Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger gode råd!
#75219 21/02/2006 3:19 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei:)

Jeg er en 18-åring som har kjørt snowboard siden jeg var 8, har gått totalt lei de siste sesongene, ergo blitt lite kjøring, og nå har jeg helt nylig gått over til twintip.Greia er: kommer til å fortsette med twintip, liker det MYE bedre, problemet er at jeg er flink på snowboard, men har ikke peiling på twintip .. så dere kan bare tenke dere til hvor sinnsykt kjip overgangen er når det gjelder å jibbe i parken.

Siden twintip jibbing har tatt såpass av de siste årene, regner jeg med mange har sikkert vert igjennom det samme selv?Noen som har gode tips på hvordan denne overgangen kan gå litt lettere? evt. hvordan jeg skal øve, osv. (kjøre mye fakie? virker logisk..)

Testa skia for første gang i går, og merka kjapt at f.ex spinning er veldig annerledes fra brettkjøring .. jeg klarer ikke engang å fullføre de siste 50-60gradene på en bad-looking 360 på en minikicker ... Hjelp meg!!! =p åssn i hel***e spinner jeg på ski? (regner foresten med jeg får samme problemet når jeg kaster meg bakover? trenger pointers der også:P)

- Veldig frustrert nybegynner.

ps. Om gear skulle ha noen innvirkning på dette:Fujative06 - Marker 14 - Lange 85FR

hm..
Robin / Hood #75220 21/02/2006 2:47 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Sorry for at inlegget ble litt langt .. kansje noen gidder å svare på dette:

Når jeg railer, skal jeg lene meg på bakfoten? evt. tips for railing generelt? skal prøve for første gang i dag.

r
Robin / Hood #75221 21/02/2006 3:01 PM
trm Offline
Fersking
Fersking

ha like mye tyngde på begge beina...ikke trekk deg!

Tenk
Robin / Hood #75222 21/02/2006 3:14 PM
Medlem
Medlem

Tenk gjerne at du skal legge vekten litt på den forerste foten, da faller du ikke bakover, noe som er veldig lett i begynnelsen, så mer på å legge deg fremover enn bakover hvertfall. Når det gjelder spinning på ski så er det til sidene enklest å gå inn mot hoppet med relativt bred benføring, for så å trekke bena sammen i luften, da spinner du fortere, så tar du ut bena igjen når du skal stoppe rotasjonen/lande. Ikke tenk at du skal svinge på hoppkanten, det gjør at du roterer senere, hvis du foreksempel ser på tricktips på www.skifilm.no så ser du at Andreas Håtveit kaster overkroppen rundt på hoppkanten og lar bena følge etter når han forlater hoppet.Å ta en baklengs salto på ski er akkurat som å gjøre det på trampoline, prøv der først.Håper dette hjelper deg litt hvertfall;)

^^
Robin / Hood #75223 21/02/2006 3:20 PM
Fersking
Fersking

Veit åssen du har det for å si det sånn:P Starta på twin tip i år etter sju år på brett.. Jeg sier som han over: ha størst vekt på fremre ski.. Har lært 60% vekt på det fremre beinet og 40% på det bakre.. Hakke tatt hofteslide enda så det funker i hvertfall for meg;)

tusen takk..
Robin / Hood #75224 21/02/2006 3:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

for tipsa:) skjønner nå hvorfor jeg ikke fikk til å spinne iaff=p jeg går ut med skia samla, og svinger på hoppet ;P pluss at jeg prøver å krysse skia, og det ender bare med at bena sprer seg, og jeg stopper opp litt .. skal ut i bakken å teste nå!=D om jeg aldri kommer tilbake, så veit dere hvorfor wink

Stå på videre
Robin / Hood #75225 22/02/2006 12:33 AM
Medlem
Medlem

HAHA. Det er bare prøve og prøve. Som du forsto må du ha brede bein, det er med på å gi deg bedre balanse og stabilitet på hoppkanten.

hehehe, utrolig bra!
Robin / Hood #75226 22/02/2006 1:30 AM
Entusiast
Entusiast

Ja, gøts på!- vi skal alle sørge i felleskap om du ikke kommer deg tilbake!

men, den tid den sorg!

Som Edge nevner, noe av den største forskjellen med twin og board er det at du ikke svinger rotasjonen i gang... på brett gjør 90% en carve/butter for å sette rotasjonen, dette vil i mange tilfeller hindre rotasjonen på ski... på brett kan du gå ut hoppet i nesten 90*.. ikke gjør det på ski! går fint ann å carve ut i en rotasjon på ski også, men lær det uten først!

edge
Robin / Hood #75227 23/02/2006 9:07 AM
Medlem
Medlem

har rett i alt han skriver..:P

bred benføring, start rotasjonen med hodet, og overkroppen, så kommer beina.. smile litt press på fremerste for på railing også ja smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå