Jeg er ganske fersk selv, så jeg kjenner problemstillingen. Det er mange meninger om dette, det jeg så etter var en båt der jeg både satt komfortabelt og hadde kontakt med båten. Bli med i en klubb, der får du testet litt forskjellig. Jeg kjøpte en Jacson Super Fun, en play/river runner, og er veldig fornøyd med den. Den surfer bra, reagerer raskt men er ikke så stabil som en større båt. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har flippet bakover med den. Fordelen med liten båt er at teknikken må bli bra, da feil blir hardt straffet med svømming/rulling. Gamle lekebåter har noen av de samme egenskapene. Nye små lekebåter ville jeg holdt meg unna de første sesongene.
Ulempen med liten båt er at en må ha to båter så snart en snuser på grad 4 elver. Ett alternativ er en creek /river runner. Stor som en creek båt, men litt flatere under (bedre surfeegenskaper). Lettere som nybegynner, men kjedeligere på lekesteder. Lettere å padle nedover elver med, men den tilgir feil slik at en for tidlig begynner med for vanskelige elver.
Utrolig gøy er det, kjøp noe som føles bra på elva, så vil du ha mye morro og frusterasjon fremover.