann). Om man får koblet en slik før den roterende dysen, og så kobler til trykkluft på denne, så mangler det bare minusgrader og nok fallhøyde...tror jeg... Problemet er å få tak i delene, tror ikke det finnes en slik såpedyse man kan koble noe etter.... Og ang. kokende vann i 50 minus, så blir det faktisk snø av dette. Men ejg ville valgt noe annet enn stormkjøkken....det funker ikke i 50 minus 
|
|
|
 Snøkanon
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Som småskala snøkanon kan man bruke ei lakksprøyte, fyller lakkbeholderen med vann og kobler til trykkluft fra en kompressor, da er det bare å ha tilstrekkelig kulde og noe justering av luft/vannmengde så skulle det vel være håp. Etter hvert som man får innjustert seg, så kan man jo ta vekk lakkbeholderen og koble en vannslange til lakkinnsugsrøret i stede, knyte fast avtrekkeren på lakksrøyta og finne frem skia...:)
|
|
|
 Re: Bygge egen snøkanon
|
Fersking
|
Fersking
man trenger en luftkompressor og en vann beholder oppå kompressor pistolen slik at vanndråpene blir små nok:grin umulig er det ikke
|
|
|
 snøkanon
|
Fersking
|
Fersking
gå på snowathome.com, kjøp en av de som kommer uten kompressor eller pumpe eller noe annet bare stativet liksom. kjøp: bare stativet (SG4 LED U Build Kit) og har du kompressor og høytrykkspyler da så skal det funke
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Scott:Jeg har gått og grublet på en ting i en tid nå... Om man tar en vanlig høyttrykkspyler med roterende dyse, vil den spre samme mengde vann over en større radius enn vanlige dyser, og derfor produsere "finere" vanndråper. Men teorien min er at jo mer luft man får ut, dess finere vanndråper vil det komme ut, ergo lettere å få til snø. Det finnes dyser hvor man kan koble på såpebeholder til bilvask (den blander såpe og vann). Om man får koblet en slik før den roterende dysen, og så kobler til trykkluft på denne, så mangler det bare minusgrader og nok fallhøyde...tror jeg... Problemet er å få tak i delene, tror ikke det finnes en slik såpedyse man kan koble noe etter....Og ang. kokende vann i 50 minus, så blir det faktisk snø av dette. Men ejg ville valgt noe annet enn stormkjøkken....det funker ikke i 50 minus  <p></p> Kan love deg en ting, at Kokende vann i 50 minus og du spruter det i luften så blir det bare en fet klatt med is!
|
|
|
 Sorry, men veldig feil!
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Freeedr!k:Kan love deg en ting, at Kokende vann i 50 minus og du spruter det i luften så blir det bare en fet klatt med is! Sorry, Fredrik, men dette stemmer virkelig ikke! Kaster du f.eks en kjele med kokende vann opp i luften i minus 50 grader, så vil vannet umiddelbart bli omgjort til snø. (Tror det har noe å gjøre med at vannmolekylene skifter form raskere i opphetet tilstand når de blir utsatt for ekstrem kulde) Det finnes så utallige mange filmklipp rundt omkring på nettet (YouTube er det enkleste stedet å søke) som beviser dette.
|
|
|
|
|
|
 Forresten
|
Avhengig
|
Avhengig
Så var det vannet i kjelen som skulle kastes opp i luften...ikke kjelen med vannet i... :cool
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat tb77:<blockquote><p>Sitat Freeedr!k:Kan love deg en ting, at Kokende vann i 50 minus og du spruter det i luften så blir det bare en fet klatt med is! </p> Sorry, Fredrik, men dette stemmer virkelig ikke! Kaster du f.eks en kjele med kokende vann opp i luften i minus 50 grader, så vil vannet umiddelbart bli omgjort til snø. (Tror det har noe å gjøre med at vannmolekylene skifter form raskere i opphetet tilstand når de blir utsatt for ekstrem kulde) Det finnes så utallige mange filmklipp rundt omkring på nettet (YouTube er det enkleste stedet å søke) som beviser dette. <p></p> </blockquote>Veldig rart det der for når jeg prøvde i vinter i 30 minus så ble det en fet klump med is!
|
|
|
 Det er mulig
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Freeedr!k:Veldig rart det der for når jeg prøvde i vinter i 30 minus så ble det en fet klump med is! Se følgende linker: http://www.youtube.com/watch?v=PQEVcCv_xkQ http://www.youtube.com/watch?v=OwZqE4b_q1s Og sist, men mest nært kontra det å lage egen snøkanon, vannpistol med varmt vann: http://www.youtube.com/watch?v=_TYaDgEQSIo&feature=related
|
|
|
 Høytrykk vann og luft
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Alt du trenger er høytrykk vann og luft. Og minus grader da.. Få i tak i en industrikompressor og koble til slagne og dyser. Viktig at dysene er veldig små og god spredning. Har sett en hjemmelaget en i Canada. Den var laget av en vanlig industrikompressor, slange og et sluttstykke laget av 4 lakksprøytedyser satt på en stålstang. Han trengte ca - 5 grader for at snøkvaliteten skulle bli grei nok. ble det kaldere en - 20 så frøys dysene. Er vel bare å søke på finn etter kompressor og dyser :-)
|
|
|
 måtte bare!!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ble nysgjerrig jeg og rotet litt på finn. fant http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18358114 kompressor. og dyser http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=13031244&reference=4/130/312/44_1207715850413.jpg&adheading=H%F8ytrykks+dyser&adTypeId=68&areaId=3060 Med litt slanger og slikt, burde mann klare å lage en ??? Noen som vet om en billigere kompressor ??
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Noen som vet om en norsk eller svensk nettside hvor man kan få tak i en sånn som du kan få tak i på snowathome.com?
|
|
|
 .
|
Entusiast
|
Entusiast
Vet ikke om det er sagt tidliger, orket ikke lese alle svarene, men bruk en kompressor til å sprute ut vann i høyt trykk, å ikke for mye vann som spruter ut på en gang, det må være så lite vann at det klarer å bli til snø med en gang det kommer ut.
|
|
|
|
|