Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Begynne med isklatring
#4752 08/08/2008 2:21 AM
looped Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hey, jeg er veldig lysten på å begynne med isklatring, men er litt i tvil om hvordan man skal gå løs på dette problemet når det er lite med kurs osv. har klatret en del klippe og inne. Men bare så vidt prøvd is. Hvordan kan man få innsikt i teknikk, is-forhold, utstyr osv.?

For jeg finner ingen kurs her oppe i Tromsø, nærmeste er Lofoten og der er det en hel uke. Tenkte kanskje en rask innføring til grunnleggende klatring så man bare kommer i gang! Men mulig man må sette av en uke for å kunne ha tid til faktorene?

Re: Begynne med isklatring
looped #4753 08/08/2008 10:21 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjøp en bok, les, dra på cragget og test. Sjekk f.eks. ut Will Gadd boka Ice and Mixed Climbing: Modern Technique http://www.amazon.co.uk/Ice-Mixed-C...mp;s=books&qid=1218183305&sr=8-1.

Tau og sikring går stort sett ut på det samme som på klippe, så det gjelder bare å få klatret mye og bli kjent med verktøyene og metodene.

Videre så kan du bare snakke og se på andre som klatre slik du sikkert gjorde når du begynte å klatre.

Deretter er det kun erfaring over tid som avgjør progresjonen.

Utstyr
looped #4754 09/08/2008 6:43 PM
looped Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for svar, den boka skal bestilles/lånes snarest! så er det bare å lese seg opp å teste i praksiss utover høsten/vinteren!

Men utstyr! Det er dyrt, mye å velge mellom og kjipt å kjøpe feil; feks. økser til 2000 stykk hvis de ikke er noe særlig for mitt bruk. Så, har sett litt rundt, snakka med folk osv. Det beste er jo sikkert å begynne på lånt utstyr først( hvertfall økser og klatrejern? Har vanlig bre/toppturjern, men de funker vel dårlig?).

Men hvis jeg går så langt som å kjøpe, er det da ok å kjøpe brukt? (er litt skeptisk til kjøp av klatreutstyr brukt) Har sett på petzl Charlet Quarks, som virker som fine økser og Grivel G14 stegjern. Er jeg helt på bærtur nå, eller kan det være noe å satse på?

isklatring
looped #4755 10/08/2008 12:44 PM
Fersking
Fersking

Isklatring er gøy. Rjukan i Telemark har nord europas beste og lett tilgjengelige isklatring. Will Gadd drar dit for å klatre.

Andreas Spak holder kurs der hele vinteren, sjekk www.northernalpine.com og iceclimbrjukan.com www.rjukanadventure.com

vi var på tur med dem med jobben, var drit bra. Jeg trodde jeg kunne mye, men fikk utrolig mye ut av kurset dems.

Re: Begynne med isklatring
looped #4756 10/08/2008 8:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kult! bare å hoppe i det smile

Har selv G14. Det er det eneste jernet (etter at petzls Sarken ble tatt av markedet) med vertikale fronttagger OG new matic binding. Riktignok mine første stegjern, men er virkelig fornøyd med de både på bre og på is. De er litt tunge for tur men hvis du har andre brejern er det jo ingen sak.

Går fint an å bruke brejerna dine i det små til å begynne med, men du vil nok sette pris på overgangen til klatrejern... wink

En kompis har de øksene du snakker om og har også kun positive erfaringer. Fordelen med å kjøpe skikkelige økser er at de blir lettere å selge hvis du vil oppgradere.

Å kjøpe brukt kan være scetchy hvis tidligere eier har vært ivrig med sliping. Fort gjort å endre struktur og ødelegge opprinnelige egenskaper, men det ser du ganske tydelig.