Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Begynne med klatring
#5866 08/06/2006 10:42 PM
walla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Jeg er ikke så godt kjent med alle disse forskjellige begrepene innen klatreverdenen, men har veldig lyst til å begynne med klatring, ikke inne i haller, det interesserer meg ikke noe særlig, men utendørs, som isklatring og annen klatring(det eneste jeg klarer å skille mellom), vil jeg gjerne begynne med. Jeg har stor interresse for friluftsliv, i likhet med mesteparten av de andre brukerne her. Har aldri tid til sette av en hel uke om sommeren til noe kurs. Men viss det er noen her på forumet som har noe å lære bort til en 16 åring, villig til å ta med som "lærling", så ta gjerne kontakt over PM. Håper at alderen ikke gir et negativt inntrykk i forhold til sikkerhet;) Bor forresten i Gudbrandsdalen.

edit:
walla #5867 08/06/2006 10:44 PM
walla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

skulle kanskje vært postet under en annen kategori, men sånn ble det, grunnet inkompetanse:p

brattkort?
walla #5868 10/06/2006 5:27 PM
Fersking
Fersking

Hei,Jeg har kansje ikke den største kompetansen innen uteklatring og har aldri klatra is. Men min anbefaling vil være og kontakte en lokal klatreklubb og minimum skaffe meg et brattkort. Brattkortet tar som regel bare 2-3 dager, gjerne noen timer i løpet av helgen feks. Tror ærlig talt det er få habile klatrere som vil ha med en totalt uerfaren klatrer i veggen mest av alt pga av det sikkerhetsmessige aspektet. Tror og det er en fordel og få litt erfaring på fjell før du tar spranget over på is, men har som sagt ingen erfaring med is. Prøv diskusjons forumet på http://www.steepstone.com/ Der burde det være flere folk som har kompetanse til å svare på spørsmålene dine. Lykke til!

Prøv dette
walla #5869 11/06/2006 1:02 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.Jeg er helt enig med deg. Det er klatring ute som er gøy!Før man begynner å klatre er det nødvendig med innføring i sikringsteknikker. Det du minimum må kunne foruten å sette på sele og binde deg inn i tauet, er å bruke taubrems til å sikre en kamerat på topptau og led. Du trenger også personlig utstyr som klatresko, sele, sikringsbrems og skrukarabin, samt hjelm hvis du klatrer ute. (Tau og sikringsmidler kan deles med andre).

Dersom du ikke ønsker å ta et nybegynner kurs (noe som anbefales) så er det helt ok å lære av de som har erfaring, sjekk om DNT har et lokaltturlag hvor de har klatring på programet eller spør på www.brattesider.no om noen bor i nærheten.

Lykke til!!

Isklatring
walla #5870 11/06/2006 1:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Og forresten, isklatring er kjempeartig!Sikringsteknikkene er de samme foruten at man bruker isskruer isteden for bolter eller kiler.

I tillegg må man ha stegjern og isøkser. I øvrig trenger man ikke å ha lang erfaring med fjellklatring for å klatre is. Men isklatring er mer risikabelt på grunn av faktorer som isens kvalitet, fare for ras, fare for å skade seg på økser og stegjern dersom man faller. Topptauing på is er forholdsvis greit også for nybegynnere å prøve på.

Utstyr til isklatring er ganske dyrt.

Og det med brattkort. Hvis du spør en erfaren klatrere om han vil ha deg med som kommer han ikke til å bry seg om du har brattkort eller ikke. Han vil forsikre seg om at du kan sikre ham. Og kan du ikke det så er det en smal sak å lære det ut. Best om der er 2 erfarne på en nybegynner da.

Nybegynnerkurs innendørs kan i Oslo tas på 2 x 4 timer.

Hedemarken Klatreklubb
walla #5871 11/06/2006 2:16 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Du burde ta kontakt med Hedemarken klatreklubb. Har møtt noen av de på tur. Hyggelige folk.

http://www.hedemarken-klatreklubb.com/