Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Beinhinne betennelse?
#70678 26/09/2006 3:18 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg har Beinhinne betennelse i knæet. slik at jeg har en kul rett under knæ skåla. ikke slatters. men en kul. noen som har tips om hjelp? har fått krem å smør inn

varm opp å maser..
trønda-jibb #70679 26/09/2006 4:44 PM
wlm Offline
Entusiast
Entusiast

ta å spørre A.B.Amble bare søk på han på brukere.. han kan det der..

Såler...
trønda-jibb #70680 26/09/2006 10:10 PM
Avhengig
Avhengig

Beinhinnene blir irriterte ved hardt underlag og støt mot leggen...Få deg spesial såler som er formet etter foten din og ikke tren på hardt underlag som asfalt... Etter at jeg bytta til SOLE såler så har jeg ikke hatt noe problemer....Nye såler pluss Orudisgel er det noe som heter..test den,maseres inn i leggen! Funker som faen! Pass på å bruk lange strømper nå du kjører på ski/brett og ikke ha stilongsen inni strømpa...klipp den av så den stopper over støvel kanten...

Sålene får du kjøpt på whynot.no eller en sportsbutikk nær deg...

Dette er noen enkle grep som hvertfall har hjulpet meg godt på vei mot et bedre liv på ski!!! laugh

Obs!!
trønda-jibb #70681 26/09/2006 11:55 PM
Entusiast
Entusiast

Beinhinne betennelse oppstår ikke pga press og friksjon på leggen, men pga kompresjon og støt, hovedsaklig i hæl/ankel! Harde landinger og feil trening er hovedårsaken. For stive stølver og friksjon er med på å forverre en allerede oppstått beinhinne betennelse. Men for all del, dette er likevel veldig viktig, fordi betennelsen er fult mulig å bli kvitt så sant det blir gjort noe med det på et tidlig tidspunkt.

- Skaff deg gode såler og jeg vil virkelig anbefale sko som med demping. Kjøp GODE SKO!!! det er den viktigste delen av utstyret!! de skal passe godt, ikke være for store, det gjør bare vondt værre, ikke for stive, vær nøye med lange sokker og ikke ha stilongsen ned i støvelen.. Sliter du med, eller er du i ferd med å få betennelse, kan det være et triks å barbere leggene for å få mindre friksjon.- OG TØY OG VARM OPP FØR DU GÅR I BAKKEN, og etterpå!Oridus er bare noe som skal bruke som dempende, det er ikke noe som fjerner årsaken til betennelsen!

til trønda: For din del vet jeg ikke! Hvordan oppstod skaden/betennelsen, og hvor sitter det i kneet? kneskåla, på utsiden, innsiden, baksiden?! kneet er ikke et vanlig sted å få beinhinne betennelse.. har litt vanskelig for å tro at det er årsaken. Prøv nå med salven først. Er det en beskjeden betennelse kan jo den fjerne det. Fortsetter problemet gå videre.

ps: jeg er ingen lege og har ingen fasit, bare litt erfaring og generell kunnskap! Er det noe mer, bare gi en lyd!

Husk, det er ikke sunt å hoppe sånn! laugh

takk
trønda-jibb #70682 27/09/2006 12:01 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

takker og bukker for hints og tips. jeg begynte med lange strømper i fjor. men da kjørte jeg stilongsen neddi:( men jeg har kremmen. skal få i såle. må jeg ha ny såle i alle sko (inklusive skisko?) jeg bruker ofte knestrammer.jeg har den forran på knæet. rett under skåla. men i fjor var ikke den problemet, da fikk jeg vont i andre foten. i leggen.

er du helt dum
trønda-jibb #70683 27/09/2006 8:53 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

beinhinne betennesle er ikke der..beinhinnebetennelse er i beihninnen..beinhinnen ekke under kneeet.men rett ved leggen lenger ned

Lege/ Fysioterapaut
trønda-jibb #70684 27/09/2006 9:45 AM
Entusiast
Entusiast

Hei,hva sier lege/ fysioterapaut? mener det finnes en slags laserbehandling. Akupuntur kan muligens hjelpe?

k
trønda-jibb #70685 27/09/2006 11:47 AM
dmp Offline
Fersking
Fersking

hei hopp! smile

da jeg hadde kraftig beinhinnebetennelse, for en liten stund tilbake, dro jeg til legen min. han ga meg noen piller som jeg måtte ta nå og da. det funka.skal sies at jeg hadde kraftig betennelse da.kan også være lurt å holde leggene varme. knyt en ullsokk e.l. rundt når du sover f.eks.

god bedring! smile

til A.B.Amble: klart det er sundt å hoppe?! laugh

hei
trønda-jibb #70686 28/09/2006 12:22 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

du mr Kristoffer, hvem bør jeg høre på om hva diagnosen er? deg eller legen? jeg satser på å høre på legen. han sa at det finnes flere sorter beinhinnebetennelse.

ja. piller, skal prøve det

lol
trønda-jibb #70687 28/09/2006 12:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

du har ikke beinhinne over leggen...min far er overlege på rikshospitalet...så tror nok legen din later som han kan noe han slettes ikke kan. Det kan være runners eller jumpers knee..slatters, fatpad syndromet eller mye annet..men garantert ikke beinhinne...ta deg en tur til oslo og snakk med legene.

j
trønda-jibb #70688 28/09/2006 3:10 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

ja kan stemme det. men trur det ikke er slatters. men til Kristoffer: sorry, satsa bare på at legen hadde rett:P

...
trønda-jibb #70689 28/09/2006 3:35 PM
Fersking
Fersking

Hei, først og fremst: Om stedet du har vondt er _ovenfor_ festet for knesenen på leggbeinet (altså der man får schlatters) så er det ikke beinhinnebetennelse. Må undersøke deg for å kunne uttale meg nøyaktig, men jumpers knee er den mest opplagte saken ift. knær og skikjøring. MEN: Det er sjelden å hovne opp ved jumpers knee, værtfall ikke mer enn en halv centimeter.. Noe som kan hovne opp er bursaen (smøre-puten) som ligger midt oppå kneskåla, den kan få formidabel størrelse. Diagnosen er da bursitis prepatellaris (housemaid's knee), du kan ta en titt på dette: http://www.dmi-uk.com/images/scans/knee/bursae/pre-patellar0003.jpg

....

Videre råd har jeg ikke tid til, men søk nettet etter "knee" kombinert med "pain". Evt. kan du starte her: http://www.emedicinehealth.com/knee_pain_overview/article_em.htm

Mvh.Øystein BL.

Beinhinnebetennelse
trønda-jibb #70690 28/09/2006 9:52 PM
Fersking
Fersking

Mye bra og en del feil påstander her...Først: Beinhinne har vi overalt det er bein, den kalles periost og er en seig hinne av bindevev. Den er meget godt innervert av nerver og vil derfor fort kunne gi store smerter som f.eks ved en beinhinnebetennelse (Er også beinhinnen som gir opphav til mye smerter ved et evt. brudd).

Når man har smerter på forsiden av leggen kan det både komme av mekaniske påvirkninger i forbindelse med landinger og hard kjøring, samt press/trykk fra skoene som gjør beinhinnen irritert. Men har man en skikkelig betennelse skal man kunne kjenne en klassisk potetmelfølelse over det smertefulle området, sammen med eventuell hevelse og varme. Da har man en beinhinnebetennelse...har man bare vondt kan det være så mangt. Noen dager ro, og god oppvarming før neste treningsøkt og tøying kan være nok.

Til Trønda-jibb som har en kul rett under kneskålen høres det ikke ut som beinhinnebetennelse, men heller en bursitt eller betennelse i senefestet til en av musklene i quadriceps femoris, de som strekker ut benet ditt. Hvis du har fått noen tabletter av legen din er det samme typen medikamenter som Orudis er, antiinflammatorika.

