Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Råd om kjøp av elvekajakk
#795 05/07/2006 1:02 PM
POS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallo folkens!Jeg er relativt ny innen elvepadling og ønsker å kjøpe meg en kajakk. Til å begynne med tipper jeg at det blir mye lek, men kommer forhåpentlig vis til å padle nedover elver etter hvert. Erfarne folk skjønner sikkert hvordan normal progresjon er. Noen typisk nybegynner kajakk ønsker jeg ikke å kjøpe, heller en jeg kan vokse i.

Hva slags kajakk bør jeg kjøpe? Freestyle, Creek, play el.Hva er egentlig de ulike typene kajakker? Finns det noen sider som beskriver dette?

Forskjellen på kajakktypene
POS #796 18/07/2006 8:24 AM
POS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Prøver igjen, er det noen som kan hjelpe meg med spørsmålet over?Hva er egentlig de ulike typene elvekajakker (Riverplay, Waveplay, Surf, Creek, River Running osv)? Hva er for eksmpel forskjellen på Creek og River Running? Finns det noen sider som beskriver dette?/POS

Ikke gi deg!
POS #797 18/07/2006 9:05 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kanskje du skulle sjekke litt nedover lista på eldre debatter.Dette har vert diskuteret endel tidligere.

Creek: Bratt steinete og jævlig, båtene er store runde og så snille som mulig.

River runner: Nedoverpadling men ikke så trangt og bratt, Båtene er store og gode men noe slankere og raskere.

River Play: en blanding av "runner" og "play".

Playboat: Korte spretne kajakker for hull og bølger. Lite volum og vanskelig å padle nedoverpadling med.

Anbefaler en nybegynner å starte i en river play/ allrounder.

Prøv deg frem
POS #798 18/07/2006 5:23 PM
Medlem
Medlem

Jeg er ganske fersk selv, så jeg kjenner problemstillingen. Det er mange meninger om dette, det jeg så etter var en båt der jeg både satt komfortabelt og hadde kontakt med båten. Bli med i en klubb, der får du testet litt forskjellig. Jeg kjøpte en Jacson Super Fun, en play/river runner, og er veldig fornøyd med den. Den surfer bra, reagerer raskt men er ikke så stabil som en større båt. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har flippet bakover med den. Fordelen med liten båt er at teknikken må bli bra, da feil blir hardt straffet med svømming/rulling. Gamle lekebåter har noen av de samme egenskapene. Nye små lekebåter ville jeg holdt meg unna de første sesongene.

Ulempen med liten båt er at en må ha to båter så snart en snuser på grad 4 elver. Ett alternativ er en creek /river runner. Stor som en creek båt, men litt flatere under (bedre surfeegenskaper). Lettere som nybegynner, men kjedeligere på lekesteder. Lettere å padle nedover elver med, men den tilgir feil slik at en for tidlig begynner med for vanskelige elver.

Utrolig gøy er det, kjøp noe som føles bra på elva, så vil du ha mye morro og frusterasjon fremover.

Anbefalning
POS #799 21/07/2006 9:51 AM
Fersking
Fersking

Hvilken båt du skal velge går jo helt på, som du selv skriver, hvilken type padling du kommer til å gjøre. Erfaringsmessig er det River Running og etterhvert litt leking som er progresjonen.

Det har også mye å si på kroppsform. Stor/liten, lett/tyngre. Personlig har jeg gode erfaringer med Pyranha H3 som en god nybegynnerbåt som du kan bruke lenge. Den er stabil, men allikevel leken og fin. Anbefaler deg å prøve denne. Kontakt milslukern, de fører merket.

Dersom du padler sammen med klubber, kan du lett få prøve andre padlere sine båter, men husk at det er stor forskjell når du har 100% tilpasset båten til deg.

Oslo Padleklubb trener hver tirsdag på Randselva.

Lykke til! Vi sees på elven.

Kajakk å vokse i .....
POS #800 07/08/2006 10:02 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Start med en leke-kajakk eller river-play. Gjennom lekingen får du trent basis-ferdigheter som støttetak, rulle, surfing, kanting etc etc. Disse ferdighetene må sitte 100 % før du begir deg ut på "nedoverpadling". Lekekajakk er supert på elver t.o.m grad 3. Jeg mener man får mye raskere progresjon dersom man starter med lekekajakk og får lekt, herjet, blitt trygg på rulle og støttetak etc. I lekekajakken får du merke det når du gjør feil. En stor kajakk tilgir deg feil i grad 3-elver, så det er lett å venne seg til uvaner. Disse feilene blir ikke tilgitt i vanskeligere elver....... Eksempler på lekekajakker er mange. "gamle" og billige er Wavesport Ace 4.7, Wavesport EZ, KingPin, Dagger G-force etc etc.

Når du begynner med "nedoverpadling" (grad 4) trenger du en båt med mer volum, dvs creek-båt (f.eks H3 eller M3, Mambo, etc etc).

Ikke kjøp noe midt imellom, de er ikke brukbare til hverken det ene eller andre.

Absolutt lekebåt, om du føler progresjonen kommer
POS #801 09/08/2006 12:43 PM
Fersking
Fersking

Er enig med aanen. Kjøp lekebåt! Da unngår du også å føle deg alt for trygg alt for fort, for så plutselig å befinne deg i elver du ikke har erfaring til å vurdere.

Med lekebåt kan konsekvensfrie steder og elver føles mer enn utfordrende nok. Dessuten er surfing og lek helt fantastisk moro.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå