Beinhinne betennelse oppstår ikke pga press og friksjon på leggen, men pga kompresjon og støt, hovedsaklig i hæl/ankel! Harde landinger og feil trening er hovedårsaken. For stive stølver og friksjon er med på å forverre en allerede oppstått beinhinne betennelse. Men for all del, dette er likevel veldig viktig, fordi betennelsen er fult mulig å bli kvitt så sant det blir gjort noe med det på et tidlig tidspunkt.
- Skaff deg gode såler og jeg vil virkelig anbefale sko som med demping. Kjøp GODE SKO!!! det er den viktigste delen av utstyret!! de skal passe godt, ikke være for store, det gjør bare vondt værre, ikke for stive, vær nøye med lange sokker og ikke ha stilongsen ned i støvelen.. Sliter du med, eller er du i ferd med å få betennelse, kan det være et triks å barbere leggene for å få mindre friksjon.- OG TØY OG VARM OPP FØR DU GÅR I BAKKEN, og etterpå!Oridus er bare noe som skal bruke som dempende, det er ikke noe som fjerner årsaken til betennelsen!
til trønda: For din del vet jeg ikke! Hvordan oppstod skaden/betennelsen, og hvor sitter det i kneet? kneskåla, på utsiden, innsiden, baksiden?! kneet er ikke et vanlig sted å få beinhinne betennelse.. har litt vanskelig for å tro at det er årsaken. Prøv nå med salven først. Er det en beskjeden betennelse kan jo den fjerne det. Fortsetter problemet gå videre.
ps: jeg er ingen lege og har ingen fasit, bare litt erfaring og generell kunnskap! Er det noe mer, bare gi en lyd!
Husk, det er ikke sunt å hoppe sånn!