Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rusmisbruk og klatring
#4955 26/09/2006 9:52 AM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg jobber med et prosjekt innen behandling av rusmisbrukere ved hjelp av fysisk aktivitet. Som en avsluttende tur har vi tenkt oss på Hauktjern for å klatre i to dager.Er det noen som har erfaring med kombinasjonen rusmisbrukere på behandlingsopplegg, og klatring? Hvilke læringsmål bør man ha? Hva er den beste/mest effektive måten å organisere turen på?Setter veldig stor pris på om noen har erfaringer de vil dele!

Tyrili
Ingvild #4956 26/09/2006 11:15 AM
Medlem
Medlem

Etter som jeg har forstått bruker tyrili på lillehammer klatring som rehab for tidligere rusmisbrukere, kanskje du kan sende de en mail og spørre. De burde jo ha peiling på området! Lykke til! Kjempe bra tiltak!

Takk!
Ingvild #4957 26/09/2006 5:13 PM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg har kontakt med Tyrili stiftelsen, og de har bidratt med mye hjelp. Men skulle gjerne hatt litt mer konkret informasjon hvordan man bør legge opp en sånn tur rent pedagogisk.

Fokus på trygghet og mestring, samt gruppedynamikk
Ingvild #4958 26/09/2006 5:40 PM
Entusiast
Entusiast

Har jobbet i 10 år med ungdom med psykiske vansker (inkl rusmisbruk). Har også jobbet i et ruskelloktiv.Brukt mye friluftsliv og frilyftslivrelaterte aktiviteter. KLatring er en av de som gir best respons.Dette fordi klatring gir mestringsopplevelser både for den som klatrer 1 meter og den som fyker til topps. Læringsmålene kan f.eks være ....skal få innsikt i sikring, slik at de kan stole på utstyr og den som sikrer. Det f.eks å stole på noen er ofte vanskelig for en som har vært i rusmiljø.Et annet bør gå på mestring......skal få en mestringsopplevelse gjennom å klatre, bedre selvtillit etc for å kunne ta med seg den selvtillit inn i behandlingen av misbruket. Når det gjelder organisering så er det avhengig av hvor mange du har med deg (er du alene ? Hvor mange kan sikre i tilleg til deg?), hvor mange som er i gruppen, og utstyr (har vær person sæle, eller må det gå på rundgang.Håper dette hjelper litt. Ellers er det riktig at Tyrelikollektivet har stor kompetanse på dett!

jeje
Ingvild #4959 26/09/2006 6:38 PM
Entusiast
Entusiast

Så lenge du passer på at ingen av kidsa gjemmer noen lommelerker i jakkelomma burde jo alt gå bra...

Gamle ørn
Ingvild #4960 27/09/2006 2:21 PM
Fersking
Fersking

skal du ta med deg narkiser på tokt?

haha.

Dette kan bli artig, ta mange bilder slik at jeg kan få meg en god latter