Jeg ville holdt meg langt unna Roca-tauet og istedet satset på noe fra Beal eller Singing Rock. Mammut har jeg ikke noe nært forhold til, bortsett fra at halvtauene jeg kjøpte fra dem ble slitt mye raskere enn andre halvtau jeg har prøvd.
Jeg vil altså ikke anbefale Roca Free, etter å ha reklamert på 2 av disse. Årsaken var at tauene ikke oppførte seg som dynamiske tau, det var rett og slett vondt å falle selv om det var på topptau, og "static elongation" var under 0.4% selv om den står oppført med ca 8% i spesifikasjonene. Erfarne klatrere jeg kjenner anbefalte meg å reklamere på tauet - men importøren (VPG) var svært dårlige i behandlingen av dette.
Historien er her:Ca desember 2006: Jeg kjøpte det første tauet til litt rabatt (20% tipper jeg) på Sportsbua.Ca mai 2007: Jeg leverte inn tauet, som var brukt ca 30 ganger, og sa jeg ønsket å reklamere ettersom det var statisk.Ca juli 2007: Jeg fikk beskjed om at de skulle sende tauet til Roca. Jeg sa at jeg ønsket å ha et tau i mellomtida ettersom det var mitt eneste tau og jeg allerede hadde ventet noen uker. De tilbød meg å få et splitter nytt tau (av samme type), og dersom reklamasjonen gikk i orden skulle jeg slippe å betale. Men dersom Roca fant ut at tauet var i orden skulle jeg få det andre tauet til halv pris. Dette skjedde caCa september 2007: Jeg opplevde at det neste tauet hadde samme problem, og jeg leverte det inn samme sted som forrige gang. Det ble sendt til Roca. Denne gangen fikk jeg tilbud om å kjøpe enda et tau til rabatt, men fra en annen produsent, og selv om jeg var rimelig irritert på Sportsbua slo jeg til på tilbudet og kjøpte Beal Flyer. Det er tross alt ikke mange andre butikker her i byen, og jeg orket ikke å vente på bestillinger fra nettbutikker e.l.Ca oktober 2007: Jeg fikk beskjed om at Roca hadde konkludert med at det første tauet var helt prikkfritt og "godt som nytt", ikkeno var feil med det. Men nå var tauet ubrukelig ettersom de kappet det i to under testen og utsatte det for store påkjenninger, så nå var tauet kastet. Det andre tauet ble nå utsatt for samme test... (alt dette ifølge VPG, over telefon). Det ble også konkludert med (hos Sportsbua) at jeg måtte betale (halv pris) for det andre tauet, ettersom det ikke var noe feil med det første tauet. Sportsbua skulle tenke litt på dette.Ca desember 2007: Etter å ha purret på dette gjentatte ganger, fikk jeg samme beskjed fra Sportsbua, men med et tillegg om at hvis jeg ville krangle om dette måtte jeg snakke med VPG.Ca mars 2008: Etter noen telefonsamtaler med VPG og noen besøk hos Sportsbua var det fortsatt ingen framgang i saken. Min konklusjon var fortsatt at jeg hadde betalt for 2,5 tau (roca med litt rabatt, roca til halv pris, og beal med litt rabatt) men at jeg satt igjen med kun 1 tau.Ca juni 2008: Jeg mottok et tau fra VPG, sendt i posten, et 10.2mm-tau fra Singing Rock. Det fulgte ikke med noe brev e.l., men jeg antok dette var et "plaster på såret" for de to tauene Roca hadde makulert i sine intensive tester. Nå hadde jeg altså 2 tau og hadde betalt for 2,5 tau - men jeg orket ikke å krangle mer og hadde ihvertfall fått litt igjen for kranglinga...