Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Styggedals ryggen
#5621 25/11/2006 8:39 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 4
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 4

Har tenkt å gå fleire ryggtraverser i Hurrungane til sommeren. Er det noen somhar gått fra Gjertvasstind til Sentraltind og videre skagastølsryggen. Er det en klatreteknisk vanskelig tur. Bør en ha med telt og overnatte eller klarer man hele turen fra helgedalen og rundt samme dag?


Styggedalsryggen
Thomsing2 #5622 26/11/2006 4:30 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 52
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 52

Dette er for det første en veldig fin tur. Om du finner "riktig" vei er det klatreteknisk ikke spesielt vanskelig. Om forholdene er gode klarer du turen på en dag. Det er heller ikke veldig mange steder å sette opp telt. På ruten er det også få steder å finne vann, så ta med en ekstra flaske.

Jeg antar at du skal klatre opp Gjertvassbreen, til skaret mellom Gjertvasstind og Styggedalstind Ø. Vil du få med deg toppen av Gjertvasstind kan du legge igjen sekken i skaret. Lett klatring og klyving opp. Rappell er ikke nødvendig, men vær oppmerksom på sprekken mellom breen og innsteget. Fra skaret og videre mot Styggedalstind Ø og V går greit. Mener å huske at det er litt vanskelig å finne den letteste veien ned fra vesttoppen. Derfor velger mange å legge igjen en slynge og rappellere ned. På venstre side skal det være en vid renne ned med lett klatring, men jeg har altid gått greit ned på høyre side. På den flate skulderen mot Centraltingen kan du om nødvendig sette opp telt. Opp til Centraltinden er det klatring grad tre. Videre til Mohns skar går du på venstre side av Vesle Skagastølstind. Her kan det være noe vanskelig å finne frem. Du må gå på hyller og over sva som stuper rett ned i Slingsbybreen, og disse kan være glatte. Alternativt kan du gå rett opp på Vesle Skagastølstind (om du skal gå Skagastølsryggen. Fra Mohns skar har jeg oftest klatret nordveggen opp på Storen , grad to, og rappell til Hjørnet og derfra ned Skagastølsdalen. Denne turen har jeg brukt alt fra 12-18 timer på. Om du vil gå Skagastølsryggen tror jeg denne har klatring opp til grad fire. Har bare gått ruten en gang, så detaljene er jeg litt usikker på. Jeg vil tro du bruker litt lenger tid ned til Turtagrø via denne ruten.

God tur!

Morten


Styggedalsryggen
Thomsing2 #5623 26/11/2006 6:52 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 4
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 4

Ut via Skagadalsryggen fra syd rappellerer du klatringen og unngår slik sett det som oppgis som klatring. Det er normalt ingen problem å gjøre denne turen på en dag selvfølgelig avhengig av hvor raske dere er + hvor mye utstyr dere drasser på. Ville sterkt anbefale å legge igjen telt og annet tungt utstyr noe dere sparer masse tid og krefter på. Gå lett og fort så kan du til og med rekke en øl i solveggen på Turtagrø !

Skagastølsryggen kan forøvrig ofte være en raskere retur enn Storen pga. trafikk kork ned på rappelruten !


SV Styggedalsryggen
Thomsing2 #5624 26/11/2006 8:09 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 4
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 4

Takk for svar. Her ikkje bestemt noko enda, men tenkte på å gå fra østsiden av vann 1470 og opp ryggen til gjertvasstind via topp 1924. Sparer ein mykje tid på å klatre rett opp til gjertvassskard? Har ikkje bre erfaring utover det å gå i taulag over breer. Blir det vanskelig å gjennomføre denne turen uten breerfaring? Kommer til å ha med meg personer som har gått brekurs smile.Tenker meg at det blir første eller andre helga i august den turen blir gått ( viss den blir gått). Pleier å være fint vær på vestlandet da.


Breen..
Thomsing2 #5625 26/11/2006 9:39 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 52
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 52

Breen er vanligvis ikke teknisk vanskelig. Klatrer du med andre med brekurs, skal ikke dette være noe problem. Sprekkene i breen har i perioder vært så store at det har vært vanskelig å komme over. Men dette endrer seg jo som kjent hele tiden. Finner dere veien raskt over alle sprekkene vil dere tjene litt tid, fremfor å gå rundt. Ryggen opp Gjertvasstind er laaang, men lett å gå. Om snøforholdene er gode fra skaret og til østtoppen slipper dere da å ta med isutstyr. Jeg vil anbefale å gå fra Turtagrø for å slippe å hente ev telt og utstyr i Helgedalen senere. Men da må dere også stå opp et par timer tidligere..


SV Breen
Thomsing2 #5626 27/11/2006 9:48 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 4
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 4

Ja, ser på bildet at vi sparer mye tid på å klatre rett opp breen. Ser ikkje så veldig langt ut opp på gjertvasstind fra skaret heller. Veit du om det er ras utsatt på breen. Is klatring går ann å lære seg på nigardsbreen før vi prøver oss på styggedalsbreen og. Blir nok noen dagsturer fram der for å trene på isklatring i sommer.


 
 
...
Thomsing2 #5627 28/11/2006 2:17 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 52
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 52

Å "løpe" opp til toppen av Gjertvasstind er fort gjort! Går du innom Storen får du jo da både den 3., 4. og 5. høyeste toppen i Norge (hvis jeg husker riktig). Mange er jo opptatt av dette;)Når det gjelder ras vet jeg at det er rimelig utsatt i begynnelsen, litt til høyre. Her er det et svaparti der isen ofte løsner og sklir nedover i store blokker litt ut på sommeren. Vanligvis går ikke den ideelle ruten over dette svaet men rett under. Faren er derfor tilstede for at isblokker kan rase ned over det narurlige rutevalget. Jeg var farlig nærme en gang...Ellers kan det vel ikke kalles isklatring, uten at jeg vil begi meg ut på diskusjonen om klyving og klatring. Det er sjelden du må bruke øks annet enn til balanse. Det er heller ikke nødvendig med klatreøkser. Breøks fungerer fint.Og for ordens skyld: Det er Gjervassbreen vi snakker om, og ikke Styggedalsbreen. Geografisk sett ligger Styggedalsbreen til høyre for Styggedalstindane, mot Skagastølstindane(V, M og N) og under Centraltindenen


Gjertvassbreen
Thomsing2 #5628 28/11/2006 9:17 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 4
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 4

Ja, ser det på kartet no at den heiter Gjertvassbreen.Trudde først det var samme breen som styggedalsbreen. :-)


Gjertvassbreen
Thomsing2 #5629 28/11/2006 2:39 PM
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 62
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 62

Om du skal på gjertvassbreen trenger du ikke å gå via vann 1470 - det er omvei. Du går lett opp ura og over den lille toppen på 1754.

Hva gjertvassbreen angår så er nok det enkleste å sikksakke opp til skaret mellom styggedalstind og gjertvasstind. Den høyre "nordflanken" er forholdsvis bratt og vedvarende; ikke spesielt vanskelig klatremessig men mer tidkrevende samt at du bør sikre oppover (2 isøkser syntes jeg var en fordel).

Veien rundt og opp ryggen på Gjertvasstind tar sin tid. Det er kanskje lettere å finne veien opp enn ned pga uoversiktlig terreng med mange klippefelt. Tror ikke du rekker hele traversen på en dag om du velger denne veien.