Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Traversruten Mont Blanc
#5858 21/08/2006 10:08 PM
Jonas B Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg planlegger å gå traversruten til Mont Blanc fra Aig du Midi. Har hørt at det er mindre folk på denne ruten, men at den er noe mer krevende enn Standardruten. Leste i Fri Flyt at det vanskeligste partiet er opp mot Mont Maudit, hvor man må opp en 60 m høy og 60 grader bratt snø/isbakke. Noen som kan si noe mer om dette partiet (krav til utstyr, isklatringsferdigheter osv..) eller denne ruten generelt? På nettet er de aller fleste beskrivelser på fransk og det er det jo ikke alle som forstår... Jeg er også takknemlig om noen har gode GPS-koordinater for ruten.

riktig
Jonas B #5859 22/08/2006 7:13 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det at det er en bratt bakke opp mot mt maudit. Ikke spesielt krevende, men du bør allikevel kunne litt isklatring og sikringsteknikker. Du klarer deg fint med ei lett turøks. Det er ferdig slynge rundt en stein ca halveis oppe. Turen ellers er ganske grei. bare følg stien. Ligg i telt (dog etter lov forbudt) nede på breen eller legg deg inn på Cosmique hytta. Mindre folk på denne ruta og nydelige omgivelser. Vær forberedt på hurtige væromslag og mulig retur og snøstorm og tåke.God tur.

Fin tur
Jonas B #5860 22/08/2006 5:38 PM
Medlem
Medlem

Ruta er grei, har soloert den to ganger. Men snø og is varierer hele tiden, så vær våken. Ellers anbefaler jeg å ta første banen opp om morgen og gå opp og ned på en dag, dvs banen ned på ettermiddagen. Folk jeg kjenner som har overnattet på breen uten akklimatisering har ikke vært særlig spreke om morran. Ikke noe bra å starte med vondt i hodet. Bedre å sove godt i Chamonix.

Når...
Jonas B #5861 22/08/2006 6:14 PM
Fersking
Fersking

...har du tenkt å legge i vei? Jeg har ikke gått traversruta, men normalruta i juni. Da var det behagelig med folk, men jeg har hørt at juli og august er høysesong. Tipper at traversen er enda bedre i juni, men med mer snø og kanskje bedre snø enn normalen. Der var snøen pill råtten og galskap å gå uten ski (vi gikk uten ski....)

Kanskje ikke så relevant info, men lykke til!

laaangt å gå
Jonas B #5862 23/08/2006 12:42 PM
Medlem
Medlem

Enig med KjetilB at det er en dårlig ide å sove på tre og et halvt om du ikke er aklimatisert, men etter min erfaring er det ikke noe særlig å gå den ruta i det hele tatt uten å ha vært noen dager og sovet noen netter i høyden. Kan holde hardt å rekke siste bane ned om du tar første bane opp og kommer rett fra havnivå.

De tekniske vanskelighetene er ikke noe å snakke om, bratte partier gjennom brefall og slikt er helt sikkert utstyrt med faste tau. Men det er en laaaang tur med mye opp og ned hele veien.

Tror ikke jeg ville gått alene med de forholdene som gjelder i alpene nå om dagen gitt...

Normalveien
Jonas B #5863 23/08/2006 4:21 PM
Medlem
Medlem

Jeg blingsa litt om hvilken rute. Jeg skrev om normalveien. Den går fint med banen opp og ned samme dag. Vet ikke helt hva du mener med traversruta.... :-)

Takk for svar
Jonas B #5864 23/08/2006 11:39 PM
Jonas B Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Vi reiser nedover på lørdag. Har etter endel rådslagning bikket over til å følge strømmen på standardruten. Planlegger selvsagt noen dager akklimatisering før toppstøtet og går muligens fra hytta under Grand Colouir på 3100 m på toppdagen. Kjekt om noen hadde noen GPS koordinater for rutene oppover i tilfelle dårlig sikt...

Ærlig talt...
Jonas B #5865 24/08/2006 10:12 AM
Fersking
Fersking

For det første GPS hører hjemme på sjøen og Finnmarksvidda - og ikke i Chamonix.

For det andre - det er mye morsomere å gå fra Cosmique enn noen normalrute. Ruta fra Cosmique har omlag samme vanskelighetsgrad som de andre rutene og - tror den er PD/PD+. Vurder heller å gå ned om Goutier - men husk da å ta med hjelm.Et siste råd til slutt - stikk innom Office de Montagne - de har kontor ved kirka og er veldig hjelpsomme med tanke på forholdene, rutevalg og det meste annet.