A.B Amble har mange gode råd for å forebygge den type skader, og skader generelt. Når det gjelder bruk av Orudis krem vil den ikke fjerne årsaken til skaden, men når du har kjøpt nye sko eller lagt om på belastningsmønster kan Orudis hjelpe deg raskere tilbake, pga en anti-inflammatorisk effekt også etter at medikamentet er påført.

Uansett...Tren fornuftig, vurder gode såler, vurder også nye sko. Tenk også litt på kjørestilen din, kanskje du kan forhåndstilte skoene dine litt mer forover eller løsne flexen litt på de så du ikke trenger presse like hardt for å kjøre med "knær over tær".

Lykke til!

hei
trønda-jibb #70691 29/09/2006 11:46 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Mares: Takk for kloke råd. jeg har fått Orudis krem. men har ikke skaffet meg nye såler til fotene. er det noen vanlige butiker som har sont, eller må jeg på nett?

Såler og Orudiskrem
trønda-jibb #70692 30/09/2006 12:57 AM
Fersking
Fersking

Ser at sportsnett.no selger såler ihvertfall. "Sole" såler er det vel en del folk som har gode erfaringer med...Se under "såler og tilbehør" med rød skrift hos sportsnett.no.

Av nicket trønda-jibb bor du vel i Trøndelagsdistriktet? Om du bor i Trondheim kan du evt. sjekke butikken Ute som er øverst i Kjøpmannsgata. Er også en bandagist (eller bandasjist, butikk som selger diverse hjelpemidler) like ved Trondheim torg. Søk på gulesider.no, el spør på et apotek etter en bandasjist. Evt. ring en fysioterapeut der du bor. Bør ha noen gode råd om noen som selger gode såler.

Ellers..fortsatt noen mnd'er (ihvertfall her) til sesongen begynner :o/ Tren styrke og stabilitet (balansepute er bra greier) frem til da!

Good luck smile

Orudis!
trønda-jibb #70693 30/09/2006 12:59 AM
Fersking
Fersking

PS! Du skal ikke bruke Orudis mer enn en uke sammenhengende...Dette skal dog legen din ha skrevet på resepten om du ikke kjøpte den reseptfritt selv. Om du får utslett el noe må du også slutte!

Følg anvisningen på pakningsvedlegget...

kommentar til/om leger/fysioterapeuter
trønda-jibb #70694 03/10/2006 3:58 PM
Entusiast
Entusiast

En ting folk bør være oppmerksom på er at dette er et fagområde som ikke nødvendigvis alle leger/terapeuter er kompetente nok på. Selv har jeg mange erfaringer med flere dyktige leger og terateuter som rett og slett er for knyttet til den kommunale helsetjenesten, der det stort sett går i slitasjeskader hos eldre og mer tradisjonelle skader.

- Vær bevisst dette! Det finnes heldigvis en hel del som er kompetente på dette "fagområdet", men idrettskader er i mine øyne litt nedprioriterti norge, så sant du ikke er toppidrettsutøver eller villig til å svi av 25000 på en privatklinikk.

- det finnes alt for mange eksempler på folk som har hatt store problemer med leggene sine, blitt operert på offentlige sykehus (spesielt helse øst) og enten blitt feil diagnostisert eller har hatt dårlig eller null effekt av operasjonen.

Motpolen er Volvat. En privat klinikk med veldig gode resultater og oppfølgning, men det koster.

Konklusjonen: gjør noe med det før det blir kronisk, for da er det kun operasjon som er løsningen!

bah
trønda-jibb #70695 03/10/2006 4:38 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

søstra mi går på danse linja 3 år. hu har ikke dansa siden april pga beinhinnebetennelse. til hun har det blitt kronisk så skal oppereres i løpet av måneden hær.

amble sier mye riktig ass
trønda-jibb #70696 08/10/2006 9:21 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

og volvat funker! prøvd de selv...enkle tips som har funka for meg: balansebrett/øvelser...styrker leggmusklaturen...og en naprapat kan hjelpe..de har peiling..mange triks som funka for meg

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå