Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trening
#5515 27/11/2009 11:22 PM
Diablo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Har etter lengre pause fra klatringa startet på han igjen, å har fått sansen for buldring. Trener generelt mye for å holde toppturformen oppe, så jeg lurer på om det er noen av dere som har tips for trening opp mot buldring som jeg kan drive me for eks på et treningssenter ol?

sv trening
Diablo #5516 06/12/2009 10:10 PM
Medlem
Medlem

ulike øvelser for trening- pullups- pushups- neddrag med bredt/smalt grep- benkpress- markløft- butterfly...- mage og rygg øvelser- balanse, koordinasjon

en start vertfall!

SV:
Diablo #5517 07/12/2009 11:37 PM
Fersking
Fersking

All styrketrening er bra for buldring, man bruker stort sett hele kroppen i klatreveggen.

Noen øvelser jeg tar er: pullups (greit å ha litt armstyrke), og "planke"/ferdigstilling (bra for rygg og mage med tanke på at man "låser" kroppen ofte under klatring. Ellers er det bare å klatre mye, da kommer teknikken, den løser det meste!

Have fun!

Re: Trening
Diablo #5518 07/12/2009 11:52 PM
Diablo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar....mye nyttig!:o) Men va mener du med "planke"/ferdigstilling? Hvordan øvelese er det?

SV:
Diablo #5519 08/12/2009 12:39 AM
Fersking
Fersking

Stå i pushup-stilling, viktig å være rett i ryggen. Sånn står du da i f. eks 30 sek, ett min eller lengre, det finner du ut av. Du kjenner det tar godt i kjernemuskulaturen (de dype mage - og ryggmusklene). Dette er bare ett eksempel. Du finner nok bøttevis av forskjellige måter å gjøre det på hvis du søker litt på nettet.

Det er og veldig bra for å unngå vondt rygg og skader.

Olympiatoppen har masse øvelser
Diablo #5520 08/12/2009 5:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mangler du øvelser så sjekk ut denne:

http://olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/styrke/page108.html

Grunnøvelser, mage og rygg og overkropp bør prioriteres.

Riktignok er buldring i seg selv den desidert beste treningen, både for teknikk og styrke. Når du starter fra "scratch" igjen er det svært sannsynlig at det er fingre og underarmer som mangler mest styrke og det trener du best ved å klatre.

Diablo #5521 08/12/2009 7:12 PM
Entusiast
Entusiast

Har litt trua på at i buldring er det ikkje utholdenhet det står på, men heller max styrke. har difor gått vekk frå å stå i planke osv. Dette er og statiske øvingar, og når eg buldrar heng iallefall eg sjeldan stille wink

Har fått vist og forklart øvingar i bom som har hjelpt meg veldig bra. Henge med overtak og heve beina opp over bommen (sparke frammover)Samme som over men skrå ut beina til annankvar side

Vanskelig å forklare eigentleg.. ;)Eg er ute etter max styrke opp i mot buldringa, samt at eg ikkje øsnker å bygge volum(vekt) Eg køyrer difor aldri meir enn 8 reps. klarar eg fleire, må øvinga gjerast tyngre ved feks å legge til vekter på beina osv

Så kanskje det viktigaste meiner eg, som du kanskje er klar over. Fingerskadar er noko ein er utsett for om ein buldrar. Ein vert også ganske fort sterk, og det er veldig viktig at senene i fingrane (ringbanda) får tid til å bli sterkare også. Dette går mykje seinare enn med muskelstyrken. Ta tida til hjelp, ikkje peis på med fingerbrett med ein gang og unngå alt for masse blodkrimping. Kjør tofingertak med peike og langfinger der det er mogleg. bruk open krimp om du kan og definer deg nokre tunge sloper problem du kan jobbe med også. Lytt til skrotten, den seier i frå om du overbelastar den, då må du endre/redusere treninga.

Maks styrke
Diablo #5522 08/12/2009 11:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Både enig og uenig med Tæff når det gjelder trening av maks styrke. Nå skal det sies at jeg ikke er en kjempeaktiv klatrer, men uttaler meg heller generelt om trening.

Maks styrke er helt klart viktig, både i buldring og i aktiviteter som går over lengre tid. Dette fordi du lærer musklene å utvikle kraft mer effektivt og i tillegg til at du ganske enkelt blir sterkere. Du kan for øvrig gjerne prøve enda færre repetisjoner, gutta(og sikkert jentene) på NTNU har kommet frem til at for å trene maks styrke uten å bygge muskler(les: gå opp i vekt) holder det med 3-4 repetisjoner om gangen. Da skal det være sånn at du akkurat/akkurat ikke klarer den siste.

Jeg er og for statiske øvelser og øvelser som går på ren utholdenhet, særlig i kjernemuskulaturen i mave og rygg. En utholdende muskel klarer samme bevegelse flere ganger uten å bli sliten og virker derfor veldig godt skadeforebyggende. Samtidig vil du ved mange av de øvelsene under linken over trene en del støttemuskulatur som ikke nødvendigvis trenger maks innsats under en bevegelse, men som støtter opp og gjør at du klarer å gjennomføre øvelsen riktig.

Ellers veldig enig i Tæff om dette med fingerskader, tren gjerne hardt, men lytt til kroppen(fingrene) og ta hviledager. Evt. i hvert fall ta noen dager hvor bøttetak er fokus og ikke bare heng på en finger wink

Til slutt, vær litt forsiktig med maks styrke, særlig på øvelser som går direkte på rygg. Her er det fort gjort å gå på en smell om du ikke har nok grunnlag eller øvelsen utføres feil...

Diablo #5523 09/12/2009 12:12 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...bare ikke glem markløft, knebøy og benkpress:cool

Diablo #5524 14/12/2009 6:51 PM
Entusiast
Entusiast

Velger å støtte kraftig opp om det Snomann såvidt nevner, tren: Stabiliserende, stabiliserende, stabiliserende! Dette vil hjelpe på både teknikk, balanse, og skadeforebyggende. Buldring krever at du ikke bare har med de store muskelgruppene, men også kan avlaste og støtte opp ved hjelp av stabiliserende muskulatur. Bruk manualer fremfor apparater, og tren i Redcord ("terapimaster"). Mer eller mindre alle øvelsene nevnt over her kan fint kjøres i terapimaster, både som variasjon og i et fast treningsprogram. Her ligger det mange treningsprogram og ideer: http://www.redcord.no/videolist.aspx?m=307 Viktigst av alt: Finn den treningsmetoden som er motiverende og gøy, så blir det mye lettere å gjennomføre den :wink

svar
Diablo #5525 30/12/2009 12:34 PM
Fersking
Fersking

Synes vel personlig at den beste styrketreninga i forhold til klatring er buldring i seg sjølv, og gjerne hangboard i tillegg. De første treningane etter ein pause er ofte veldig tunge, men styrken kjem raskt tilbake igjen. Etter ei stund er hangboard bra for å bli sterkare i spesielt underarmar og fingrar. Her kan ein også trene mage/rygg.

Diablo #5526 27/02/2010 11:48 PM
Fersking
Fersking

best excercise is running,bruce lee