|
 elven for alle?
|
Medlem
|
OP
Medlem
i går skulle jeg og noen venner paddle i en lokal elv ved bergen, men i det vi satte båtene i vannet, kom det en gjeng fiskere og truet oss og lagde kvalm. vi gadd ikke slåss, så vi dro lenger opp i elven, hvor det SUGER å paddle!er det noen som har vært oppi noen like situasjoner, og hvordan har dere evt løst det? drap er ikke en mulighet.
|
|
|
 Spille på lag..
|
Medlem
|
Medlem
Det beste er vel egentlig å spille på lag, har hittil fått lite drittslenging fra fiskere. De fleste har stort sett vært nysgjerrige. Men elvene i Norge er jo dekket av allemannsretten, du kan jo med loven i hand padle stort sett overalt. Er forståelig med fiskere som blir forbannet om du kommer padlende nedover i elva de har betalt flere tusen spenn for å kunne fiske laks et par dager, men i en "normal" elv kan jeg ikke fatte. Det beste dere kunne gjort ville jo vært å komme seg fortest mulig ut i elva, og de kunne fulgt etter med vaderne sine. Begrenset hvor langt de kommer før de har hundre kilo vann rundt hver fot:) Tidligere hørt en historie om en som møtte på noen fiskere, hvor på han rullet, rullet opp igjen og kom med kommentaren: ta det med ro, det er ikke noe fisk her;)
|
|
|
 ha ha
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
det var ikke tilfeldigvis i en lakse-elv i Frp-kommunen Os?
|
|
|
 elv
|
Medlem
|
OP
Medlem
nei det er Arna elven utenfor bergen, men kan tenke meg at vi får mye de samme problemene med elvene i os
|
|
|
 Gjensidig respekt..
|
Ringrev
|
Ringrev
..burde gjelde..? Man trenger jo ikke å lage et sabla leven og rote og bråke der folk står og fisker, de var der sannsynligvis først. Og om man kommer til et sted der folk fisker, så er det vel vanlig folkeskikk å ikke begynne sjøsetting der..? Om man padler rolig forbi til neste stryk så tror jeg ikke hverken fisk eller fiskere burde bli særlig forstyrra av det.
|
|
|
 det som skjedde her
|
Medlem
|
OP
Medlem
var at vi synfarte elven først, så noen som fisket nederst i elven. vi trakk lenger opp for ikke å forstyrre de. i det vi skulle sette båtene på vannet, kom det 3 fiskere og kjeftet løs og truet med bank og politianmeldelse om vi ikke kom oss vekk. Altså vi var der først.
|
|
|
|
|
|
 En lystig gjeng altså?
|
Ringrev
|
Ringrev
Skikkelig voksent gjort av fiskerene.. Not!!True med bank?!? Uten at jeg vet hvilke regler som gjelder i denne elva, så synes jeg dette høres helt villt ut. Uansett så kan de vel snakke på en rolig og fornuftig måte til folk de mener oppholder seg urettmessig i elva deres..? Slike folk tar man ikke seriøst..
|
|
|
 politianmeldelse
|
Fersking
|
Fersking
uhm, politianmeldelse? hvilket grunnlag kan de ha til å gjøre det? tviler på at en elv kun er reservert for fiskere, og dersom det er det, vil det antakelig vis stå en advarsel der... hadde skjønt om de ble provosert hvis de stod og fisket ved en lekeplass og noen kom og begynte å padle opp og ned på samme flekken, men hvis noen bare padler forbi der de står, burde det vel strengt talt ikke være noe problem. samtidig, hvor mye er det egentlig de får banket noen opp hvis man er raskt nok uti elva? vel, egentlig ingen løsning, men likevel. er jo snakk om gjensidig respekt...
|
|
|
 Ikke uvanlig.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har padlet i snart ti år og har selv opplevd dette.Behold roen og ikke vannære padlesporten.De fleste fiskere er allrighte dyr, men endel laksefiskere er klin gærne.Stalltips: Behold hjelmen på., Spørr pent om å få nanet slik at du kan få anmeldt dem for trussler. Og forlat gjerne området for å ungå videre konflikt.Hvis du får navnet så ikke nøl med å rapportere til nermeste lensmanskontor. De har ingen rett til å jage folk fra elva, men vær obs på at det ikke er lov å krysse innmark for å komme til elva.På 10 år har jeg opplevd dette tre ganger, ikke noe stort problem egentlig.
|
|
|
 Kjenner meg igjen...
|
Fersking
|
Fersking
...I denne situasjonenPadla sjøl i ei elv hjemme i Finnmark en hel del for to somre siden. Det gikk helt fint i de øvre, litt vanskelig tilgjengelige delene av elva, men da jeg kom lengre ned i de mer "turistiske" delene av elva ble jeg aggressivt vinket bort ikke mindre enn to ganger. Begge gangene av tilreisende finske fiskere. Jeg har jo en viss forståelse for at folk som har reist hundrevis, ja til tider tusenvis- av kilometer og betalt penger for å få stå i vannkanten og ikke få napp gjerne vil ha elva helt for seg selv, men det fins andre måter å gjøre dette klart på enn å oppføre seg som om "inntrengeren" har skarlagensfeber, byllepest og kolera og gi vedkommende overhøvling på finsk... Første gangen dette skjedd så jeg dumt på den aspirerende storfisker og flytta meg 15 meter lengre bort fra han og satte ut der før jeg fortsatte ned, men da omtrent det samme skjedde 200 meter ned i elva padla jeg opp på land, steg ut av båten med alle mine 180 cm og forklarte fyren så behersket jeg klarte (skulle gjerne vært enda mer behersket) at jeg hadde all mulig rett til å bedrive det jeg bedrev, faktisk like mye som han selv om jeg ikke trenger å betale for det.... Typen blei mutt og snudde ryggen til og jeg padla videre. Ingen skade skjedd, men utrolig irriterende å bli nødt til å ta sånn drit... den med navn for å kunne anmelde tror jeg nok er fin...
|
|
|
 I Driva er det nesten forbudt å padle...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...men siden vi har loven på vår side, så kan du faktisk bare drite i fiskerne. men det lønner seg å være snill og grei likevel. det var svært nære på at Driva ble unntatt fra loven om fri ferdsel i vinter, for på den måten å gjøre elvesport forbudt i driva pga. lakseparasitt. men heldigvis vant vi padlerne fordi vi er snille og greie og tar på oss mye dritarbeid for å rydde opp etter fiskerne, som selv sørga for gyroinfisering i driva på 70-tallet.
|
|
|
 Desinfiser
|
Entusiast
|
Entusiast
Helt grei at d padles og fiskes i samme elv(fisker ikke i stryk likevell), mn d er viktig at man kan vise respekt for hverandre... En annen veldig, veldig, veldig viktig ting er at alle; både fiskere å padlere husker å desinfisere alt utstyr. Tørrtopper å vadere åzzå.. Ønsker alle en fortsatt fin sommer:)
|
|
|
|
|
|