Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Klatretau
#5467 06/06/2009 10:08 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 5
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 5

Eg har tenkt å kjøpa meg klatretau, det blir mitt første tua.

Har sett litt på:http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=48 Roca Free 10,5 Long Life og Mammut matterhornhttp://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-matterhorn-superdry-klatretau-60m-heltau-19347.aspx

Kva er forskjellen på fullimpregnering og strømpeimpregnering? Ka tjukkelse skal eg ha?Ka er det viktig å tenka på?

Takker for svar.!


Re: Klatretau
Aliquando #5468 07/06/2009 12:31 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Nå er jeg ikke eksperten, men det var 1,5år siden jeg var i samme situasjon selv.

- Tykkere tau er "tryggere" og tåler generelt flere stygge "fall" (Skal stå oppført på info om hvert tau- Tykkere tau er tyngre å dra oppover- Skal du bruke grigri? Noen tykke tau er litt vanskelig å få dratt igjennom, spes når de blir mer brukt.- GriGri tar tau mellom 10mm og 11mm- Jeg kjøpte 10,4mm som mitt første og syns det er litt for tykt. Hadde nok gått for 10,1 nå, men det er vel litt psykologisk også.- Hel impregnerte er dyrere og "bedre" med lenger holdbarhet.

Så lenge tauet ser fancy ut får du respekt på cragget wink


Re: Klatretau
Aliquando #5469 07/06/2009 12:43 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 114
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 114

Tror at begge tauene vil fungere bra for deg, men det kommer litt ann på hva du skal bruke det til. Til sportsklatring inne og ute fungerer nok begge to bra. Fullimpregnering er at både kjernen inne i tauet og strømpen på utsiden er impregnert, dvs at det tar ikke opp like mye vann like fort som et tau som kun er impregnert på utsiden. Tykkelsen er fin hvis du ikke har alt for mye erfaring, og 10,2 vil sikkert føles litt smidigere enn 10,5 og kanskje enklere å håndtere.Litt lettere å stoppe et fall med et tykkere tau. Et tykkere tau tåler også mer og kan ta flere fall før det er utslitt. Mitt første tau til sportsklatring var et 10,2 tau og det synes jeg er perfekt.

Det er viktig å få et tau som passer bruksområdet ditt og ferdighetene dine, ikke kjøp et for tynt tau.

Hvis du kun skal bruke det inne, så trenger du ikke impregnering. Jo bedre impregnering, jo mindre vann suger tauet til, og resulterer i at tauet ikke blir blytungt når det regner eller snør.

Et tykt tau tåler som regel mer slitasje og flere fall.

www.bealplanet.com står det mye om tau og fall.


Re: Klatretau
Aliquando #5470 10/06/2009 2:40 PM
Registrert: Dec 2014
Innlegg: 82
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Dec 2014
Innlegg: 82

Jeg ville holdt meg langt unna Roca-tauet og istedet satset på noe fra Beal eller Singing Rock. Mammut har jeg ikke noe nært forhold til, bortsett fra at halvtauene jeg kjøpte fra dem ble slitt mye raskere enn andre halvtau jeg har prøvd.

Jeg vil altså ikke anbefale Roca Free, etter å ha reklamert på 2 av disse. Årsaken var at tauene ikke oppførte seg som dynamiske tau, det var rett og slett vondt å falle selv om det var på topptau, og "static elongation" var under 0.4% selv om den står oppført med ca 8% i spesifikasjonene. Erfarne klatrere jeg kjenner anbefalte meg å reklamere på tauet - men importøren (VPG) var svært dårlige i behandlingen av dette.

Historien er her:Ca desember 2006: Jeg kjøpte det første tauet til litt rabatt (20% tipper jeg) på Sportsbua.Ca mai 2007: Jeg leverte inn tauet, som var brukt ca 30 ganger, og sa jeg ønsket å reklamere ettersom det var statisk.Ca juli 2007: Jeg fikk beskjed om at de skulle sende tauet til Roca. Jeg sa at jeg ønsket å ha et tau i mellomtida ettersom det var mitt eneste tau og jeg allerede hadde ventet noen uker. De tilbød meg å få et splitter nytt tau (av samme type), og dersom reklamasjonen gikk i orden skulle jeg slippe å betale. Men dersom Roca fant ut at tauet var i orden skulle jeg få det andre tauet til halv pris. Dette skjedde caCa september 2007: Jeg opplevde at det neste tauet hadde samme problem, og jeg leverte det inn samme sted som forrige gang. Det ble sendt til Roca. Denne gangen fikk jeg tilbud om å kjøpe enda et tau til rabatt, men fra en annen produsent, og selv om jeg var rimelig irritert på Sportsbua slo jeg til på tilbudet og kjøpte Beal Flyer. Det er tross alt ikke mange andre butikker her i byen, og jeg orket ikke å vente på bestillinger fra nettbutikker e.l.Ca oktober 2007: Jeg fikk beskjed om at Roca hadde konkludert med at det første tauet var helt prikkfritt og "godt som nytt", ikkeno var feil med det. Men nå var tauet ubrukelig ettersom de kappet det i to under testen og utsatte det for store påkjenninger, så nå var tauet kastet. Det andre tauet ble nå utsatt for samme test... (alt dette ifølge VPG, over telefon). Det ble også konkludert med (hos Sportsbua) at jeg måtte betale (halv pris) for det andre tauet, ettersom det ikke var noe feil med det første tauet. Sportsbua skulle tenke litt på dette.Ca desember 2007: Etter å ha purret på dette gjentatte ganger, fikk jeg samme beskjed fra Sportsbua, men med et tillegg om at hvis jeg ville krangle om dette måtte jeg snakke med VPG.Ca mars 2008: Etter noen telefonsamtaler med VPG og noen besøk hos Sportsbua var det fortsatt ingen framgang i saken. Min konklusjon var fortsatt at jeg hadde betalt for 2,5 tau (roca med litt rabatt, roca til halv pris, og beal med litt rabatt) men at jeg satt igjen med kun 1 tau.Ca juni 2008: Jeg mottok et tau fra VPG, sendt i posten, et 10.2mm-tau fra Singing Rock. Det fulgte ikke med noe brev e.l., men jeg antok dette var et "plaster på såret" for de to tauene Roca hadde makulert i sine intensive tester. Nå hadde jeg altså 2 tau og hadde betalt for 2,5 tau - men jeg orket ikke å krangle mer og hadde ihvertfall fått litt igjen for kranglinga...


Re: Klatretau
Aliquando #5471 10/06/2009 2:42 PM
Registrert: Dec 2014
Innlegg: 82
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Dec 2014
Innlegg: 82

La meg legge til at jeg er svært godt fornøyd med tauene jeg endte opp med tilslutt (fra Beal og Singing Rock).


Re: Klatretau
Aliquando #5472 10/06/2009 10:17 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 114
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 114

Beal flyer er det tauet jeg har også, kan anbefale det. Veldig smidig, letthåndterlig og funker til det meste.


 
 
det er ikke så viktig
Aliquando #5473 12/06/2009 9:21 AM
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 128
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 128

Hei og velkommer til klatreverden ali.

Så lenge tauet du kjøper er et UIAA godkjent dynamisk heltau (det skal ha et merke, en liten sirkel med ett tall i, som bekrefter det er heltau) - så spiller det ikke så stor rolle for deg hvor mange fall det skal tåle, akkurat hvor mye elongation det har, etc.

Du er formodentlig tidlig i klatre karrieren og erfaringene du selv gjør er viktigere enn å kjøpe det "beste" tauet.

Det kommer antagelig til å gå en god stund før du begynner å ta susere på led, og du må huske antall UIAA fall (sjekk definisjon på beal el så skjønner du hva jeg mener) et tau tåler er langt over det du kommer til å utsette det for - på en stund iallefall! Og innen den tid har du nok uansett slitt ut ditt første kjære tau på skarp granitt og eller inneklatring smile

Et tykkere tau tåler forresten ikke nødvendigvis større belastninger enn et tynnere tau, men de kan være litt mer robuste. Det er svært liten praktisk forskjell på noen mm.. Det er ikke lenge siden heltau typisk var 12-13 mm, så alt på 10er tallet blir fint i taubrems/grigri.

Jeg vet Bare Stian bare tuller, men det er ikke fancy tau på cragget du får respekt av smile

Så finn et rimelig 60 m dynamisk heltau, ikke tenk så mye på å velge "riktig" men bygg på erfaringene du gjør.

Lykke til!